Changeset No. Date Contributor Comment
12018-04-11 15:41:10 UTCHjart Er du opmærksom på de forskellige cykel og vandreruters forløb gennem Grenå? Flere af dem er efter ændringerne i området her afbrudt (Nordsøstien, Østkystruten etc.)
22018-04-11 18:25:13 UTCJKHougaard Jeg er godt opmærksom på at flere relationer er blevet splittet her. Det most oplagte er nok at omlægge dem via Kattegatvej-Stensmarkvej. Du er velkommen til at gøre det hvis du har tid, ellers ser jeg lige på det i løbet af ugen.
12018-04-10 15:24:18 UTCosmviborg Du glemte at navngive den nu blinde vej "Kattegatvej".
22018-04-10 15:25:32 UTCJKHougaard Det kan du have ret i
32018-04-10 15:30:58 UTCJKHougaard Bliver adresser i øvrigt stadig opdateret af et script engang imellem? Eller kan man selv semi-automatisk opdatere adresser for et område ved at køre scriptet? Jeg kan se AWSbot ikke har lavet nogen rettelser i 9 måneder
42018-04-10 15:55:19 UTCHjart Der er desværre ikke nogen andre der har påtaget sig at køre opdateringer af vores adresser siden AWSbot holdt op.
En enkelt har med held brugt scriptet til en one-off opgave, men ellers er det kun osmviborg der ind imellem importerer i nye udstykninger.
Bemærk at AWSbots ...
52018-04-11 08:25:21 UTCJKHougaard Jeg har brugt formiddagen på at - med inspiration fra AWSbot scriptet - skrive et nyt script fra bunden, der kan opdatere adresser. Det henter OSM data og AWS data og sammenligner de to på osak:revision. Ideen er så at det skal outputte en OSM fil som kan uploaded via osmosis.
Je...
62018-04-11 09:24:25 UTCosmviborg Det vil så kun virke på adresser der allerede er tilstede i OSM.
72018-04-11 09:27:06 UTCJKHougaard Jeg skal nok udvide det så nye adresser vil blive tilføje og ikke længere eksisterende adresser vil blive slettet. Første skridt er lige et proof-of-concept på opdatering af eksisterende adresser :)
82018-04-11 09:31:45 UTCosmviborg Spændende. Der er mange mangler.
Adgangsadressestatistik - 2017:
Oprettet: 23727
Ændret: 299269
Nedlagt: 5234
92018-04-11 09:41:49 UTCHjart Det lyder supergodt :-)
Vær dog opmærksom på https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Import/Guidelines
Folk bliver ikke glade hvis danske adresser ender på https://en.wikipedia.org/wiki/Null_Island, sådan som det skete for AWSbot ;-)
12018-04-03 19:43:09 UTCHjart Bemærk at disse navne ikke er "forkerte". De folk der har bygget disse spor har al mulig ret til at navngive dem som de lyster.
12018-04-03 19:40:02 UTCHjart Dette er formentlig strækninger på et dedikeret MTB spor, som brugerne ofte navngiver på denne måde
12018-04-01 22:35:57 UTCHjart På deres hjemmeside kaldes den "Herning Lufthavn"
22018-04-02 05:19:25 UTCJKHougaard Herning Lufthavn (https://www.openstreetmap.org/way/220280461) er en af flere brugere af Herning Flyveplads. Blandt andre eksempler er Herning Svæveflyveklub (https://www.openstreetmap.org/way/220282909) og Dropzone Denmark (https://www.openstreetmap.org/node/4483974645). Herning Lufthavn er d...
12018-03-31 07:04:06 UTCHjart Jeg har forsøgt at tagge flyvepladser efter anvendelse: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/Aerodrome#Values

Når du ændrer til aerodrome=airfield (som for mig lyder meget generelt) går den information tabt
22018-03-31 07:22:54 UTCJKHougaard Jeg ændrer til aerodrome=public som i virkeligheden nok er mere passende. Bemærk at EKRD er åben for internationale flyvninger og både bliver anvendt til passagerflyvning, skoleflyvning, privatflyvning, arbejdsflyvning (f.eks. med helikopter til inspektion af højsp&ael...
32018-03-31 07:30:44 UTCHjart Ok. Jeg er ikke så meget inde i flyvning og flyvepladser, men har i årevis været stort set ene om at forsøge holde styr på de danske :-)
12018-03-16 05:11:44 UTCJKHougaard Correction, changeset with wrong edit is 57228309
12018-03-15 14:25:55 UTCHjart Så små bebyggelser klassificeres normalt som "hamlet"
22018-03-15 16:03:00 UTCJKHougaard Allerede ændret i changeset 57213622
12018-03-14 17:51:52 UTCHjart Fremfor at klassificere de offentlige veje i industriområdet som residential eller service (hvilket i min optik afgjort ikke er bedre) kunne man klassificere dem som unclassified.
22018-03-14 18:08:33 UTCJKHougaard Feel free
32018-03-14 18:41:06 UTCHjart "service" er en klassificering der rangerer lavere end "residential" og "unclassified" og som jeg derfor føler på ingen måde afspejler disse vejes betydning. Derfor har jeg opgraderet til "unclassified", som dog primært angiver mindre ...
12018-03-14 16:44:20 UTCHjart Bemærk at veje i industriområder sjældent er residential.
22018-03-14 17:09:39 UTCJKHougaard Jeg tænkte godt over det, men besluttede at det i første omgang gav mest mening at klassificere dem svarende til de andre veje i området. Så kan det være alle vejene i området skal ændres til service i en senere opdatering.
32018-03-14 17:13:29 UTCHjart service benyttes i denne sammenhæng først og fremmest til veje inde på de enkelte virksomheder, ikke til de større offentlige navngivne veje i omådet.
42018-03-14 17:16:48 UTCHjart Jeg kan forstå at især tyskerne bruger tertiary til det offentlige vejnet i industriområder, hvilket også i nogen omfang giver mening for mig.
52018-03-14 17:24:48 UTCJKHougaard For store industriområder kan jeg godt se ideen i at bruge tertiærveje som de primære forbindelsesveje (og serviceveje om resten), men lige i det her tilfælde synes jeg ikke det er passende, da der er tale om et ret småt område uden egentlig forbindelsesveje
62018-03-14 17:34:13 UTCHjart På den anden side er der tale om 7 meter meter brede offentlige veje, som man med rette kan formode er forholdsvis tæt trafikeret af store tunge køretøjer.
Highway=residential benyttes bedst til fortrinsvist forholdsvis rolige "beboelses"/"villaveje"
12018-03-03 08:55:11 UTCHjart Bemærk at når du ændrer fra cycleway til path bliver stierne vægtet væsentligt lavere i cykelrouterne
22018-03-03 09:13:23 UTCJKHougaard Det er op til de enkelte data-brugere at fortolke den tilgængelige data efter deres behov. Som kortlægger må jeg forholde mig objektivt til kortlægning af f.eks. stier, uden at favorisere enkelte brugere eller brugergrupper. Hvis dataen tilpasses enkelte cykel-rutealgoritmer,...
32018-03-03 09:40:09 UTCHjart Jeg kan kun opfordre til at stier som f.eks https://www.mapillary.com/map/im/mIG_iKkOA49x-RlVzBfguA tagges cycleway og bemærke at det i modsætning til hvad du synes at antage, ikke vil reducere anvendeligheden for andre brugergrupper (primært fodgængere). Dette stisystem er i...
42018-03-03 10:22:02 UTCHjart Tilfælde som f.eks dette stisystem lærte mig at tage D21 & D27 m.fl. med et gran salt. I dag er jeg ikke i stand til at gennemskue nogen grund til at diverse cykelstier i og omkring Ribe er skiltet på den ene eller den anden måde og betragter nu disse skilte som i praksis...
52018-03-03 11:14:20 UTCJKHougaard Jo, anvendeligheden for andre brugergrupper vil absolut blive reduceret. Et par eksempler:
Rutefinding for registreringspligtige knallerter - som jo ikke må køre på cykelstier.
Det er ikke tilladt at parkere indenfor 5 meter fra udkørslen af en cykelsti. Når forbind...
62018-03-03 11:43:09 UTCHjart Jeg må tilstå at jeg ikke forstår hvorledes rutefinding for registreringspligtige knallerter er relevant her og heller ikke helt eksemplet med parkering ved forbindelsesstier.
Bemærk dog at mange forbindelsesstier mm blev markeret mens vi brugte Fugro og det derfor ofte var ...
12018-02-11 13:39:15 UTCHjart Jeg har i mange år konverteret fra highway=path;bicycle=designated; etc til highway=cycleway
22018-02-11 16:28:58 UTCJKHougaard Jævnfør talk-dk tråden fra november 2017 mener jeg ikke, at highway=cycleway bør anvendes, medmindre der er tale om en cykelsti, det vil sige der er skiltet med tavle D21. Slet ikke når, som det er tilfældet flere steder i området, der er opsat cykel-barri...
32018-02-11 18:15:14 UTCHjart Her må jeg gentage at jeg selv havde lignende tanker de første år af min "karriere" indtil det gik op for mig at de ikke var hensigtsmæssige. Indtil da konverterede jeg mange stier jeg stødte på i samme stil som du og har siden konverteret dem tilbage ...
42018-02-11 18:20:53 UTCHjart Hmm, jeg troede den der Geo-URI kunne bruges til noget fornuftigt på osm.org; https://www.openstreetmap.org/?mlat=55.16679&mlon=8.78141#map=17/55.16679/8.78141
52018-02-11 19:02:50 UTCJKHougaard Vi må så blive enige om at være uenige. Jeg mener ikke, at wiki siden for cycleways er til at tage fejl af. Et fint billede af noget der svarer til en D21 tavle i toppen, og tekst der bl.a. læser "Note that ways, mostly not marked as cycleway by signs, that are not restr...
62018-02-11 19:10:02 UTCHjart De der wikisider er ikke nødvendigvis forfattet af de mest erfarne og skal derfor kun opfattes som vejledende. Jeg er uenig i den tekst du citerer og vil derfor se om jeg ikke kan få den lavet om.
12017-12-17 10:02:47 UTCHjart JOSM's validator beklager sig over den bicycle:backward=yes du har angivet her i forbindelse med oneway=yes på Storegade. Derfor erstatter jeg den lige med oneway:bicycle=no
12017-09-10 06:02:54 UTCb-holdet Hej,

Du har fjernet en del taxispor i Århus lufthavn.
Har du en kilde på det, for hangarerne ser ud til at være i brug endnu.

Mvh Flemming
22017-09-10 06:06:35 UTCJKHougaard Området syd for hovedbanen er ikke længere i brug. Det blev taget ud af brug i 1992 da den militære del af flyvepladsen lukkede (alle militæroperationer blev flyttet til Aalborg, Karup, Skrydstrup). Den sydlige parallelrullevej bliver i dag brugt som adgangsvej [for biler] ti...
32017-09-10 06:36:24 UTCb-holdet Det er jo helt fint. Så er der jo styr på området. :)

Jeg ramte flyvepladsen nordfra og kunne se de "slettede" veje i JOSM-værktøjet.

Kunne man evt. markere vejene som "service" og "access=private" for at vise at der er veje derude?\...
42017-09-10 06:38:20 UTCJKHougaard Ja det ville give fin nok mening. Faktisk troede jeg, at det netop var det, jeg havde gjort - men jeg kan se, at det ikke er tilfældet.
12017-06-03 01:45:05 UTCMikkel Kirkgaard Nielsen Halløj JK. Det ville være fint om du lige kommenterer eller angiver kilde når du som her fjerner source og angiver/fjerner ref-tags. Det er svært at vurdere om ændringerne beror på fri fantasi, formodninger eller er taget fra en autoritativ og korrekt kilde.
Hvo...
22017-06-03 05:51:37 UTCJKHougaard Hej Mikkel
Ændringerne er baseret på AIP Danmark - så de er 100% korrekte, der er absolut ikke tale om fri fantasi.
Angående stykket af asfalt syd for TWY D, så er der ikke tale om en apron (et sted, hvor man parkerer fly), men blot et stykke asfalt uden nærmere...
12017-04-19 20:17:16 UTCHjart Hold helst diverse polygoner (inkl p-pladser) adskilt fra vejnettet
22017-04-20 04:30:47 UTCJKHougaard Hej Hjart

Tak for din kommentar - jeg sætter pris på tips & tricks.
Kan du ikke lige forklare mig, hvorfor polygoner helst ikke skal dele noder med vejkanter? Jeg tænker at det umiddelbart giver to fordele, at de har delte noder:
Topologimæssigt vil det være ne...
32017-04-20 17:47:01 UTCHjart Selvfølgelig kan jeg forklare det :-)
For at give et eksempel kan jeg nævne en gut der for nogle år siden kortlagde buslinier i hovedstaden. Der var et antal landuse=residential polygoner, som i stil med p-pladserne her var klistret på diverse små og store veje og en ...
12017-04-16 07:54:29 UTCHjart Jeg har tilladt mig at rulle denne ændring tilbage med henblik på bevarelse af historikken
12015-07-13 11:16:18 UTCHjart Eksisterer de her veje rent faktisk eller har du bare tilladt dig at tegne ud fra adresserne?
22015-07-13 15:49:52 UTCJKHougaard Jeg har selvfølgelig brugt en GPS til at kortlægge dem .......
32015-07-13 17:25:01 UTCHjart Ok, jeg kan bare ikke se sporene. Kan du uploade dem, så vi andre kan se dem?
12015-07-13 11:20:16 UTCHjart Jeg er ikke enig. Hvis de ud fra en pragmatisk synsvinkel må anses for primært at være cykelstier så foretrækker jeg at tagge dem som sådan.
12015-07-10 18:40:18 UTCHjart Hej
Jeg kan se du har været ret aktiv omkring Vejle og Herning den sidste uge.
Hvis du ikke allerede er opmærksom på den vil jeg lige henlede din opmærksomhed på vores udmærkede cykelstivejledning: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Da:Cykelstivejledning.
22015-07-11 05:46:17 UTCJKHougaard Hej

Det undrer mig at mange asfalterede stier, som IKKE er mærket som cykelstier (med tavle D21 eller tilsvarende http://toggal.dk/tavler/Faerdselstavler_GIF_300dpi/D_Paabud/D21.gif) er tagget med highway=cycleway. Er det ikke en fejl? Når der ikke er skiltet med noget, er det da misv...
32015-07-11 06:07:49 UTCHjart Kan du give et eksempel?
Jeg kan sagtens følge dig og har faktisk tidligere tænkt lignende tanker og leget med en del forskellige måder at tagge diverse stier, men er efter http://www.openstreetmap.org/user/Richard/diary/20333 (Richard Fairhurst er manden bag bl.a. http://cycle.t...
42015-07-11 06:16:19 UTCJKHougaard Jeg kan ikke helt være enig med Richard Fairhursts konklusion at alt, der kan cykles på, skal tagges som at være designated til cykler - det er jo ikke sandt.
Denne side http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:access%3Ddesignated er rimelig utvetydig hvad det angår; ruter som...
52015-07-12 06:17:27 UTCHjart Jeg er ikke helt sikker på hvordan du kan bære dig ad med at læse Richards artikel således. Så vidt jeg kan se skriver han intet om at alt der kan cykles på skal tagges bicycle=designated. Som jeg læser artiklen er han langt mere pragmatisk end det. Desuden ...
62015-07-12 06:30:44 UTCHjart Med hensyn til dit oprindelige spørgsmål, så anser jeg det ikke for en fejl at tagge stier der ud fra en pragmatisk synsvinkel må anses for primært at være beregnet til cykler med highway=cycleway. (jeg angiver iøvrigt altid surface=* og foot=yes/no)
Og s...
20 changeset(s) created by JKHougaard have been discussed with a total of 63 comment(s)