Changeset No. Date Contributor Comment
12017-06-19 16:12:32 UTCSkinfaxi Versteh ja nur den Kommentar nicht. Finnland?
22017-06-19 16:24:56 UTCDalkvist Hi please remember to add a comment and/or source on the changeset, there are several good imagery sources now and it will help future mappers to know which was used. And the ones from digitalglobe and mapbox require attribution.

In Sweden we mostly use natural:scrub under power lines there ar...
32017-06-19 16:36:16 UTCSkinfaxi Hej Dalkvist, we were diskussion how and why it is impossible to see the powerlines on the digitalglobe imagery att sissjön. but we found no solution. I have never mapped sameting under a powerline, i think it should be just wood and than man-made=cutline?
42017-06-19 16:50:09 UTCgeri-oc Ja - ich war in Gedanken in Finnlands Wäldern ...
52017-06-19 17:05:31 UTCgeri-oc Ja - Schweden wäre richtig. Ich war in Gedanken in Finnlands Wälder unterwegs ...

Ja - die Hintergrundquelle ist Digital Globe.

Bei der Breite der "cutline" würde ich schon Fläche nutzen - dann auch natural=scrub. In DE werden die Schneisen aller Enewrgieträg...
62017-06-19 17:28:33 UTCDalkvist @Skinifaxi: cutline is more for smaller gaps in the forest like for phone lines or minor power lines on small poles. It is not wrong to use it on for the large ones if you don’t feel like mapping that much detail. I do them as areas mostly because they are useful to break up the forest areas i...
72017-06-19 18:33:04 UTCgeri-oc DIESE:

http://www.openstreetmap.org/way/400071748

ist nicht zu sehen

http://www.openstreetmap.org/?mlat=57.7301&mlon=16.3592#map=15/57.7301/16.3592
82017-06-21 03:15:41 UTCSkinfaxi Dalkvist: geri-oc ser inte den powetline som gå från öst till väst på bilden. Och även jag ser den inte. Fragan är om den är nybyggd, nedgrävd eller vad som har hänt. Följer du den i västligt riktning drycker den igen upp då alla b...
12017-06-19 17:01:54 UTCDalkvist I think you pressed q by mistake on http://osm.org/way/501050690 ;)
12017-06-14 08:16:58 UTCDalkvist Gissar att Långebergavägen inte är riven vid ICA ;)
Jag kan göra en revert om du vill, mins inte om det går i potlatch.
22017-06-14 08:33:17 UTCstenpart Helt rätt att så inte är fallet,det är bara att linje 4 ej längre går till Långeberga och så har jag sannolikt lyckas göra en blunder i samband med mitt försök på att uppdatera utifrån detta. Helt ok att göra en revert just ...
32017-06-14 08:55:11 UTCDalkvist fixat osm.org/changeset/49522556
12017-06-13 09:53:22 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

Highway:residential är mer för själva bostadsgatan, för uppfarter brukar vi använda highway:service och service:driveway [1]

Om du har några funderingar så får du gärna ...
12017-06-11 21:58:29 UTCDalkvist Hi have you been to gråsjödörren or is this a armchair edit?

I was there last summer and there was not really any paths there. Only the occasional disconnected animal trail and some traces of atv/quad bikes used in the reindeer husbandry.

I considered adding some paths with...
12017-06-09 11:31:01 UTCDalkvist Hej “kajplats X” känns mer som en beskrivning än ett namn, jag är inte så hemma på sjö karteringen men tittade lite i wikin och seamark:type=berth[1] kanske passar?

[1]https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:seamark:type%3Dberth
12017-06-08 06:33:25 UTCDalkvist Hi please remember to add a comment and/or source on the change set, there are several good imagery sources now and it will help future mappers to know which was used.
22017-06-12 08:41:54 UTCBlueForests Just added GPS routs and adjusted roads. Plus added Trollebo Gård to the map.
12017-06-07 19:10:44 UTCDalkvist Man kan använda noname=yes på vägtyper som normalt har namn
12017-06-05 12:04:21 UTCDalkvist Hej
Vad är det du försöker lägga in?
Multipolygon är för ytor du kanske letar efter route=foot eller hiking[1] om det är en (in)officiell ruda.

Ser att det är massa namn punkter också de borde taggas med vad det är för något, bara n...
12017-06-04 11:53:53 UTCDalkvist Hej tror du råkade ladda upp gpx filen av misstag http://osm.org/way/498028839

Om du inte sätt det så har trafikverket ändrat sin license så vi kan använda deras data nu : http://openstreetmap.se/nyheter/2017-05-04-nvdb-hastigheter
Den är inte alltid helt...
22017-06-04 11:59:24 UTCvanvar Tack för kommentar. Det var inte meningen att ändra på den stora vägen. Jag vill bara lägga till vägen Slaggvarpsvägen. Den finns inte än på flyggbilderna eftersom det är ganska nytt (från 2016). Måste jag ändra något?
Tack ...
32017-06-04 12:08:24 UTCDalkvist Det är bara en otaggad linje ovan på E45 så det är bara att ta bort den. Lätt i josm med download object
42017-06-05 07:17:13 UTCvanvar Tack för att du har koll på det. Det var inte meningen.
12017-06-04 02:56:01 UTCDalkvist Hi please refine the auto tracing before adding more, the data is low in both accuracy and precision and it is not following local tagging practices.
There is basically no natural=wood in Sweden it is all part of active forestry so landuse=forest is the prefered tag this includes recently harvest...
22017-06-04 10:13:54 UTCAtakua Hej, tusen tack för din feedback!

>There is basically no natural=wood
Jag kommer att använda landuse=forest istället från och med nu. Det var oklart för mig förut.

Ang. 2): jag ska kolla att gränser mellan tracerad yta och bilder stämmer bätt...
12017-06-03 17:59:10 UTCDalkvist Hej det ser riktigt bra ut runt Gnesta nu, några kommentarer/tips:

När jordbruksmark och våtmarker ligger intill varandra så är det ganska vanligt med våt-/fukt-/översvämnings-ängar (wetland=wet_meadow[1]) dvs blött på våren och s...
12017-06-03 17:17:28 UTCDalkvist Hej såg att du lagt in mbt stigar har du tittat något på route[1] för att beskriva slingor/banor?

På så sätt kan de lättare visas på mbt kartor speciellt när flera slingor använder samma segment, random exempel från falun[2].
...
22017-06-05 05:55:55 UTCFredrik L Halloj,

Tack för tipsen! Angående spåren i Gozzies så har jag mest försökt lägga in stigarna som finns och tagga dom med mtb:class och class:bicycle:mtb Jag bor inte längre i Uppsala så jag har inte riktigt koll på vad slingorna heter eller h...
32017-06-06 07:27:00 UTCFredrik L Hej igen,

Jag kollade igenom dina länkar. Jag skall testa route:mtb på några slingor i Gozzies och se hur det blir.

Angående MTB-specifika kartor kan jag tipsa om MTBMap.no (kan laddas in i Garmin GPSer oxå). Där används mtb:class och class:bicycle:mtb t...
12017-06-03 08:06:08 UTCDalkvist Hej, skriv gärna källa i changesetet, det blir mycket lättare för nästa person som ändrar i området. Speciellt nu när vi har flera bra flygbilder och vägdata från nvdb.
22017-06-03 09:18:32 UTCPer Jepp, Men skall jag skriva mig själv då jag bor i området och justerar utifrån vad jag ser.
Upptäckte de nya bilderna och jag har gjort massor med små justeringar av allt inom ett snävt område.changessetet är missvisande då många skogsom...
32017-06-03 09:59:28 UTCDalkvist Vista kan man hänvisa till sig själv “local knowledge” om det är sånt man vet eller “survey” om man varit på plats och kollat.

Tänkte mest på att DigitalGlobe vill att man skriver en [källhänvisning](https://wiki.openstree...
42017-06-03 11:00:41 UTCPer Det låter sunt. Skall föröka ordna det hädanefter.
DigitalGlobe och local knowledge/servey blir framtida nyckelord :-)

12017-06-02 07:22:13 UTCDalkvist Hej, skriv gärna källa i changesetet, det blir mycket lättare för nästa person som ändrar i området. Speciellt nu när vi har flera bra flygbilder och vägdata från nvdb.
12017-06-01 18:47:16 UTCDalkvist Hur är det med namnen där? är det stigarna som har namn eller mer slingor som borde flyttas upp till foot routes? Ser ut som att Bergspromenaden och Dufvas Backe delar några segment.
22017-06-14 18:23:05 UTCedvoik Bra fråga. Jag har tolkat det som att åtminstone Dufvas Backe och Bergspromenaden är stigar med namn, i och med att det sitter typ gatuskyltar uppsatta i vissa korsningar. Samtidigt är ju Dovhjortsstigen helt klart inritat som en slinga.

Är osäker på exakta s...
12017-06-01 14:55:57 UTCDalkvist Vi har tillgång till DigitalGlobes bilder i Sverige nu om du inte visste det ("b" för att öppna lagren).

Ser ut som att de byggt ut lite också.
12017-06-01 13:15:21 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

En liten sak, sätt gärna ihop Annebergsgången med gångbanorna/trottoarerna via övergångsställena, vägbeskrivningsprogrammen har svårt med glapp i vägnätet.

O...
12017-06-01 13:08:54 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

Om du har några funderingar så får du gärna skicka ett meddelande till mig.
12017-06-01 13:05:36 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.
Det är mycket att sätta sig in i, några kommentarer/tips:

I Sverige så brukar vi använda landuse=forest för områden för skogsbruk oavsett vilket stadie (kalhygge, buskar, t&au...
12017-05-24 12:41:47 UTCDalkvist Hi nice to see more people helping to make the map better.

What are you trying to do?

It looks like you added a gps trace as untagged ways and mistakenly moved a turning circle across the water. If you want I can revert the changes as point you towards some beginner guides.

If you have...
22017-05-24 19:51:32 UTCmauroesguerroto Hi,
Yes please. Revert the changes.
I just wanted to draw a trace of a hiking trail and then when I wanted to erase it because I noticed I might be screwing up data already at openmaps I couldn't do it.
Thanks a bunch and sorry.
32017-06-01 12:11:51 UTCDalkvist No harm done, I reverted it now. If you want to learn the https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Beginners%27_guide is a good place to start.
12017-05-30 18:10:08 UTCDalkvist Hej, skriv gärna källa i changesetet, det blir mycket lättare för nästa person som ändrar i området. Speciellt nu när vi har flera bra flygbilder och vägdata från nvdb.
12017-05-30 17:36:18 UTCDalkvist Hej, skriv gärna källa i changesetet, det blir mycket lättare för nästa person som ändrar i området. Speciellt nu när vi har flera bra flygbilder.
12017-05-29 09:06:19 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

Ser att det är många vägar i området som är taggade som bruksväg/track om de är bostadsgator så får du gärna ändra dem, sånt är svårt att se fr&ari...
12017-05-29 08:57:48 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

Om du har några funderingar så får du gärna skicka ett meddelande till mig.
12017-05-29 08:56:35 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

Vi försöker skilja på gata och nummer i adresser för att underlätta för programmen som ska tolka datat, som vägvisning. Lägg gärna in numret under taggen addr:housenumber[1] ist...
12017-05-29 08:51:15 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

Om du har några funderingar så får du gärna skicka ett meddelande till mig.
12017-05-29 08:47:47 UTCDalkvist Välkommen tillbaka!
Några kommentarer/tips:

Idrottsanläggningar med flera planer brukar man använda leisure=sports_centre[1] över hela området, editorn lägger på building tag automatiskt men det är ju bara att ta bort den om den inte passar.

...
12017-05-29 08:27:15 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

Vi har tillgång till flera olika flyg/satellitbilder, kortkommando “b” i den editorn du använt, DigitalGlobe Premium Imagery är mycket bättre i Gävle.

Om du har några funderinga...
12017-05-29 08:13:55 UTCDalkvist Please don’t delete things without local knowledge, this place is called Jerusalem on older maps.
In Sweden it is not an uncommon for farmsteads to be known by the place someone from there emigrated to.

If you think something is wrong try asking in the changeset most edits done by activ...
12017-05-28 22:59:12 UTCDalkvist Ser att du lagt in stigar på flera ställen, det finns flera extra taggar man kan använda på gångvägar och stigar[1][2][3][4] om man vill vara med detaljerad.

[1]https://wiki.osm.org/wiki/Key:smoothness
[2]https://wiki.osm.org/wiki/Key:trail_visibility
[3]https:...
22017-06-14 18:23:47 UTCedvoik Tack för påpekandet! Tyvärr för jag inte tillräckligt detaljerade anteckningar för att kunna tagga upp stigarna så detaljerat.
12017-05-28 22:51:58 UTCDalkvist Hej har du varit på plats vid Andersby ängsbackar eller är det från satellitbilder?

Vi har data från naturvårdsverket som behöver kontrolleras av någon som kan området
22017-05-29 15:42:37 UTChuven Jag har följt eran diskussion om bland annat skogsvård. Tyvärr har jag ingen lokalkännedom där. Däremot sydväst om Uppsala. Exempelvis Hjälstaviken, Skattmansöådalen osv... Samt runt Söderhamn.
12017-05-28 22:37:24 UTCDalkvist Hi interesting to see people experimenting with automated tracing forests, please give us a head up on the Swedish mailing list before doing any large areas.
22017-05-30 08:57:11 UTCAtakua Hello, yes, will do. Thanks!
12017-05-28 09:17:44 UTCDalkvist Hi please remember to add with imagery you used, it makes it easier for future mappers (and it is required by the licence to attribute them).
12017-05-28 08:26:12 UTCDalkvist Hi please remember to add wich imagery you used, there are several good sources now and they all have different errors (and it is required by the licence to attribute them).
12017-05-26 06:57:43 UTCDalkvist Hej, skriv gärna källa i changesetet, det blir mycket lättare för nästa person som ändrar i området. Speciellt nu när vi har flera bra flygbilder.
12017-05-24 18:42:24 UTCDalkvist
Hej, skriv gärna källa i changesetet, det blir mycket lättare för nästa person som ändrar i området. Speciellt nu när vi har flera bra flygbilder och vägdata från nvdb.
12017-05-24 13:10:35 UTCDalkvist Om alla park ytorna är del av samma park så kanske det är bättre att göra en multipolygon och sätta namnet där?

Det ser lite tokigt ut med Karlbergs slottspark på fyra ställen.
12017-05-14 08:37:37 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.
Det är mycket att sätta sig in i början, några kommentarer/tips:

Vi har tillgång till flera olika flyg/satellitbilder, kortkommando “b” i den editorn du använt, ser ut som att Dig...
22017-05-14 08:43:54 UTClinusbjork Tack för tips och feedback!
Ska rätta till så fort som möjligt
32017-05-24 13:00:34 UTCDalkvist Ingen fara det vara bara små saker och vi gör alla fel ibland :)

Ser att du lagt in fler stigar det finns flera extra taggar man kan använda på gångvägar och stigar[1][2][3][4] om man vill vara med detaljerad.

[1]https://wiki.osm.org/wiki/Key:smoothness
[2]h...
12017-05-24 12:47:56 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

Tror du missat att sätta building taggen på några ställen, area används mer tillsammans med saker som normalt är linjer typ highway=pedestrian för att göra ett torg.

Om du har ...
22017-05-24 14:35:41 UTCDickRex Tack! Nu har jag ändrat ytorna till byggnader och gjort lite fler ändringar. Satellitbilden är ju inte helt ny, så det diffar en del från verkligheten här. Kommer att göra några ändringar till när tid finnes.
12017-05-24 12:35:20 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

Om du har några funderingar så får du gärna skicka ett meddelande till mig.
12017-05-24 12:34:18 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

Om du har några funderingar så får du gärna skicka ett meddelande till mig.
12017-05-24 12:32:06 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

Om du har några funderingar så får du gärna skicka ett meddelande till mig.
12017-05-24 12:26:46 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

När man lägger in vägar/stigar är det viktigt att de ansluter till vägnätet om det är glapp så hittar inte vägbeskrivningsprogrammen på den.

Hör gärna av dig...
12017-05-24 12:25:08 UTCDalkvist Välkommen tillbaka har ett par tips:

När man karterat saker som bara har raka hörn, framförallt byggnader, så är det svårt att få det 100% rätt på fri hand. Det finns ett verktyg i editorn som gör det åt en, i ID som du använt...
12017-05-22 08:22:03 UTCDalkvist Såg att du lagt in motionsspår och stigar har du tittat något på route relationer? https://wiki.osm.org/wiki/Relation:route
Med dem kan man gruppera alla vägbitarna som ingår i en slinga och samla all info som tillhör slingan mer än vägarna som namn...
22017-05-22 13:20:34 UTCDrJoshua Hejsan! Jag har uppdaterat med stigar som jag (eller andra) har cyklat på Mösseberg. Det är inte jag som gjort grunden till de olika spåren med etc. Jag har bara byggt på, redigerat och ändrat. Jag föröker hela tiden att hålla koll på eventuella...
32017-05-24 12:06:57 UTCDalkvist Hmm vet inte riktigt hur jag missade att de redan fanns routes, kommentaren låter negativ nu men det var inte alls så det var menat. Länken var tänkt att visa vad route relationerna är till för men det har ju du redan koll på.
42017-05-24 21:26:37 UTCDrJoshua Absolut ingen fara. Jag förstår vad du menade. Faktum är att det var bra att du skickade den fina kartlänken till mig. Jag uppdaterade snabbt de olika spåren med symboler och allt. Jag tänker mig att använda den kartan för att visa de fina spåren p&ari...
12017-05-24 09:14:42 UTCDalkvist Hej ser att du använda Eniro som källa har du dokumenterat det någonstans? Så vitt jag vet så har de inte givit oss tillstånd att använda deras flygbilder.
22017-05-24 10:44:43 UTCChristian Madsen Hi. Thank you for the feedback. The reference to Eniro as a source, is due to the text I put into JOSM a long time ago while testing the software. I was not even aware that it still was present as default. I have now changed it for future edits, but it means that earlier edits also have this incorre...
32017-05-24 11:42:21 UTCDalkvist Ah okay, no worries we all make mistakes :)
On the upload dialog in JOSM there is a link that automatically add the current layers as sources.
12017-05-24 10:46:04 UTCDalkvist Thanks for helping out in Sweden! A tiny ting, when changing the changing/moving the geometry of objects with a source tag it is best to remove the source tag. Especially if it is from an inaccurate source like yahoo, landsat, or ekonomiska kartan (EK).
12017-05-22 10:35:12 UTCDalkvist Hi nice to see more people helping to make the map better.
We don’t have many natural grasslands in Sweden usually meadow is a better fit as most grassy areas only exists because of agricultural.
22017-05-22 12:12:20 UTCTuete0_o Yeah. Improving the map is a lot of fun!

The tag/type grassland was already set. But as you mentioned meadow would fit better! Anyway, it isn't a meadow either. The grass gets cut on a regular basis.

I would rather say it is a park, but I think it is not completely public because you can book ...
32017-05-22 12:40:10 UTCDalkvist My bad I don't notice you didn't create it. The edge of park vs other greenareas are fuzzy, if it is nether a meadow or a park you can always use landcover=grass it is not the best tag but it works.
42017-05-22 13:35:17 UTCTuete0_o Thanks! I accidently messed it up... There was just a line drawn around the area of Ryttartorpet.

How can I delete the line to favor an Area? I saw that I can change the line to Area.. but then there will be two areas..
52017-05-24 10:33:45 UTCDalkvist There was two Ryttartorpet areas and the forest way there so I removed one of the areas.
I’m not sure how you do that best in the webeditor, I mostly use JOSM.
12017-05-24 10:02:06 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.
Det finns flera extra taggar man kan använda på gångvägar och stigar[1][2] om man vill vara med detaljerad.
Om du har några funderingar så får du gärna skicka ett meddelande till m...
12017-05-22 09:57:48 UTCDalkvist
Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

Om du har några funderingar så får du gärna skicka ett meddelande till mig.
22017-05-22 12:18:18 UTCapparappar Hej! Kul att se hur detta funkar, fantastiskt. Jag funderade faktiskt på hur man kan lägga till vatten som jag ser saknas t ex i Stockholms inlopp. Är det ok att lägga in små delar, t ex vattnet utanför Slussen. Är det i så fall bäst att använda p...
32017-05-22 13:02:20 UTCDalkvist Normalt så är det bara att köra på men just havskusterna (natural=coastline[1]) lite speciella och det är rekommenderat att man använder josm[2] om man ska göra några större ändringar på dem för den kör lite kontroller och ger var...
42017-05-22 16:54:39 UTCapparappar Ok, tack. Jag tror att jag väntar lite med "coastline" då och fortsätter med hus. Jag tog bara Slussen som ett exempel, såg att det saknades "coastline" där. Varför jag frågar om coastline är att jag laddade hem Placemaker till Sketchup ...
12017-05-22 12:30:43 UTCDalkvist Hi please remember to add wich imagery you used, there are several good sources now and they all have different offsets (and it is required by the licence to attribute them). A small tip in JOSM you can press “q” with a building selected to make all the corners square.
12017-05-22 10:47:14 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

När du ändrar saker med en source tag ta gärna bort den eller uppdatera med din källa annars är det svårt för folk som kommer senare att veta vad som gäller. Source taggen på ob...
22017-05-22 11:44:15 UTCMasen67 Hej, har nog dålig koll på hur man ändra taggar eller vad man nu ska göra. Försöker läsa mig till det men hittar inget vettigt. Fipplade nog till det när jag försökte få Stora Skälsjön att inte ligga under skogsskiktet, trodde att ...
32017-05-22 12:21:54 UTCDalkvist Tänkte till exempel på denna väg http://osm.org/way/172034408/history som torbjoernk skapade från bing, på den tiden så fanns det inget sätt att sätta källa på changeseten, så när du ändrar den så är det lättast a...
42017-05-31 07:23:42 UTCMasen67 Tack för tips och info:)
12017-05-22 10:28:14 UTCDalkvist
Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

Om du har några funderingar så får du gärna skicka ett meddelande till mig.
12017-05-22 10:27:43 UTCDalkvist
Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

Om du har några funderingar så får du gärna skicka ett meddelande till mig.
12017-05-22 10:23:53 UTCDalkvist
Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.
Det är mycket att sätta sig in i början, några kommentarer/tips:

Name fältet använder vi bara för egennamn ex på gata eller butik, om det är en beskrivning så är d...
12017-05-22 10:06:45 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

Om du har några funderingar så får du gärna skicka ett meddelande till mig.
12017-05-22 10:06:06 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.
Det är mycket att sätta sig in i början, några kommentarer/tips:

leisure=water_park är mer för äventyrsbad med vattenrutschbanor etc
Om det är en badplats så passar natural=be...
12017-05-22 09:56:42 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.
Det är mycket att sätta sig in i början, ett par tips:

När man karterat saker som bara har raka hörn, framförallt byggnader, så är det svårt att få det 100% rätt p&a...
12017-05-22 09:54:41 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.
Det är mycket att sätta sig in i början, några kommentarer/tips:

Editorn du använder räknar med att det är vanligast med polisstationer i en byggnad så den lägger automatiskt p...
12017-05-22 09:46:15 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

Det finns flera olika taggar för grönytor och parker i osm och det är inte alltid lätt att veta vilka man ska använda.

Är det bara den här skogsdungen som är en park, i så fa...
12017-05-22 09:35:50 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

Om du har några funderingar så får du gärna skicka ett meddelande till mig.
12017-05-22 09:33:08 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.
I osm bör lekparker/lekplatser taggas med leisure=playground jag har ändrat den du lag in.
Om du har några funderingar om annat så får du gärna skicka ett meddelande till mig.
12017-05-22 09:27:27 UTCDalkvist Jag har återställt alla cykelbanor som du ändrat/ersatt med gångbanor. Om du fortsätter ändra för pokemon så kommer ditt konto stängas ner.
12017-05-22 08:51:39 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.
Det är mycket att sätta sig in i början, några kommentarer/tips:
Idrottsanläggningar med flera planer kan man lägga innit i ett område med leisure=sports_centre [1].

Om det är fle...
12017-05-22 08:37:55 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.
Det är mycket att sätta sig in i början, ett par tips:

När man karterat saker som bara har raka hörn, framförallt byggnader, så är det svårt att få det 100% rätt p&a...
12017-05-21 13:31:31 UTCDalkvist
Hej ser att du hittat en bra orienteringskarta på map warper står det att den är från 2016 stämmer det?

Dokumentera gärna nya källor du använder på din user page eller i wikin så det är lättare för andra att veta var infon k...
12017-05-19 05:09:32 UTCDalkvist Hej ser att du hittat orienteringskartor som både är bra och gammal nog att vi får använda dem. Dokumentera gärna dem på din user page eller i wikin så det är lättare för andra att veta var infon kommer från, alla vet inte vad omaps.net &au...
22017-05-20 12:56:08 UTCPeterHoglund Mycket intressant med route relationer. Det ska jag läsa på.
Om orienteringskartorna är tillåtna att använda nu när de ligger öppet på internet vet jag inte, men jag har tänkt att om jag ritar stigar som jag har sprungit o gps'at själv, så ...
32017-05-20 13:17:43 UTCDalkvist Så länge kartorna är äldre än 15 år så kan vi använda dem, för de nyare gäller fortfarande katalogskyddet.

Vi har fler datakällor än vad som är i standard editorn, bland annat finns det gps spår/moln från aktivitets a...
12017-05-20 10:42:00 UTCDalkvist Is Nybro underwater? ;)

https://osm.org/way/494826555
22017-05-21 06:33:18 UTCnimapper My error. Autocomplete can be dangerous. Now fixed to underground.
12017-05-19 07:50:47 UTCDalkvist Hej har du sätt att vi fått tillgång till nya satellitbilder från DigitalGlobe ("b" för att se lagern)? De ser ut att vara lite nyare än Bing här.
22017-05-19 08:12:32 UTCDasMapMan Tack för tipset! Visste inte att det gick att byta mellan olika bakgrundsbilder.
12017-05-18 16:33:42 UTCDalkvist Hej, skriv gärna källa i changesetet, det blir mycket lättare för nästa person som ändrar i området. Speciellt nu när vi har flera bra flygbilder och vägdata från nvdb.
22017-05-18 17:48:04 UTCxztraz jo sorry. missade det brukar få med det :)
12017-05-18 16:31:06 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.
Det är mycket att sätta sig in i början, några kommentarer/tips:
Idrottsanläggningar med flera planer kan man lägga innit i ett område med leisure=sports_centre [1].

Harbour taggen &aum...
12017-05-18 16:16:21 UTCDalkvist Don’t you guys update your guidelines to be more inclusive of newusers, and talk to them before changing their stuff and focus on things that break important areas?

The water is clearly visibly on the DigitalGlobe Premium Imagery, the change is made by an new user (1 day old) and is a tiny ...
22017-05-21 23:54:56 UTCRichRico you're right, I reviewed the Digital Globe images and yes there is a small water pond.
I have reversed the changeset
https://www.openstreetmap.org/changeset/48872713
12017-05-17 16:52:19 UTCDalkvist Hej har du sätt att vi fått tillgång till nya satellitbilder från DigitalGlobe? De är oftast mycket bättre än mapbox
12017-05-17 03:56:33 UTCDalkvist Hej har du sätt att vi fått tillgång till nya satellitbilder från DigitalGlobe? De är oftast mycket bättre än mapbox.
12017-05-16 19:28:59 UTCDalkvist Hej ser att du tagit bort några public_transport=platform de är den del av ett noggrannare sätt att kartera hållplatser och stationer[1] varför har du tagit bort dem?

[1]https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:public_transport%3Dplatform
12017-05-15 08:15:19 UTCDalkvist Hej är Svanehov inbyggt nu? Det ser inte ut att vara en byggnad på flygbilderna men de kan ju vara flera år gamla.
12017-05-14 09:04:53 UTCDalkvist Hej kommer du ihåg om skoterleden går på vägen eller på sidan av vid Gröntjärnsnaturreservat?
22017-05-14 09:20:50 UTC1021 Här är gpx filen https://skoterleder.org/inc/downloadgpx.php?track=5 , den ska även finnas på osm. Såg det var paralellritat med reservatgränsen du får kolla och kontrollera. Har bara ritat in spåret ingen lokalkännedom.
32017-05-14 09:35:31 UTCDalkvist Ah okej.
12017-05-14 08:43:15 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

Om du har några funderingar så får du gärna skicka ett meddelande till mig.
12017-05-14 08:41:36 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

Om du har några funderingar så får du gärna skicka ett meddelande till mig.
12017-05-14 08:40:38 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

Om du har några funderingar så får du gärna skicka ett meddelande till mig.
12017-05-14 08:15:16 UTCDalkvist Hej har du sätt att vi fått tillgång till nya satellitbilder från DigitalGlobe? De är oftast mycket bättre än mapbox, finns att lägga till under imagery preferences i josm.
22017-05-14 09:15:05 UTCKa-Ka Nej, det visste jag inte. Ska kolla genast.
12017-05-14 08:14:54 UTCDalkvist Hej ändra gärna från highway=road om du vet vad det är för typ av väg. Road tänkt att vara tillfällig som man använder när man inte har någon aning var det är för något.
12017-05-14 07:53:45 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.
Det är mycket att sätta sig in i början, några kommentarer/tips:

amenity=school används oftas för hela områden runt skolan, ink alla byggnader, lekplatser etc. Ofta med building=school t...
12017-05-13 22:40:27 UTCDalkvist Hej ser att du importerar saker från Riksantikvarieämbetet har du beskrivit någonstans vilka typer av objekt och attribut du lägger in? De har ju massor av saker som inte är så intressanta att ha i osm.
12017-05-13 17:20:22 UTCDalkvist Hej har du sätt att vi fått tillgång till nya satellitbilder från DigitalGlobe? De är oftast mycket bättre än mapbox, finns att lägga till under imagery preferences i josm.

En sak till vi har data om alla naturreservat från naturvårdsverket (...
12017-05-13 16:27:38 UTCDalkvist Hej har du sätt att vi fått tillgång till nya satellitbilder från DigitalGlobe?

De är oftast mycket bättre än mapbox, finns att lägga till under imagery preferences i josm
22017-05-13 17:13:04 UTCSture Hej! Nej, det hade jag inte sett. Ska genast testa dem. Tack för tipset!
12017-05-13 16:23:00 UTCDalkvist Hi so you know, we have good data (landuse/natural) for all the Swedish national reservs that are being prepared to be imported.

So don't spend to much effort on that but please add the paths if you know them as that info is sadly not inte the dataset.
12017-05-13 12:29:25 UTCDalkvist Hej, skriv gärna källa i changesetet, det blir mycket lättare för nästa person som ändrar i området. Speciellt nu när vi har flera bra flygbilder och vägdata från nvdb.
12017-05-13 08:31:11 UTCDalkvist I don't know if you read the Swedish mailing list, so perhaps you haven't seen that we have a new cc0 data source from trafikverket with all the road geometry and attributes. Street names and max speed tile layers are currently available http://openstreetmap.se/nyheter
12017-05-13 08:19:10 UTCDalkvist Hej, skriv gärna källa i changesetet, det blir mycket lättare för nästa person som ändrar i området. Speciellt nu när vi har flera bra flygbilder och vägdata från nvdb.
12017-05-12 19:04:53 UTCDalkvist Hej, skriv gärna källa i changesetet, det blir mycket lättare för nästa person som ändrar i området. Speciellt nu när vi har flera bra flygbilder och vägdata från nvdb.
22017-05-12 21:55:40 UTChuven ok. Ska försöka komma ihåg att göra det.
12017-05-12 16:17:45 UTCDalkvist Hi please consider adding source tags to the changesets. It makes it much easier for future edits especially now that we have lost of different imagery to use.
12017-05-12 11:57:13 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.
Det är mycket att sätta sig in och alla missar saker i början, några kommentarer/tips:

Tror att det kanske passar bättre med waterway=riverbank på Llillån om det är rinnande vatten...
12017-05-12 11:35:46 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.
Det är mycket att sätta sig in och alla missar saker i början, några kommentarer/tips:

När man karterat saker som bara har raka hörn, framförallt byggnader, så är det svå...
22017-05-12 17:17:19 UTCHalidrid Hejsan.

Ja försöker mest fixa det området pga att ingen gjort någonting där alls knappt :)

Tacksam för tips, Men området är jue både och där. Jobbar nämligen i det området. Kartan är väldigt utdaterad.

Med tanke p...
12017-05-11 16:44:55 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre men är det verkligen en park här? På flygbilderna ser det ut som en vanlig skog.
22017-05-12 06:39:39 UTCGivarsson Hmm, du har nog rätt. Ungarna brukar kalla det för parken, och där finns en del gräsytor, vägar, bänkar, ankdamm, lekplats mm men det mesta är skog. Nu jämförde jag med andra liknande områden och ser att de är klassade som skog, så jag &a...
32017-05-12 06:55:40 UTCDalkvist Ingen fara, det är mycket att sätta sig in i början. Om du har några funderingar så får du gärna skicka ett meddelande till mig.
12017-05-12 05:45:02 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

Om du har några funderingar så får du gärna skicka ett meddelande till mig.
12017-05-12 05:34:13 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

Om du har några funderingar så får du gärna skicka ett meddelande till mig.
12017-05-11 20:36:19 UTCDalkvist Hej varför har du tagit bort väntplatserna (public_transport=platform) vid busshållplatserna?
22017-05-12 00:29:43 UTCxztraz De var dubblerade. efter någon automagisk iläggning. du ser busstoppen längst vägen.
32017-05-12 00:30:30 UTCxztraz eller ska det vara dubbelt? på/avstigningsriktningen indikeras av bearing.
42017-05-12 05:31:03 UTCDalkvist Som jag förstår det så är highway=bus_stop att det är en hållplats och public_transport=stop_position är där bussen/tåget stannar medans public_transport=platform är där folk står och väntar.

Så de är inte riktigt d...
52017-05-13 15:09:30 UTCxztraz jag får rita dit dom igen när jag har tid. annars kan nån få backa 48600012.
62017-05-13 16:20:40 UTCEssin Jag kan backa 48600012, men först en fråga: runstenarna som också togs bort, ska de tillbaka eller var de inlagda av misstag?
72017-05-13 20:46:26 UTCxztraz ja la in dom från en karta med massa R symboler men hälften var nog fornlämningar och ej runstenar. måste åka runt och kolla så de ska bort.
82017-05-13 22:07:45 UTCxztraz Tack förresten. Inte begripigt mig på hur man backar än 🙂

92017-05-14 11:20:48 UTCEssin Då har jag återställt plattformarna men inte runstenarna med https://wiki.openstreetmap.org/wiki/JOSM/Plugins/Reverter . Jag hoppas att kartan var mer än femton år gammal?
102017-05-14 19:32:51 UTCxztraz tråkigt att runstenar inte verkar renderas i kartan.
112017-05-15 16:42:15 UTCEssin Det går att föreslå nya renderingar på https://github.com/gravitystorm/openstreetmap-carto/issues , några förslag finns redan på http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:historic=rune_stone
122017-05-15 16:51:26 UTCxztraz Jo såg det. Frågan är väl när/om det implementeras. Tar ju en stund att klampa runt i skogen. Vill man ju gärna att det ska synas.. 🙂
12017-05-11 19:40:13 UTCDalkvist Please connect with the rest of your team, you are deleting stuff they have asked for more information about, without letting the new users answer.
22017-05-12 15:25:49 UTCyurasi Hi Dalkvist
Good day
I deleted this park because it isn't visible on satellite image. But I'm agree with you. Maybe this object was made by local knowledge. I will more careful in mis changesets. I've reverted my changeset. Thanks.
Greetings.
12017-05-10 03:21:58 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.
Ett litet tips: när man karterat saker som bara har raka hörn, framförallt byggnader, så är det svårt att få det 100% rätt på fri hand. Det finns ett verktyg i editorn som g&oum...
22017-05-11 17:18:42 UTCEriArn Hej och tack för välkomnandet och informationen, jag trodde att jag hade rätat upp hörnen med "s" kommandot men det kan vara så att jag inte fick det att slå igenom på rätt sätt, ska gå in och rätta upp det. Har även en funder...
32017-05-11 17:38:06 UTCDalkvist Det är inget fel att bra alla byggnader med yes om man vill så finns det massor med detaljer både subtyper [1] och detaljer för 3d rendering [2].

Det beror på vad man är intresserad av, jag ute och vandrar så är vandringsleder och markanvändning v...
12017-05-11 11:11:42 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.
Jag skulle precis tipsa om att vi brukar använda meadow för ängar men du hittade det själv :)
Hör gärna av dig om du har några funderingar.
12017-05-11 10:59:15 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.
På flygbilderna ser det ut som att fotbollsplanen är kvar lägg gärna in den i parken i så fall.
Om du har några funderingar så får du gärna skicka ett meddelande till mig.
12017-05-11 10:56:43 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

Om du har några funderingar så får du gärna skicka ett meddelande till mig.
12017-05-11 10:55:24 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.
Det är mycket att sätta sig in i början, några kommentarer/tips:

Heter parken “Gruv Parken” jag får inga träffar på google, det är inte fel att ha en parkyta utan namn....
12017-05-11 10:52:32 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.
Ser att du lagt till lite saker i Hofors med bings satellitbilder, de är rätt dåliga men det finns andra bilder vi använda ex DigitalGlobe Premium Imagery , se lager menyn i verktygsfältet i höge...
12017-05-11 10:31:04 UTCDalkvist On the new DigitalGlobe Premium Imagery there is clearly a green area there, please don't just remove edit by new users without talking to them first. Or allow time for us on the local community to to that.
12017-05-11 10:26:30 UTCDalkvist Hej, varför revertade du mina ändringar för stigen till Bältbosjön? jag gick den tidigare i vår och den stämmer topologiskt även om noggrannhet inte 100% från gps:en inne i skogen.
12017-05-11 10:15:56 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

Om du har några funderingar så får du gärna skicka ett meddelande till mig.
12017-05-11 10:10:39 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

Om du har några funderingar så får du gärna skicka ett meddelande till mig.
12017-05-11 10:09:57 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.
Det är mycket att sätta sig in i början, några kommentarer/tips:

Används gräsytan söder om kolonilotterna som en park? På flygbilderna ser det mer ut som en äng.

Heter parke...
12017-05-11 09:59:28 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.
Det är mycket att sätta sig in i början, några kommentarer/tips:

Det finns många sätt att lägga in stigar och gångvägar att använda 2 st highway taggar är inte det r...
12017-05-11 09:45:38 UTCDalkvist Hej det ser ut att vara en villaträdgård på flygbilderna sånt brukar vi inte lägga in, jag tar bort den. Om du vill hjälpa till att göra kartan bättre och inte bara försöka få fler pokemons att spawna så får du gärna skicka ...
12017-05-11 09:36:43 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

När man lägger in vägar/stigar är det viktigt att de ansluter till vägnätet om det ät glapp så hittar inte vägbeskrivningsprogrammen på den. Ex vid Tionde Sjögrän...
22017-05-11 10:35:47 UTCDebilHans Hej dalkvist! Tack för feedbacken, jag ska tänka på det ifall jag lägger till fler stigar i framtiden.
12017-05-11 09:32:31 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

Om du har några funderingar så får du gärna skicka ett meddelande till mig.
12017-05-11 09:31:34 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

Om du har några funderingar så får du gärna skicka ett meddelande till mig.
12017-05-11 09:26:24 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

Om du har några funderingar så får du gärna skicka ett meddelande till mig.
12017-05-11 09:25:22 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

När man lägger in vägar/stigar är det viktigt att de ansluter till vägnätet om det ät glapp så hittar inte vägbeskrivningsprogrammen på den.

Om du har några funde...
12017-05-11 09:24:07 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

Om du har några funderingar så får du gärna skicka ett meddelande till mig.
12017-05-11 09:22:28 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

Om du har några funderingar så får du gärna skicka ett meddelande till mig.
12017-05-11 09:19:21 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.
Det är mycket att sätta sig in i början, några kommentarer/tips:

Tror översättningen i ID editor som du använd inte är 100%, path används till mer än stigar.
Vi brukar bar...
12017-05-11 09:04:19 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

Om du har några funderingar så får du gärna skicka ett meddelande till mig.
22017-05-14 12:33:48 UTCHelena Wottle Absolut!
Tack/Helena
12017-05-11 09:03:56 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

Om du har några funderingar så får du gärna skicka ett meddelande till mig.
12017-05-11 09:00:40 UTCDalkvist Ser att us städat lite efter en nybörjare, skriv gärna en kommentar i deras changset om vad/varför.

Jag är en optimist och tror att det kan hjälpa dem att göra bättre ändringar i framtiden.

Om du inte har lusta att med diskutera med nybörjare...
22017-05-11 16:20:28 UTCSnusmumriken Bra poäng. Det går bara tio gånger snabbare att fixa det än att formulera en pedagogisk förklaring. Speciellt om det är lite olika grejer, som här. Du får väldigt gärna göra det, om du vill.
12017-05-09 17:01:27 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre. Det finns många sätt att lägga in saker i som och jag tror det blivit ett missförstånd här. Du har ändrat från gångbana (footway) anmälan smalare väg för fotgä...
12017-05-08 08:18:18 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.
Gångområdet finns redan runt hela arenan, den gråa ytan med svart kant på kartan. Det är en relation som består av flera andra segment, https://osm.org/relation/3268935
Är det bara s&ou...
22017-05-08 18:49:49 UTCAndreas Hermansson (altsaxen) Hej! Tack för svaret! Anledningen till att jag la till gångområdet var att OSMs vägbeskrivning inte ville korsa området, den la istället rutten runt hela Friends Arena via Råsta Strandväg och Evenemangsgatan. Det gick inte heller att lägga ett avslut ...
32017-05-09 08:37:35 UTCDalkvist Tror att de flesta vägbeskrivningsprogrammen har problem att hantera ytor generellt.
Jag är osäker på hur man löser det bäst, fråga gärna på https://help.osm.org/ tror att det är störst chans att det är någon som vet där.
42017-05-09 09:52:55 UTCAndreas Hermansson (altsaxen) Ah ok, så kan det ju absolut vara. Tack för hjälpen! Jag återställer området så länge (tar bort det jag la till).
12017-05-09 08:28:23 UTCDalkvist Hej ser att du karterat skoterleder, några tips: vi brukar inte rekommendera att använda path när den går över vatten eftersom man normalt sett kan gå på paths. Rekomenderade taggar för skoterleder finns på https://wiki.osm.org/wiki/WikiProject_Swede...
12017-05-08 09:39:46 UTCDalkvist corridor do not have good support among the routers nether osmand, mapzen, or graphhopper are using it. It is not wrong just to tag them as footway instead
22017-05-08 18:44:43 UTCAneqrs Thanks for the suggestion!
12017-05-05 19:28:26 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre. Är det den byggnaden som heter Nedre Grindtorp eller är det mer namnet på gården?
22017-05-07 17:51:32 UTCFirenor Hej! Det är mer namnet på huset. Jag bor själv i huset precis ovanför vilket i folkmun kallas för Övre Grindtorp. Just området med dessa två villor kallas för "Grindtorp" och det är också skyltat samt förekommer på andra...
32017-05-08 08:38:16 UTCDalkvist
Ber om ursäkt om min kommentar lät anklagande. Vi har många taggar och just namn på hus och platsnamn är något många nybörjare gör fel på. När jag tittade lite snabbt så såg det ut att kunna vara en gård. Men det lå...
42017-05-08 11:14:06 UTCFirenor Det är helt lugnt. Ville bara vara tydlig och ge lite historik till varför jag skrev som jag skrev. Yes. Har lite allt möjligt att fylla i men återkommer till det då jag är lite upptagen just nu :)
12017-05-07 15:31:36 UTCDalkvist Hej ser att du karterar elljusspår, jag håller också på det i mitt närområde.

Har du tittat något på relationer för olika slingor? Jag tror det är rekommenderat att man gör en route[1] för varje slinga i ett spår system. So...
12017-05-05 13:21:10 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

Har de gjort om reservatet nyligen? Naturvårdsverket har fortfarande skogen som en del av nackareservatet http://goo.gl/qlaK5a
22017-05-05 17:11:43 UTCOlle Svensk Strand Det är ju sant. Dålig koll av mig.
32017-05-05 19:04:21 UTCfatuus Taggen alt_name finns ju också om den har flera namn.

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:alt_name
42017-05-05 19:49:57 UTCDalkvist Ingen fara, jag återställer reservatet. Ser att du är ny, om du har några funderingar så får du gärna skicka ett meddelande till mig.
12017-05-05 19:44:33 UTCDalkvist Hej, gissar at du inte menade att ladda upp dina svamp ställen för alla att se så jag tog bort dem.
22017-05-08 08:24:11 UTCFjomp Haha, tack! Nej, det var inte meningen. Jag hade markerat svampställena i appen MAPS.ME och ville bara föra över dem till min nya mobil. Jag trodde de var som knappnålarna i Google Earth. :-)
12017-05-04 18:56:38 UTCDalkvist Hi the edit you changed was from a new user in, Sweden we prefer to talk to new users and try to inform them how to do better edits rather than just changing things, hoping to engage them in the local community (unless it is something big).
So can you give us a few days to contact them and for the...
22017-05-05 14:15:16 UTCridixcr hi Dalkvist !
Thank you very much for contributing with OSM,
Right now I will proceed to reverse my changes, guide me according to the satellite image I am sorry, please you can modify both geometry and data according to local knowledge.
32017-05-05 14:27:29 UTCridixcr https://www.openstreetmap.org/changeset/48428786

Done, have an excellent day.

Att: Pavel

12017-05-04 18:37:17 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.
Ser ut att vara träd där fast det är en park lägg gärna in taggen landcover=trees också.
Heter den värkligen Galgamarksparken? får inga träffar på google, det är okej ...
12017-05-04 10:46:20 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.
Om du har några funderingar så får du gärna skicka ett meddelande till mig.
Ett litet tips: det finns ett verktyg i editorn som gör alla hörn till 90 grader, i ID som du använt har det k...
12017-05-04 10:42:34 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.
Om du har några funderingar så får du gärna skicka ett meddelande till mig.
En liten sak, sätt gärna ihop gångvägen med service vägen, vägbeskrivningsprogrammen har sv&ar...
12017-05-03 06:21:47 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.
Om du har några funderingar så får du gärna skicka ett meddelande till mig.
En liten sak: det är mycket vanligare att tagga systembolagets butiker som shop=alcohol
12017-05-02 19:42:16 UTCDalkvist Hej kul att du fixar kring åmot! Om du ser något konstigt är det förmodligen mitt fel ;) skicka gärna ett meddelande om det är något du undrar.

Såg att du inte lagt in så många hus förut, ett litet tips: josm kan fixa så alla h&ou...
12017-05-01 09:59:25 UTCDalkvist Skriv gärna en rad på wikin att du använder tv data och vilken info du tar in. Så vi inte jobbar på samma saker :)
22017-05-01 10:54:00 UTCRichard L Idag hade jag lite tid över och testade att ta hjälp av ett lager med Gatunamn från trafikverket. För tillfället har jag inga planer på att göra det mer systematiskt, men gör jag det så lägger jag till något i wikin.
32017-05-01 11:17:53 UTCDalkvist ah okej :)
12017-04-30 17:33:04 UTCDalkvist Hej, det låter som att detta är mer ett elljusspår än en bil/traktor väg och att du ändrat för att det ska se bättre ut på osm.org. Det är inte något man bör göra, kartera så som det är och om det ser konstigt ut ta upp...
22017-04-30 18:13:48 UTCsolgule Hej Dalkvist, trevligt att få feedback!
Jag håller med att det inte är perfekt med track, men alternativet path är sämre. Motiveringar:
1) Jag anser att man behöver kunna skilja på singletrack och doubletrack på huvudkartan osm.org i skogsområden.\...
32017-04-30 20:56:20 UTCDalkvist Track beskrivs på wikin som “Bruksvägar huvudsakligen för lantbruk, jordbruk och skogsbruk.” dvs det är mer hur den används än hur den ser ut. Den beskrivningen stämmer ju inte på ett elljusspår.

Pathtype är det inte många so...
42017-04-30 21:05:03 UTCfatuus Förslag är att tagga en route relation med https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:osmc:symbol
Tillsammans med light.
52017-04-30 22:55:39 UTCsolgule @Dalkvist:
Som sagt, behovet jag ser är att skilja på dubbelspår och enkelspår i skogen och på kartan. Vilket behov skulle vara mer prioriterat i det här fallet?
Behovet när man står där i verkligheten med kartan ska vara det som räknas, enli...
62017-04-30 23:00:44 UTCsolgule @fatuus:
Tack för förslagen. Jag är lite trött just nu. Får kolla när jag är lite piggare.
Jag vet att det finns en tag för att ange om track eller path har elljus, antar din länk är något alternativ till detta? Får be att få &ar...
72017-04-30 23:07:39 UTCsolgule @Dalkvist:
Det jag menade med mitt PS ovan var att jag skrev fel i min kommentar till kartändringen. Det är bara ett motionsspår utan elljus. Men jag gjorde samma grej just innan för ett motionsspår som är ett elljusspår. Det blev copy-paste-fel från tidi...
82017-04-30 23:11:24 UTCsolgule @Dalkvist:
Glömde tacka för länken till e-post-listorna. Ska kolla på dem. Vet dock inte om jag orkar gräva i detta när det är mest tycke och smak som avgör hur track och path ska användas, som jag ser det. Men visst, om någon förklarar vilke...
92017-05-01 07:08:11 UTCDalkvist Tror vi båda var lite trött och pratar om varandra lite.

Som du säger så är det lite subjektivt när man använder path/track så det vore bättre om vi kan diskutera detta på epostlistan i stället så fler kan komma med synpunkter.
\...
102017-05-01 15:21:41 UTCsolgule @Dalkvist
Om du känner ett behov av att vi i Sverige ska göra avsteg från den internationella definitionen av track, så får du gärna föra fram det i den svenska e-postlistan. Sedan kan ni gå vidare internationellt och försöka få ett undant...
12017-04-30 21:14:25 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

Om du har några funderingar så får du gärna skicka ett meddelande till mig.
12017-04-29 16:48:28 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.
Några tip/kommentarer:
När man karterat saker som bara har raka hörn, framförallt byggnader, så är det svårt att få det 100% rätt på fri hand. Det finns ett verktyg i ed...
12017-04-25 08:02:33 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.
Några tip/kommentarer:
När man karterat saker som bara har raka hörn, framförallt byggnader, så är det svårt att få det 100% rätt på fri hand. Det finns ett verktyg i ed...
22017-04-25 09:11:44 UTCDasMapMan Tack för tipsen! Jag hjälper gärna till och förbättrar OSM till det bästa av min förmåga.

Det som syns på fotot där skogsvägen tidigare var ritad är en telefonledningsgata. Det går en stig längs denna men den är bara en...
32017-04-25 09:31:45 UTCDalkvist ah telefonledning, tänkte inte på det. Om folk använder den så kan det vara värt att ha med den, finns flera taggar som talar om hur bra en stig är https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Hiking
12017-04-25 08:18:55 UTCDalkvist Hej, kul att du har förbättrat kartan i Finspång, det ser bra ut. Gissar att du hittade osm via pokemon med ditt fokus på parkerna :)

Några små tip/kommentarer: skogsdungar i parker kan man tagga med landcover=trees och layer=1 för att visa att de är i/...
12017-04-23 10:11:45 UTCDalkvist Hi, a small thing: when changing the shape of things please remove the old source tag, otherwise it gets harder for future mappers to know which is the correct one, and that mapper might be you :)
22017-04-24 17:52:29 UTCSomeRandomMe Thanks, I guess I was a bit overzealous in applying my "don't touch it unless you're sure it's wrong" rule :)
It's good there are people around to sanity-check these changes!
32017-04-24 18:32:32 UTCDalkvist It is not too hard most people (that respond) are friendly, but sometimes you feel a bit like don Quixote, naively trying to instruct pokemon dudes =/

The source tag is from before we had changeset tags so in many cases you can remove it if you change the shape/position, especially if it a older/...
12017-04-24 10:50:40 UTCFredrikLindseth Hi,
if island/islets are taged with source=Kartverket, and the username has _import please do not align the island/ after bing maps, as the island probably are imported from official data delivered from map authorities here in Norway. This data is superior to Bing and Bing Aerial has many misalign...
22017-04-24 12:08:15 UTCDalkvist This user is part of the group that was blocked in https://www.openstreetmap.org/user_blocks/1316
12017-04-24 11:54:46 UTCDalkvist Hej, Fler tips: om stigen går i/på den gamla järnvägen är det rekommenderat att lägga till path/track på den linjen, ex https://osm.org/way/441135160

När du ser saker med EK/ekonomiska kartan som källa så är det stor risk att datat ä...
12017-04-23 09:51:38 UTCDalkvist Welcome to Openstreetmap!
Some tips/comments to help you get going:

when doing things with square corners, like buildings, it is hard to get it perfect by hand. So the editor have a tool that does that for you, in ID it is the key “s” or the square icon in the popup menu when you se...
22017-04-23 11:05:09 UTCkarozz Hej, Tack för tippsen och komentarerena, Eftersom jag är ny på detta, kan man byta layot kartan från Bint till hitta eftersom Bing inte har HD bilder över den ytan jag försoker ge mig på?
32017-04-23 12:05:14 UTCDalkvist Se http://i.imgur.com/yzWvxbZ.jpg
1 klicka på layers i menyn
2 välj mapbox
3 visa gps spår
4 justera bakgrundsbilden så den stämmer med gps ståren
42017-04-24 10:48:59 UTCkarozz Hej Igen
Tack.
punkt 4 du säger, justera bakgrundsbilden så den stämmer med GPS ståren (spåren?)
Vad menas, justera bakgrunden så den stämmer med vägarna?
Sorry men jag fattar inte riktig
52017-04-24 11:18:55 UTCDalkvist Det finns inte så mycket gps spår i här men om du tittar åt lite öster där väg 502 ansluter till väg 55, i editorn med gps spår i bockat. Så ser du massa linjer under väg 55, de är gps spår som andra användare laddat upp, de...
12017-04-24 06:02:01 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.
Några små saker: vi brukar normalt sätta adresser på husen inte som egna punkter eller om det är hela gården som har samma adress så kan man göra en yta runt gården med tagge l...
22017-06-15 11:16:34 UTCSkogsportalen Hej, det tog ett tag men nu har jag gjort ett nytt försök som jag tolkade dina synpunkter. Känns det ok och hur tar jag bort punkten? Ska jag bara radera den eller är det nåt jag bör tänka på speciellt?
12017-04-24 05:45:07 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

Ett litet tips: när man karterat saker som bara har raka hörn, framförallt byggnader, så är det svårt att få det 100% rätt på fri hand. Det finns ett verktyg i editorn som g&ou...
22017-04-24 07:21:14 UTCBlip Kanon!
12017-04-24 05:41:08 UTCDalkvist Hi is this really a place you can rent? It looks like a house in an residential area.
12017-04-24 05:30:02 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

Om du har några funderingar så får du gärna skicka ett meddelande till mig.

En liten sak, living_street brukar vi bara använda för gångfartsområden, tror service kanske passar b...
12017-04-23 13:57:46 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

Om du har några funderingar så får du gärna skicka ett meddelande till mig.
12017-04-23 10:08:38 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

Några tip/kommentarer:
När man karterat saker som bara har raka hörn, framförallt byggnader, så är det svårt att få det 100% rätt på fri hand. Det finns ett verktyg i ...
12017-04-23 09:55:29 UTCDalkvist Welcome to Openstreetmap!
If you have any questions feel free to message me, in Swedish if you prefer (your editor is in English). A small tip, when doing things with square corners, like buildings, it is hard to get it perfect by hand. So the editor have a tool that does that for you, in ID it is ...
12017-04-23 09:35:11 UTCDalkvist Welcome to Openstreetmap!
If “Bäckgatan” continues you can merge you edit with the existing road, if it more of a driveway we generally use highway=service. I noticed that most of the roads in that area are from 7 year old imagery so they can be misaligned so feel free to move them...
12017-04-23 09:26:53 UTCDalkvist Hi nice to see more people helping to make the map better.

Some tips: when doing things with square corners, like buildings, it is hard to get it perfect by hand. So the editor have a tool that does that for you, in ID it is the key “s” or the square icon in the popup menu when you s...
12017-04-23 09:04:25 UTCDalkvist If the forest is part of the park you can extend the leisure=park around it and tag it as layer=1 to describe that it is inside/above the park, that way there is only one thing named Bergslagsparken.
(your editor is in English, but I fairly sure you are a native so feel free to message me back in ...
22017-04-23 14:22:52 UTCAneqrs Oh, thanks for the hint!
12017-04-20 07:12:40 UTCDalkvist Hej, tror det blivit något konstigt med bicycle taggen borde det inte vara yes istället för JA :)
22017-04-20 15:15:14 UTCPelleHamm JA på Svenska =yes på utrikiska.
32017-04-20 21:56:12 UTCDalkvist Sant, men taggarna läses av maskiner som bara förstår Engelska, så allt förutom namn bör vara på Engelska.
42017-04-21 06:09:24 UTCPelleHamm Ok,då tror jag nog att jag kanske förstår,
jag har skrivit:JA ,med versaler för att betona att stigen klarar MTB.
Men nu ändrar jag på alla "mina" stigar
till yes,så att maskiner och engelsmän
förstår.I promise.Tack.
M.V.H.Pelle.
12017-04-20 10:11:49 UTCDalkvist What source did you use? It looks a bit offset from the gps traces.
22017-04-20 20:54:14 UTCmathias_on_the_road Hm, I used the MapBox satellite images.
The shape of the feeder matches the image better than the gps traces.
Usually I like using the gps traces. This is strange.
32017-04-20 20:59:23 UTCDalkvist Mapbox is often a bit offset, in ID and josm you can realign the images with the gps traces but I don't know if you can do that in go map
42017-04-20 21:10:10 UTCmathias_on_the_road I checked again. The ways in the editor are aligned with the satellite image and the gps traces.
Only the rendered tiles show the old location which I corrected today.
I also changed the roundabout from highway=unclassified to highway=trunk
52017-04-20 21:46:21 UTCDalkvist It looks a bit of to me http://i.imgur.com/42D5FDT.jpg perhaps I'm being picky, it is much better then before :)
12017-04-20 12:42:53 UTCDalkvist Hej mapbox bilderna har ofta dålig lägesograhet dvs de är lite förskjutna så man behöver ibland flytta lite på dem så de stämmer med gps spåren[1]. Tror det är fallet här, jämför med bing bilderna som har bättre läg...
22017-04-20 13:42:51 UTCosamme Tack för tipset. Har justerat/ändrat tillbaka enligt bing i stället.
12017-04-20 10:21:27 UTCDalkvist
Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.
Är det en park öppen för allmänheten?
Det ser mer ut som en innergård på flygbilderna.
12017-04-19 09:38:41 UTCDalkvist Vad har du för gps som har så där bra noggrannhet på höjden? :)
22017-04-19 22:36:48 UTCAndersAndersson En Garmin GPSMAP 64S. Den ger dock inte sådär bra noggrannhet på höjden. Den har bara väldigt många värdesiffror som standard.
Noggrannheten ligger nog på ca ±5 m när det gäller höjden.
32017-04-20 06:50:10 UTCDalkvist Gissade att det var något sådant, när e-15 är nere på atomistisk skala =p
12017-04-18 22:40:03 UTCimagico Hello freeExec,

you might want to check your tagging here - natural=wood is fairly unlikely in this area.
22017-04-19 03:46:44 UTCfreeExec На Bing что-то зелёное. Предположил, что деревья. У вас другое мнение?
32017-04-19 08:16:39 UTCimagico Kotelny Island is far beyond the polar tree growth limit, as you can see on https://ru.wikipedia.org/wiki/ru:Котельный average temperature in July is only 2.9 degrees.

I am sorry for not being able to reply in Russian.
42017-04-19 10:12:41 UTCDalkvist perhaps tundra it can look very green in the summer with grasses and mosses
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:natural%3Dtundra
52017-04-19 10:21:01 UTCfreeExec Perhaps you are right, you can fix it.
12017-04-19 08:15:17 UTCDalkvist Hi, please note that there are no tide to speak of in the Baltic sea (~1cm) so when mapping the coastline please include the gravel beach in the island.
12017-04-19 07:33:45 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.
Om du har några funderingar så får du gärna skicka ett meddelande till mig.
12017-04-17 10:07:41 UTCDalkvist
Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.
Om du har några funderingar så får du gärna skicka ett meddelande till mig.
En liten sak, vägen du namngett 55 heter den så eller är det vägnumret? Jag vet inte om man kan se/&aum...
22017-04-17 16:07:23 UTCfatuus I StreetComplete kan inte korrigera ändringar (ännu). Man kan inte heller mata in väg-nummer, utan bara namn. Dock kan man ange "no name" om det är en riksväg som saknar namn.
12017-04-17 09:53:04 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre. Strandbjörket parken var redan inritad men hade inget namn så jag flyttade över namnet till den istället.
Om du har några funderingar så får du gärna skicka ett meddelande till mig.
12017-04-17 09:04:01 UTCDalkvist Thanks for helping then the tedious stuff, that we locals don't prioritise. But please remove the old source information otherwise it is going to be hard for future mapers to know which is right.
12017-04-17 09:01:28 UTCDalkvist Thanks for helping then the tedious stuff, that we locals don't prioritise. But please update the source information, they way have landsat, the changeset bing and the comment mapbox, it is going to be hard for future mapers to know which is right.
12017-04-17 09:00:34 UTCDalkvist Welcome to Openstreetmap!
If you have any questions feel free to message me, in Swedish if you prefer (your editor is in English). A small tip, when doing things with square corners, like buildings, it is hard to get it perfect by hand. So the editor have a tool that does that for you, in ID it is ...
12017-04-17 08:55:33 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

Det är inte alltid lätt att hitta rätt taggar, det finns många saker som kan taggar på olika sätt, lekplatser taggas bättre med leisure=playground.
Om du har några funderingar s&ar...
12017-04-17 08:41:51 UTCDalkvist Thanks for helping then the tedious stuff, that we locals don't prioritise. But please update the source information, they way have landsat, the changeset bing and the comment mapbox, it is going to be hard for future mapers to know which is right.
12017-04-16 07:47:10 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

Förstår att du är ivrig att köra saker bättre för pokemon men det är ingen brådska om de hämtar ny data från openstreetmap så gör de det väldigt sälla...
12017-04-16 05:54:21 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

Några tips: name fältet använder vi bara för egennamn ex på gata eller butik, om det är en beskrivning så är det bättre att lägga den i description eller note fältet....
12017-04-15 21:37:46 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.
Ser att du lagt till lite saker i Hofors med bings satellitbilder, de är rätt dåliga men vi kan använda bilder från mapbox, se lager menyn i verktygsfältet i högerkanten. De bilderna är...
12017-04-14 21:07:19 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre. Inte så att du hittade hit från något pokemon relaterat?

22017-04-15 09:10:51 UTCSimon Bonér Tjena, hjälper gärna till
Absolut, kände inte till sidan innan
Dock ser jag det som en win win, jag har inget syfte att utnyttja kartan för min vinning, däremot kan jag både förbättra funktionaliteten och själv möjligtvis dra nytta i det genom po...
32017-04-15 09:27:26 UTCDalkvist Det är inget fel på dina ändringar, ursäkta om du kände dig påhoppad. Vi har fått många nya pokemonspelande användare sista dagarna och jag var lite nyfiken var ni alla kommer ifrån. Tänkte det var bästa att fråga någon som...
42017-04-15 12:48:00 UTCSimon Bonér Härligt att höra! Nädå ingen fara, har förstått det som att det är ett mindre problem med dem som utnyttjar OpenStreetMap för att få bättre spawns nära sitt hus, även om det innebär inkorrekta ändringar i systemet

Tror de fl...
12017-04-15 09:04:35 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

Om du har några funderingar så får du gärna skicka ett meddelande till mig.
12017-04-14 21:22:35 UTCDalkvist Välkommen tillbaka, det har hänt lite på 6 år tro jag.
Om du har några funderingar så får du gärna skicka ett meddelande till mig.
12017-04-14 14:21:38 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

Ser att du lagt till lite saker i Gävle med bings satellitbilder, de är rätt dåliga men vi kan använda bilder från mapbox, se lager menyn i verktygsfältet i högerkanten. De bilderna ...
12017-04-14 11:49:20 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

Heter parken verkligen Furulund? Jag får inga träffar när jag söker efter den, är inte det namnet på samhället?

Om du har några funderingar så får du gärna skick...
12017-04-14 11:46:26 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.


Lekplatser taggas bättre med leisure=playground medans fotbollsplaner taggas med leisure=pitch och sport=soccer.


Om du har några funderingar så får du gärna skicka ett meddelande till mig.
12017-04-14 09:47:14 UTCDalkvist
Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

Det ser ut som att det redan fanns gång och cykelbanor här. Vad är det du vill göra? Jag kanske kan ge några tips.
12017-04-14 07:56:28 UTCDalkvist Srividya while we appreciate the good work you’all over at mapbox do for OSM please don’t revert all the changes a new user makes unless you are 100% certain that it is vandalism. This user just looks like they need some guidance and we are several people in the Swedish community that ke...
22017-04-14 09:15:05 UTCsrividya_c Hi Dalkvist,

Thanks for keeping eye on new users. The edits in this changeset had incorrect buildings and ways which was the main reason for my revert. Will point to documentation in changeset comments for new users if I come across similar edits in future.

Thank again
Srividya
32017-04-14 09:39:50 UTCDalkvist Well at more recent imagery[1] there looks like there are new buildings and the names were common outbuilding types. They only needed to be changed to the correct subtag, straighten and removed the name. Same with the road it was named driveway in Swedish and just needed to be changed to service.
\...
42017-04-14 13:06:05 UTCsrividya_c Hi Dalkvist,

Sure. Thank you for bringing this to notice. We have been talking to community about Responding to suspicious edits [1]. I will make sure I talk to the mapper after evaluating the changeset before reverting any of the changes.

[1] https://www.openstreetmap.org/user/manoharuss/diar...
12017-04-14 08:16:03 UTCDalkvist Welcome to Openstreetmap!
On the satellite imagery it looks like a more sports pitch then a park.

If you have any questions feel free to message me, in Swedish if you prefer (your editor is in English).
12017-04-14 08:09:06 UTCDalkvist Hej dina ändringar såg misstänkta ut eftersom flygbilderna vi kan använda är gamla, så en av personerna som globalt kollar efter vandalism återställde allt. Men vi kommer att lägga in det igen.
12017-04-14 07:26:59 UTCDalkvist Welcome to Openstreetmap!
If you have any questions feel free to message me, in Swedish if you prefer (your editor is in English).

One small tip: when mapping square things, like the basketball court, it is hard to get it 100% right. Therefore the editor have a tool to square up the corners in a...
12017-04-14 07:22:43 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

Om du har några funderingar så får du gärna skicka ett meddelande till mig.
12017-04-14 06:54:27 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre.

Ser att du gjort lite ändringar på markanvändning, där är det inte glasklart hur man bör tagga saker.

För gräsytor som betas eller skördas (gräs/hö) är det van...
12017-04-14 06:32:18 UTCDalkvist Hej, kul att du vill hjälpa till att göra kartan bättre. OSM har många taggar och det är inte alltid lätt att hitta rätt. På flygbilderna så ser det ut att vara en gång och cykelbana, (highway=cycleway), gågator (highway=\tpedestrian) ä...
12017-04-14 06:11:53 UTCDalkvist Hej
Openstreetmap är ingen lekstuga, vi vill bara ha saker som finns på riktigt. Dessutom så har det ingen inverkan på pokemon spawns. Jag kommer att återställa allt du ändrat. Om du förstör igen så kommer ditt konto att bannas.
12017-04-13 01:33:02 UTCDalkvist Välkommen! Kul att du vill hjälpa till och förbättra kartan. Har garagen du tagit bort rivits? är med på flygbilderna men de är ju några år.
22017-04-13 09:27:24 UTCarethsu @Dalkvist Garagen är inte "riktiga garage" med port, utan de är, och har alltid varit, endast ett överhängande tak över del av en parkering, och därmed skulle jag inte riktigt klassificera de som "byggnader" per se. Dock vet nog du bättre ä...
32017-04-13 10:24:10 UTCDalkvist Ingen fara det var ju inte många saker men som tumregel så brukar vi inte ta bort saker annat än när det är helt fel. Det är bättre att förbättra datat eller lämna en kommentar antingen på osm.org eller som fixme tag på objektet (naturl...
42017-04-14 16:37:32 UTCarethsu @Dalkvist Har nu uppdaterat de områden som berördes. Får ta och fördjupa mig i wikin, samt möjligtvis även ta mig in på IRC (när jag lärt mig hur jag ska använda WeeChat). Tackar för hjälpen, ska se till att hålla dina ord i å...
12017-04-12 08:51:47 UTCmueschel Hi,
I found 80 buildings with many foreign tags like the ones shown below.
I don't think they belong into the OSM database - can they be removed?

Cheers, Jan

ADAT=2013-05-08 09:04
ANDAMAL_1=130
ANDAMAL_10=0
ANDAMAL_1T=Bostad; Småhus friliggande
ANDAMAL_2=0
ANDAMAL_3=0
ANDAMAL_4=0...
22017-04-12 11:00:13 UTCDalkvist He was doing some incompatible sourced imports, they have stopped now and I have emailed dwg to redact the changesets.
12017-03-04 13:50:55 UTCDalkvist Is the park new? Only farmland visible on the satellite images... or are you trying to get more pokemons to spawn?
22017-03-04 13:58:17 UTCashlaf Didn't know how to classify it, either park or grass or field
32017-04-12 10:18:28 UTCDalkvist If it uses to grow crops we use landuse=farmland if it is for grazing or hay it is landuse=meadow
12017-04-11 11:56:04 UTCDalkvist Hej, från dina ändringar ser det ut som att du gillar mtb :) Vill tipsa om att man kan lägga till mer info just för mtb som svårighetsgrad https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:mtb:scale och underlag https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:surface
22017-04-11 14:18:03 UTCIngmarStockagård Tack för tipset. Bättre verktyg för att hitta bra mtb stigar är dock trailforks.com Vidare när man bygger rutter i Strava så använder ju Strava openstreetmaps som bas och för att det skall bli bra så krävs det ju att stigarna i skogen finns dä...
32017-04-12 04:10:22 UTCDalkvist Ah jag hade ingen kol på den sidan ser intressant ut, synd att de låser in datat bara.
12017-04-12 03:10:49 UTCDalkvist Hej, kull att du vill hjälpa till att förbättra kartan. Men innan någon gör importer av data så är praxis att man meddelar vad och hur man tänkt göra. Så vi andra kan kommentera innan datat är inlagt. Det ät två problem med datat d...
12017-04-11 11:44:58 UTCDalkvist Hi, I noticed that you changed some snowmobile=designated to snowmobile=yes, But there is note says it is a official snowmobile route if that is true then designated describes it better, preferred vs allowed.
12017-04-08 02:55:29 UTCDalkvist Är det en bilväg du lagt in? Det ser mer ut som en skogsbilväg eller stig på flygbilderna, i så fall är det track eller path. Samt att "parken" ser mer ut som en villaträdgård de bör vara leisure=garden och garden:type=residential
12017-04-07 13:23:19 UTCDalkvist Hi do you have a source for the park? google return 0 results for that name.
12017-04-07 13:20:55 UTCDalkvist We generally use cycleway or path with foot=designated and bicycle=designated for the common combined foot and cycleway (gång och cykel bana) https://sv.wikipedia.org/wiki/P%C3%A5budsm%C3%A4rken#/media/File:Sweden_road_sign_D6.svg
12017-04-07 13:05:15 UTCDalkvist Wellcome to openstreetmap! A small tip: when adding/changing buildings and other things with square corners, it is hard to get the angles right. So there is a tool in the editor can fixes that for you. Click on a way and press rectangle in the meny (or s on the keyboard).
12017-04-02 08:57:08 UTCDalkvist Vilket dataset från LM använder du? Jag trodde inte att deras licenser var kompatibel med våran.
22017-04-02 13:10:33 UTCIce25T Det har skett en revolution på Rikets allmänna kartverk: https://www.lantmateriet.se/sv/Kartor-och-geografisk-information/Kartor/oppna-data/

Rådata (geokortigerat satellitdata) har dock funnits sedan 2008 (Saccess: http://www.snsb.se/en/Home/Space-Activities-in-Sweden/Remote-Sens...
32017-04-02 13:23:27 UTCDalkvist Om jag läst rätt så är LM öppna data under CC BY 4.0 som inte är 100% kompatibel med vår ODbL enligt https://blog.openstreetmap.org/2017/03/17/use-of-cc-by-data/ men detta känns som det är något vi borde diskutera med centralt, är du med p&ar...
12017-02-25 09:22:44 UTCDalkvist Är det inga träd där alls nu? Det ser ut att vara det på flygbilderna men de kan ju vara gamla.
12017-02-07 00:51:42 UTCDalkvist Is there a new park there the parking lot use to be? I cant find any info about it
12017-02-07 00:12:44 UTCDalkvist Is the whole park really a playground? If so please change the existing feature not adding overlapping once.
12017-02-06 23:58:48 UTCDalkvist Is there really a new park there? Or are you just adding stuff to get more pokemons?
12017-02-06 23:52:10 UTCDalkvist Welcome to OSM!

Please dont use snap to road, most gps units just copy the map data in that mode and that can lead to copyright problems.

Small note the track in the stadium is better described with leisure:track.
12017-02-06 22:24:53 UTCDalkvist Openstrretmap är inte en lekstuga för pokemon!
12016-12-27 03:26:29 UTCDalkvist Hej våra kartor visar bara hur värden är inte hur vi önskar att det var, så vi har rullat tillbaka dessa ändringar.

Om du är intresserad av att kartera verkliga förhållanden skicka ett medlande till mig så kan jag hjälpa dig att komma i ...
12016-12-27 02:46:12 UTCDalkvist Hej kull att du vill hjälpa till med karteringen.
Det ser ut som att denna redan ligger inne som cyckelbana har den nyligen ändrats till gågata eller gångfartsområde (https://sv.wikipedia.org/wiki/Anvisningsm%C3%A4rken#G.C3.A5rdsgata)?

Vi har många olika taggar ...
12016-12-27 02:23:15 UTCDalkvist Welcomme to openstreetmap!

It is not obvious but the cycleway is marked for foot trafik as well. If you click on the white-blue dashed line in the editor and scrolldown on the left side it is listed under allowed access.

I have removed the duplicated way, feel free to message me if you have a...
12016-12-27 00:45:52 UTCDalkvist Är det verkligen så mycket gångvägar här? På flygbilderna ser det mer ut som uppfarter och villatomter.
Skicka gärna mig ett medlande eller fråga här om du vill ha hjälp.
12016-12-27 00:35:50 UTCDalkvist Hej och välkommen till openstreetmap!
Har stora ingemars väg 35 rivits och det byggts en gångbana där eller har något blivit fel?
12016-12-26 23:50:45 UTCDalkvist Hej, välkommen till openstreetmap.
Jag ändrade denna till en lekplats (leisure:playground), det är inte alltid lätt att hitta bland alla våra taggar :)
Dalkvist has contributed to 214 changeset discussions(s) with a total of 355 comment(s)