Changeset No. Date Contributor Comment
12017-12-10 20:05:32 UTCAndersAndersson Hej!
Det ser ut som du glömt tagga den väg.
http://www.openstreetmap.org/way/545568064#map=18/60.50338/15.44303
22017-12-10 20:13:45 UTCSven Lundbäck Det är fritt fram att tagga korrekt. Jag gjorde den som stig nu.
32017-12-10 20:16:01 UTCAndersAndersson Bra det. När jag tittade på den saknade den helt taggar.
12017-12-06 20:29:45 UTCAndersAndersson Why did you remove minus sign on the mtb:scale=2-?
From the wiki: If a finer seperation is needed than provided by the 7 classes, "+" or "-" can be added to the value. E.g. mtb:scale=1+ for ways on the upper difficulty of "1", but not yet "2".
22017-12-06 21:00:05 UTCSvalbard Hej AndersAndersson,

sorry for that mistake.

My first thought was, take a look at the wiki before deleting it. Didn't do that ...

I will change that back to the origin.

Hjärtliga hälsningar

Svalbard
32017-12-06 21:22:55 UTCAndersAndersson Finemang!
12017-12-06 20:24:57 UTCAndersAndersson Why remove the unit? If the unit is there, you know wthat the distance is and it doesn't add any problem. If the unit is not there, maye the user who added the distance thougt meter was the default value because he/she is not reading the wiki which is changing all the time.
22017-12-06 20:53:30 UTCSvalbard Hej AndersAndersson,

take a look at

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:distance

which has its last change three years ago.

Km is the default and that hasn't been changed in the wiki since 2011.

But it is no problem to add the "km" again. Please let me know, if you want m...
12017-08-19 22:36:50 UTCeckeman Någon verkar har klantat till det helt, det är naturligtvis rätt Sörskog, I Bjursås. Men före- och efterkommande medlem verkar ha återigen sabbat det jag försökte fixa till. Lönlöst.
22017-10-25 04:54:52 UTCAndersAndersson Höjden stämmer inte med det Sörskog du ändrat i detta change set. Det Sörskog ligger på 340 m enligt Ekonomiska kartan.
http://www.openstreetmap.org/node/2187182770/history#map=12/60.6997/15.3036

Sörskog norr om Bjursås stämmer betydligt bättre...
32017-10-30 15:44:25 UTCeckeman Aaah. Jag ber, allra ödmjukast, om ursäkt om det är JAG som klantat till det. Hade ingen aning om att det fanns ytterligare byar med namnet 'Sörskog', förutom den i Norrland, samt min "egen" by.
12017-10-02 04:31:46 UTCAndersAndersson Bra jobbat! Såg dock detta som inte såg ut att stämma.
http://www.openstreetmap.org/relation/7617018
22017-10-02 20:42:13 UTCFringillus Hej! Mycket märkligt. Antingen har jag råkat flytta en relation från Värmland(!) eller så kanske nåt hos Länsstyrelsen gått snett. Korrigerar och håller mer utkik efter feldata.
12017-09-29 17:52:30 UTCAndersAndersson Heter den inte "mini" längre?
22017-09-29 18:18:29 UTCarchie enl https://www.okq8.s heter den BORLÄNGE SKINNARGATAN om jag fattat det rätt. Har jag missat något? Rätta till det i så fall. Jag ber om ursäkt i så fall.
32017-09-29 20:20:01 UTCAndersAndersson OKQ8 är ju operator och brand, men namnet kan vara något mer specifikt, t.ex. en ort. I detta fall var det i alla fall tidigare (enligt kvittot) OKQ8 Mini. Namnet säger ju också en del om vilken typ av mack det är.
42017-09-29 22:44:33 UTCarchie Håller helt med dig. Just nu var jag bara angelägen om att få med brand-taggen med. Fördelen m detta är att du i din gps ute på vägarna lättare kan sortera ut mackar för andra bensinmärken. T ex så tankas caresharingföretaget Sunfleets ...
52017-09-30 04:50:50 UTCAndersAndersson Det låter rimligt. Men i det här fallet (och kanske andra?) så tog du bort namnet (som var kontrollerat på plats för ett antal år sedan) och ersatte det med enbart OKQ8.
62017-09-30 09:02:53 UTCarchie Som sagt stationen heter OKQ8 Borlänge Skinnargatan. OKQ8 Mini har den inte hetat. Möjligtvis OKQ8 Minipris, men det är historia numera.
72017-10-01 19:09:39 UTCAndersAndersson Ok, då måste jag läst fel på kvittot därifrån då.
12017-09-15 07:45:21 UTCHarald Hartmann Hello AndersAndersson. At http://www.openstreetmap.org/node/5105730519 you have tagged `vehicke` instead of `vehicle`, right? #newkey #typo
22017-09-15 10:36:53 UTCAndersAndersson Yes, a misstake. I've fixed the problem. Thanks for pointing it out.
12017-08-19 14:17:14 UTCmueschel Hi,
could you check this node, it has only foreign tags:
http://www.openstreetmap.org/node/5026647150

Cheers, Jan
22017-08-19 17:06:58 UTCAndersAndersson I forgot to remove the tags added by the GPS. It is now fixed.
12017-07-27 07:04:52 UTCAndersAndersson Hej!
Glömde du sätta highway=path och eventuellt surface=ground på en av sträckorna (510524607)?
22017-07-27 18:26:31 UTCpereubu Tja!
Den är ganska övervuxen och oklart om den kan räknas som path längre
12017-07-04 07:49:03 UTCAndersAndersson Hej!
Här gick nog något fel.
En återvinning på en cykelvägsnod verkar inte rätt.
http://www.openstreetmap.org/node/788665605
22017-07-07 06:14:41 UTCAndersAndersson Jag har nu tagit bort återvinningstaggarna på cykelvägsnoden.
12017-06-30 06:17:59 UTCAndersAndersson Hej!
Jag återställde grusplanen söder om Piren igen. Varför tar du bort den?
Jag var där senast igår och det är fortfarande en stor grusplan.
https://www.openstreetmap.org/way/162909841/history
22017-07-03 13:53:44 UTCHenrik Axelsson Hej! Jag tog bort den för att den är inlagd som en vägyta i OSM. Men i verkligheten är det bara en grusyta som i framtiden ska bebyggas. Andra tomma ytor är inte inlagda, varför det blir konstigt om denna ska vara det.
32017-07-04 08:19:40 UTCAndersAndersson higway=service
area=yes
anser jag vara den bästa beskrivningen av grusplanen. När det finns en bättre beskrivning kan vi gå över till den. Exempelvis landuse=residential om några år.
Vad är en tom yta? Ett torg, en skog, en sjö, en gräsmatta? D...
12017-06-19 14:05:46 UTCAndersAndersson Hello,
You moved the Swedish "Transportstyrelsen" from a node inside a house to a node connected to a cycleway.
I have fixed the problem.
http://www.openstreetmap.org/node/2304259902/history
12017-06-11 10:30:01 UTCmueschel Hi,
I found 3 nodes with strange tags like this one:
http://www.openstreetmap.org/node/4895835026
Looks like something went wrong with importing your GPS data. Could you have a look?

Cheers, Jan
22017-06-11 10:36:47 UTCAndersAndersson Hello,
Thanks for pointing that out. I add a lot of nodes from my GPS surveys. Sometimes I forget to remove the extra data that my Garmin GPS device adds. I have fixed that node now, and will do a search for similar data with overpass-turbo.eu.
12017-05-31 06:06:05 UTCAndersAndersson Hello,
You changed name of the village Kåfjord to Vigeland. Was that on purpose?
22017-06-01 07:59:34 UTCDD-derfred Oh, that was a mistake and i haven't realised, that i've changed it.

Can you please change it back to the right name as i don't have the right keyboard layout ??

Thanks in advance
32017-06-01 10:13:09 UTCAndersAndersson Thank you for your answer. I have change it back.
12017-05-22 16:17:14 UTCAndersAndersson This is a park that mainly consist of a forest. I will readd the leisure=park tag.
12017-05-19 19:17:47 UTCAndersAndersson Hej och välkommen till OSM!
Du råkade flytta ut en hundlatrin i Faluån, så jag har återställt den. Tveka inte att fråga ifall du undrar över något.
12017-05-11 08:26:25 UTCAndersAndersson I restored the parks. There are some "Pokemon parks" created that should be deleted. But theese two parks have a decent name and you can, with a bit of good will, see it on aerial photos.
22017-05-12 15:31:18 UTCyurasi Hi AndersAndersson
Thanks very much for this.
12017-05-10 20:02:22 UTCAndersAndersson Välkommen till OSM! Detta ser ut som en privat trädgård och inte en park. Det verkar inte troligt att den har ett officiellt namn JVB Park/Lesjöfors Park.

Du är välkommen att hjälpa till att rita sådant som verkligen finns. Att rita något som inte f...
12017-04-19 09:38:41 UTCDalkvist Vad har du för gps som har så där bra noggrannhet på höjden? :)
22017-04-19 22:36:48 UTCAndersAndersson En Garmin GPSMAP 64S. Den ger dock inte sådär bra noggrannhet på höjden. Den har bara väldigt många värdesiffror som standard.
Noggrannheten ligger nog på ca ±5 m när det gäller höjden.
32017-04-20 06:50:10 UTCDalkvist Gissade att det var något sådant, när e-15 är nere på atomistisk skala =p
12017-03-30 14:39:47 UTCfatuus Kul att du registrerar Vasa-sträckan.

Hur resonerar du kring de delar av spåret där Vasaloppets naturreservat inte går där loppen egentligen går. Om man tittar på överlägget med GPS-spåren t.ex här: http://www.openstreetmap.org/node/2519...
22017-03-31 23:58:40 UTCAndersAndersson Hej!
Jag har tänkt på samma sak förut, och nu när jag åkt delar av sträckan så verkar det som att det på många ställen är omdraget för att förhindra problem med vatten de år då det är varmt när loppet kö...
32017-04-04 05:41:18 UTCfatuus Jag försökte hitta något beslut om ändring av naturreservatet. Men det verkar vara samma sträckning sedan bildandet 1993.
Jag tycker också att stigen och spåret skall dras om där det faktiskt går.
12017-03-07 21:11:53 UTCAndersAndersson One building is in the water.
http://www.openstreetmap.org/way/479159992
22017-03-08 07:28:57 UTCAndersAndersson I have removed the huge building in the water. The other one was ok.
12017-02-16 14:14:04 UTCAndersAndersson Hej!
Openstreetmap är en karta som ska återspegla verkligheten, inte ett spel. Jag tog bort parken och stigarna som högst sannolikt inte finns.

Men du får gärna hjälpa till att lägga in saker som finns. T.ex. namn på vägar i ditt närområ...
12017-02-12 10:17:24 UTCAndersAndersson Hej!
Jag fixade till multipolygonen. Ifall du vill ha mer info om multipolygoner så finns det bra hjälp här:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Relation:multipolygon

Ett generellt tips beträffande markanvändning är att inte sätta ihop det med vägar. Dels...
22017-02-12 12:24:23 UTCrindlerblabla Ah, tack! Läste där men förstod inte riktigt, så gjorde ett test. Vet inte annars hur man ska resonera kring skog. Stora delar av landet som är täckt av det, men sällan utritat på karta. Tänker nog mest åtgärda det som är närmast by...
12017-01-28 19:56:09 UTCAndersAndersson Hej och välkommen till OSM!

En nyfiken fråga. Vad är "Gryning Parken" och ligger parken verkligen mitt i skogen?


Mvh
Anders
12017-01-27 11:48:29 UTCAndersAndersson Hej!
Vad är det du försöker göra?
leisure=park ska det vara om det är en park. Jag är dock tveksam till att det verkligen finns någon park i detta område. Beskriv vad du vill göra så hjälper jag dig.
12017-01-27 07:13:24 UTCAndersAndersson Finns Clas Ohlson parken på riktigt eller är det ett påhitt som har med Pokemon att göra?
12017-01-27 07:12:00 UTCAndersAndersson Hej!
Det är inte tillåtet att skapa parker och gångstigar som inte finns i verkligheten.
12017-01-25 07:28:21 UTCAndersAndersson Hej!
Vad är lillvända park och vad är det du försökt göra här? Är skogen borta och ersatt med en park?
12017-01-24 12:52:13 UTCAndersAndersson Hej!
Varför har du ändrat skog och kolonilotter till parker? Säg till om du behöver hjälp. Jag ändrar tillbaka.

Mvh
Anders
12017-01-19 22:17:39 UTCAndersAndersson Det sitter/satt röda kryss på andra sidan viltstängslet, det tyder ju på en officiell skoterled. Men det kan ju ha ändrats. Vi har inte haft mycket till skoterföre i våra trakter de senaste åren
12017-01-15 08:46:42 UTCAndersAndersson Är detta verkligen ett hotell i Borlänge?
Från hemsidan:
"Holiday Invest är välkända i både Sverige och Turkiet och är ett av det äldsta och största svenska mäklarföretagen i Södra Turkiet. Som svenskt aktiebolag med svensk fa...
12017-01-05 10:40:46 UTCAndersAndersson When you "fixed" the problem, how did you verify if this is a tunnel, if the service road got debris on it or if it is an actual crossing? I looked at three different aerial photos of the place but couldn't come to a conclusion.
12017-01-03 18:20:50 UTCAndersAndersson Hello,
Are you sure that these roads are connected? By looking at the aerial photos when mapping I couldn't be sure if it was a tunnel, a crossing or the service road blocked by debris. That is why I intentionally left the roads overlapping without sharing nodes until me or someone else could surve...
22017-01-03 18:49:50 UTCpiligab Hi AndersAndersson,

Thank you for bringing this to my notice. This edit was done during adding junction nodes or bridges to overlapping highways using to-fix. Agreed that the imagery is outdated and what you have mentioned is right. Hence, I have reverted my changeset. Henceforth, I will make sur...
32017-01-03 19:06:30 UTCAndersAndersson Thank you. Have a nice day!
12016-12-17 18:31:49 UTCAndersAndersson Hej!
Både leisure=natural_reserve och speciellt landuse=forest borde tas bort från denna relationen. leisure=natural_reserve finns ju i underliggande vägar och relationer.
Detta blir galet då t.ex. denna sträcka får leisure och landuse taggar från den h&aum...
22016-12-17 19:10:28 UTCErik Hagelberg Hej! Oj. Nej. Har jag råkat taggat hela relationen Örebro?! Det ser nästan så ut. Det har absolut inte varit medvetet isåfall. Är väl medveten om att inte allt är skog :) Hade lite strul med att JOSM hängde. Undrar vad jag hade markerat.... Hittar du n...
32016-12-17 23:04:01 UTCAndersAndersson Ok :)
Jag tog bort det från örebro-relationen.
12016-12-09 21:47:03 UTCAndersAndersson Varför tog du bort adressen?
22016-12-09 22:00:52 UTCAndersAndersson Jag har nu hämtat den igen.
12016-12-07 07:10:19 UTCAndersAndersson Why did you put chinese descriptions after the house number in the addr:housenumber tag? I will remove that. Please add descriptions under the note tag.
12016-11-25 10:07:00 UTCpefo56 Har funderat på det också. Problemet blir ännu mer aktuellt om vi går västerut och tittar på deb rätt så spridda bebyggelsen norr om Gopen. Möjligtvs att "hamlet" är minst fel.
22016-11-25 10:07:40 UTCpefo56 "den" inte "deb"...
32016-11-25 23:28:24 UTCAndersAndersson Neighbourhood motsvarar väl en stadsdel, men detta känns mer som en separat by än en del av Bjursås. Jag saknar dock helt lokalkännedom.
Även om det kan vara svårt att veta var centrum av en by finns och var en by slutar och nästa börjar så tycke...
42016-11-26 13:57:40 UTCpefo56 Så tycker jag med. Att sedan Kullgärdet och Bjursås växt ihop är en annan sak. Namnet sitter någorlunda rätt i mitt tycke.
Det här är ett bra exempel där det blir lite problem med lokala tycken och definitioner. Amerikaner har en annan nomenklatu...
12016-11-07 22:40:45 UTCAndersAndersson I restored the road. Please have in mind that Bing images are offset because of elevation.

Ich restaurierte die Straße. Bitte beachten Sie, dass Bing-Bilder wegen der Höhe versetzt sind.
12016-10-29 22:49:55 UTCAndersAndersson Hej!
Vad är det här för en sträcka?
http://www.openstreetmap.org/way/450069291
12016-09-20 19:51:44 UTCAndersAndersson Hej!
access=no är nog inte en passande tag för väg http://www.openstreetmap.org/way/70107225

Jag tror inte att det är förbjudet att t.ex. gå där. Jag tar bort access-taggen då dom andra taggarna beskriver bra vad som är tillåtet och inte.
22016-10-20 09:17:07 UTCEssin Hmm, det kan ha varit validatorn som tog sig friheter. Jag har inget minne av att jag var inne och redigerade i det området. Bra att du fixade det i alla fall!
12016-09-20 07:56:31 UTCanderfo Hey,
would you mind adding mtb:scale to more of the trails at Idre fjäll? I find it weird that the routes are tagged, but no mtb:scale on the trails they consist of...

PS. If you didn't know, this map shows mtb scale in a nice way: http://mtbmap.no/#14/61.8846/12.8601

PS2. Use this gui...
22016-09-20 11:01:06 UTCAndersAndersson No one has surveyed the trails I guess. I just added the routes, but has not been cycleing them myself.
Nice map, too bad it doesn't go further into Sweden.
12016-08-30 08:20:45 UTCAndersAndersson Hello,

Please keep in mind that the name-tag is not a description of the object.


Regards
Anders
12016-08-10 10:20:19 UTCAndersAndersson Renderingen av kartan går långsammare än vad det har gjort tidigare, så ändringarna kan ta rätt många timmar innan dom syns nu.
12016-08-04 13:06:55 UTCAndersAndersson Hej och välkommen till OSM!
Något verkar ha gått lite galet. Jag tar och återställer sträckningen av Stålmyrsvägen och retail-området.
12016-08-04 12:58:15 UTCAndersAndersson Hej!
cutting=yes är när vägen är nedsprängd mellan bergväggar eller liknande. Det är ganska ovanligt så jag tror inte du behöver det på dessa vägar (även om jag inte har varit på plats).
12016-07-26 19:41:18 UTCAndersAndersson Hello,
I connected the road to the node for the turning point since thay are connected IRL.
12016-07-03 14:24:39 UTCAndersAndersson Hej!
Bara en nyfiken fråga. Vad är "Arbetet"? Jag lyckades inte få någon vettig träff när jag googlade på det.
12016-06-22 19:37:18 UTCAndersAndersson Hello,
The name for the camp site got wrong. Hope you can fix that.
http://www.openstreetmap.org/way/426552928

Regards
Anders
12016-05-31 04:03:22 UTCAndersAndersson Hello,
Why did you remove the bridge? It was there when I last visited (during the spring 2016) and I doubt it has been removed.
http://www.openstreetmap.org/way/261311740/history#map=18/60.07183/14.98817
22016-06-02 04:28:22 UTCAndersAndersson I restored the bridge since I got no answer.
12016-05-23 21:40:08 UTCAndersAndersson Hello,
What is the reason for removing int_ref for a lot of roads?
22016-05-25 07:18:16 UTCaytfadc Hello,
Where there is exactly a problem?
i control the relation e-road E 16 and the int_ref.
thanks,
32016-05-25 07:45:20 UTCAndersAndersson It was a lot of large changesets with no description what was done. After a more detailed study I can now see that you have cleaned up the int_ref tag. Removed it for some roads and changed the key for others.

So there is no problem, except for the lack of information of what changes you made.
12016-04-14 21:42:23 UTCAndersAndersson Är du säker på att Tranbärsvägen har access=no -> ingen får vara där, inte ens till fots eller på cykel?

http://www.openstreetmap.org/way/25092215
22016-04-17 21:27:10 UTCLuxigurum Tranbärsvägen mellan Ljungvägen och Ekvägen är bussgata. Egenskaperna för den vägen fanns redan när jag lade till gångvägen i skogen. Att det skulle vara förbjudet att gå/cykla låter otroligt, men jag kan kolla upp det vid tillf&aum...
32016-04-21 11:43:03 UTCLuxigurum Uppdaterat vägen, tillåter gång/cykel då inga förbudsskyltar finns.
42016-04-21 13:32:13 UTCAndersAndersson Kanon!
12016-02-29 21:46:38 UTCAndersAndersson Jag ändrade spåret till snowmobile=designated. Då kommer det synas på www.skoterleder.org om någon dag.
12016-02-18 08:29:24 UTCAndersAndersson Hello,
Very nice edits, but could you please use a more descriptive comment?
12016-01-20 08:51:25 UTCAndersAndersson Har du varit på platsen och sett att dom ändrat något? Detta var ingen cykelväg sist jag var där för några år sedan. Unclassified eller track skulle jag kalla det för. Det är en trolig rest från en äldre vägsträckning och anv...
22016-01-20 09:11:59 UTCtunapeter Nu var det visserligen snö, men Unclassified blir ingen bra rendering i kartan tycker jag. Track kan jag hålla med om blir bättre
32016-01-20 09:40:58 UTCAndersAndersson Det blir bra det!
12016-01-15 10:58:03 UTCpefo56 Hej. Jag tolkar attributlistan du skickade mig som att en damm kan vara antingen ett linje- eller yt-objekt. Dvs den täcker båda betydelserna av ordet damm. Har jag tolkat fel? /Peter
22016-01-16 01:04:33 UTCAndersAndersson Det stämmer att waterway=dam kan vara både en yta och en linje, men det är själva fördämningen som avses, inte vattnet. "A wall built across a river or stream to impound the water."
12016-01-09 11:39:22 UTCTinflint 10061971 This Braes loan trail point from the river up is wrong it should be further over to the left . It should go order to the right where the green patch of grass on trees is on the outside right ende of it and up to just before the white road that would 5 dashes before the White round . How can this be ...
22016-01-09 12:30:08 UTCAndersAndersson Tinflint 10061971:
I added tags to the way you created. Is this what you mean?
32016-01-09 13:28:56 UTCTinflint 10061971 ive managed to mark the trail that I run but you can only see it if you scan in its red instead of brown the original road that goes up by the farm houses and through the field is not a true reading . Once your at the top you take a left onto a right away which takes you down past a house and down t...
42016-01-09 15:06:28 UTCAndersAndersson I'm not really following. A path is red and a track is brown. The way you added looks too small (on Bing aerial photo) to be a track.

What do you mean that is is not a true reading?
52016-01-09 16:56:07 UTCTinflint 10061971 I do apologise I'm not very converse with this mapping thing it is a track that I have mapped . This is the original track that is tracked by the Markinch heritage as Braes loan thus being the route that was on before is not the right on . I hope this make sense . Sorry for the hassle
62016-01-09 20:05:23 UTCAndersAndersson http://www.openstreetmap.org/relation/5844590
I guess this is the correct path of the Braes Loan Trail.
12016-01-01 21:24:16 UTCAndersAndersson Hej!

Falun är residensstad i Dalarna och ska därför vara city, inte town. Trots att befolkningen är 50 000 personer.

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Sweden/Place_names
12015-12-10 07:10:49 UTCAndersAndersson Hello,

Please look at the GPS traces in the area before you align roads after Bing images (that very ofter are offset because of elevation error).
22015-12-10 07:16:04 UTCJothirnadh Hello Anders,

Thanks for your comment. I never thought of GPS traces, that's the reason I forgot that. Next time when I edit the roads I will keep it in mind. Thanks once again.
Cheers,
Jothirnadh
32015-12-10 07:25:59 UTCJothirnadh Aligned all the roads according to GPS traces.
http://www.openstreetmap.org/changeset/35860042
Thank you
42015-12-10 16:48:59 UTCAndersAndersson Good work!

Thank you
12015-12-06 10:51:35 UTCAndersAndersson Hello,
I fixed the multipolygon so the islet should now soon be visible.
12015-12-04 23:05:32 UTCAndersAndersson Hello,

Please do a check of the GPS traces in the area before you align roads with aerial photos.

You can not use eniro.se as a source. Please see the wiki about what sources you can/can't use.
12015-11-10 11:17:38 UTCAndersAndersson Please stop removing values.

There is no need. Fix the renderer if there is a problem with long values.

I can agree that 99% of these values are not that accurate, but some values might be, and then you are reducing accuracy.
22015-11-10 12:20:14 UTCAleks-Berlin Hi Anders,it is not possible today to measure more than 1mm (H-Star) accuray with GPS in Lat+Lon. And Elevation is off by Factor of 10).
Also other methods have are happy with 1mm in best case. Normal GPS is off by about 10 meters in height !
Additionally the surface is not that even.
Even good s...
32015-11-10 15:22:58 UTCAndersAndersson Hello, I know that a GPS does not have that kind of accuracy. But I still don't see the point of editing every ele tag in the world. It creates unnecessary database edits and somewhere you're going to remove a value that actually is known to less than a cm. I don't have an example, and I guess it's ...
42015-11-10 19:25:44 UTCAleks-Berlin I did this one evening. And I only did easyly to find ones (e.g. 9x "9" = 999999999).
1. If limiting datasize is no point and increasing readability by computers, why the many wikipedia:de,:en:fr:es:etc have been worldwide changed to wikipedia = en: ?
Having identical keynames, and same ...
52015-11-10 21:42:49 UTCAndersAndersson I will answer you by private message. The messages tend to be a bit to long :)
12015-10-12 04:26:19 UTCAndersAndersson Hej!
Varför tar du bort detaljerade åkrar och ersätter dom med mindre detaljerade åkrar?

Åkrarna jag hade gjort följer konturerna på åkrarna. Den nya åkern verkar inte ha någon koppling till verkligheten om du tittar vid den röda pile...
12015-10-10 23:09:44 UTCAndersAndersson Hej!
Bäcken heter Lustbäcken och har hetat så åtminstone sen 1600-talet.
Borlänge kommun och DT.se anger felaktigt namnet som Lusbäcken, men det stämmer inte.

Titta på Ortsnamnsregistret, Ekonomiska kartan eller Gröna kartan så ser du att de...
12015-09-23 16:07:30 UTCAndersAndersson Jag såg att vissa av byggnaderna verkade ha fått area=yes istället för building=yes, så jag ändrade det så syns dom som dom ska på kartan. Det börjar bli rätt många hus i Falun nu. Bra jobbat ni som ritar hus!
12015-09-16 15:34:34 UTCAndersAndersson Hej!
Är det verkligen parallella cykelvägar här?
http://www.openstreetmap.org/way/370902278
22015-09-16 16:08:06 UTCEliasJonsson Hej,
Det är det rakti då inte! Det är en gångväg och bredvid en cykelbana.
Det ser muppigt ut - nya cykelvägen kom med; ändringarna på övriga vägar gjordet det inte. Det är säkert bara en fråga om tid innan ändringarna komme...
32015-09-16 16:27:36 UTCEliasJonsson Ah, ser vad du syftar på. Glömde att ändra hela sträckan till footway. klart.
42015-09-16 20:57:42 UTCAndersAndersson Jag tyckte det såg konstigt ut med parallella vägar och trodde att du ritat två vägar istället för att använda segregated=yes eller liknande. Men jag såg nu på Google Streetview att det verkligen är separat, så som du gjort.
12015-09-07 10:27:38 UTCAndersAndersson Hej!

Namnet är väl Liljansvallen, och sporten är bandy. name=Liljansvallen och sport=bandy borde väl räcka? Annars blir det lite som att skriva name=Stockholm - huvudstad.
22015-09-07 11:36:10 UTCBandyakademin OK! Borde räcka!
12015-08-31 20:41:36 UTCAndersAndersson Hello,
I added building=yes and removed area=yes to the buildings I saw on the aerial photo.

Regards

Anders
12015-08-05 10:33:13 UTCAndersAndersson Varför slog du ihop namnen?
Badets namn är Hästbadet.
Du kan läsa mer om det här t.ex.
http://www.dt.se/opinion/insandare/hast-eller-hundbad-i-ljustern
12015-07-29 06:01:38 UTCAndersAndersson This seems a bit strange.

This node of a riverbank got the name Hippopotamus and a cuisine tag. No amenity tag or anything else.
https://www.openstreetmap.org/node/31717435
22015-07-29 09:17:15 UTCfrodrigo Yes. I know the problem. This changeset was made with an experimental editor. I keep the error to show at dev people. Now it fixed.
12015-07-23 08:16:51 UTCAndersAndersson Jag ändrade tillbaka Ulvshyttan från village till hamlet igen. Ulvshyttan har ca 100 invånare, alltså är det en hamlet.
Se t.ex.:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:place
och:
https://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-se/2013-April/002056.html
och:
https://...
22015-07-23 19:28:30 UTCZagor Ja, du har rätt. Min tanke var att skilja mellan den större ytan Ulvshyttan och de små hamlet:ar som finns inom samma yta. Men rätt lösning är väl kanske snarare att nedgradera de existerande hamlet:arna.
32015-07-23 20:24:40 UTCAndersAndersson Jag håller med om problemet. De ställena är väl dock för stora för att vara isolated_dwelling och det bor folk där så det är ingen locality. Hamlet är nog det minst dåliga valet.
Får man in population går det ju att i framtiden r...
12015-07-21 10:12:53 UTCNidron Det finns ett stationshus i Karbenning som både är en tågstation och ett kulturhus. Fattar inte hur man får till det, nu har jag förstört erat fria projekt. Måste packa nu, har inte tid att fixa.
22015-07-21 10:23:35 UTCAndersAndersson Jag lade till byggnaden. Kulturhus vet jag inte hur det ska taggas på bästa sätt.
32015-07-21 10:29:41 UTCMMN-o amenity=arts_centre och amenity=community_centre är nog de bäst anpassade amenity-taggarna. I Umeå har vi dels Klossen som är ett "arts_centre" och Umeå Kulturhus som är ett "community_centre" vilka egentligen skulle kunna byta sinsemellan ocks&ari...
12015-07-17 07:29:29 UTCAndersAndersson I will put back the oneway-tag since you can only go one way through the car wash.
22015-07-17 17:15:12 UTCcalfarome Thanks for catching and reverting the one-way tag AndersAndersson! I'll be more careful next time, and follow your logic for car washes going forward.
12015-07-01 15:04:40 UTCAndersAndersson Hej!

Varför tog du bort noden med Säters järnvägsstation?
12015-05-06 20:57:08 UTCAndersAndersson På mail-listan talk-se pratades det för något år sedan om att byar som klassificerades ref:se:scb=Sxxxx skulle vara hamlet och ref:se:scb=xxxx (utan "S") skulle vara village. Din ändring av Djura stämmer inte med det som sades på talk-se. Vad tror du ...
22015-05-10 19:29:56 UTCEssin Oj, det var ett rent misstag från min sida, det ska förstås bytas tillbaka. Har varit ute och rest de senaste dagarna, så jag såg inte det här inlägget.
12015-04-25 14:13:32 UTCAndersAndersson Hej!

Många av stigarna du lagt in sitter inte ihop med en gemensam nod där dom ansluter till andra stigar och vägar. Det är viktigt för att kunna använda vägarna för vägvisning.
12015-04-21 04:14:02 UTCAndersAndersson Bra att du ritar hus, men tänk på att slå på GPS-spår och minimera förskjutningen av flygbilderna innan du börjar flytta vägar.
T.ex. hade Hyttgatsrondellen och gatorna runt OKQ8 blivit väldigt förskjutna.
12015-04-13 04:13:55 UTCAndersAndersson Something seem to have gone wrong with this changeset. A lot of duplicate, empty nodes and two ways without tags.
12015-03-27 22:00:39 UTCAndersAndersson Please don't realign roads from Bing images. Turn on the GPX-traces and have a look first. Bing images are often badly aligned with reality.
22015-04-06 17:15:21 UTCcalfarome Thanks for your comment, I will take this into consideration when mapping by ...
32015-04-06 20:37:25 UTCcalfarome Thanks for your comment, I will take this into consideration in the future by looking at GPX traces when they are available.
42015-04-06 21:10:41 UTCAndersAndersson Great! :)
12015-03-15 22:51:13 UTCAndersAndersson Jag återställde vägen vid Norddalskvarn. Bings flygbilder stämmer väldigt dåligt med verkligheten där marken är kuperad. Det är bra att titta på GPS-spår innan du justerar en befintlig väg.
12014-12-16 12:07:11 UTCAndersAndersson Testing the discussion function.
AndersAndersson has contributed to 80 changeset discussions(s) with a total of 155 comment(s)