Changeset No. Date Contributor Comment
12017-07-24 19:02:45 UTCNiels Elgaard Larsen Gammel Skovridervej:
Enten skal contruction=yes slettes
eller også skal den tagges
highway=contruction,construction=unclassified
12017-07-23 07:17:46 UTCHjart I tilfælde som f.eks. Slukefter Kro er det generelt bedst at have tourism=hotel og amenity=restaurant på 2 adskilte objekter.
22017-07-24 18:21:26 UTCNiels Elgaard Larsen Helt enig.
Allerede nu får man restaurantens og ikke hotellets hjemmeside, når man søger på hotellet. Når vi finder åbningstider, antal værelser osv, går det helt gang med kun at have en knude.
32017-07-24 21:31:52 UTCHjart Jeg har genoplivet restauranten: https://www.openstreetmap.org/node/3698429391
12017-07-20 19:32:24 UTCNiels Elgaard Larsen Not cuba.
Turn restrictions in Danish HW
12017-07-20 03:58:33 UTCNiels Elgaard Larsen Please add turn restrictions. I have added some in 50421664.

But I am still not sure if U-turns are allowed in the Gammel Køge Landevej/Avedøre Havnevej intersection. And if they are, then how it should be mapped with your layout.
12017-06-20 11:55:53 UTCMicDK Da "Medicinsk Sengeafsnit" og "Neurologisk Afdeling" ikke er selvstændige enheder (kun to af mange andre indenfor bygningen "Svendborg Sygehus"), har jeg flyttet dem ind som tags under selve sygehusbygningen.

Jeg er helt klar over, at der er tale om kontrolbes&...
22017-06-20 12:28:03 UTCNiels Elgaard Larsen Jeg kender ikke Svendborg sygehus.

Men de er vel placeret forskellige steder på sygehuset?

Hvis jeg nu putter fx Neurologisk afdeling i min GPS, vil jeg gerne havne på den rigtige parkeringsplads.
32017-06-21 06:14:54 UTCMicDK Det har du sådan set ret i. Men der er mange afdelinger, og de flytter sommetider rundt og skifter navn. Så der bliver noget at holde a'jourført.

Her er der et aktuelt kort over afdelinger mm. på Svendborg Sygehus:
http://www.ouh.dk/wm214898
12017-06-11 20:13:59 UTCNiels Elgaard Larsen Rundkørsler har ikke havne fra vejene (Saksborgvej). Jeg har fjernet navnet (og tilføjet en manglende ensretning) i Changeset: 49450862
12017-05-31 20:42:01 UTCMicDK Der findes ikke en café, der hedder Ølands Køkken på adressen Frederiksgade. Derfor har jeg tidligere flyttet den til at ligge inde i Fremtidsfabrikken, Frederiksgade 8, Svendborg.

Nu har du så atter tegnet Ølands Køkken ind på adressen Frederi...
22017-06-01 07:37:01 UTCNiels Elgaard Larsen Tak, har merged og beholds positionen i nr 8.

Fødevarestyrelsen har den forkerte adresse.

http://www.findsmiley.dk/696832
12017-05-07 15:43:09 UTCMichaelVL Hej,
Jeg ved ikke præcis hvad der menes med 'forkert placering af Kongerslev Pizza & KebabHouse i FVST'.
Jeg har nu flyttet denne node til hvor jeg har observeret dette pizza sted holder til 1 Maj, 2017.
/Michael
22017-05-18 20:25:08 UTCNiels Elgaard Larsen Det der menes, er at jeg har brugt
http://digitalfrihed.dk/restaurants/all.html

til at importere pizzariaet. Det sker på baggrund af fødevarestyrelsens (FVST) data.

Fødevarestyrelsens data er i dette og mange andre tilfælde forkert eller mangelfuldt.

For Kongers...
12017-05-04 23:31:08 UTCMikkel Kirkgaard Nielsen Hej Niels. Har du nogle kilder på at Østerlandsret (vel retteligt Østre Landsret?) har en tilstedeværelse her i Vestdanmark på Dokken 10? Alt jeg kan finde (http://www.domstol.dk/esbjerg/) siger at Retten i Esbjerg holder til på Dokken 1 (http://www.openstreetma...
22017-05-18 20:13:10 UTCNiels Elgaard Larsen Nej, jeg har ingen kilder.
Og jeg kan se i historikken, at det heller ikke er mig, der har tilføjet Østerlandsret. Jeg har bare fjernet et source tag.

Det ser ud til at det er kommet ind i Changeset: 14071651 for 4 år siden.

For mig lyder det som om du har styr på d...
12017-05-01 16:20:41 UTCNiels Elgaard Larsen Tak, jeg har slettet den igen og kommet dens FVST id i restaurant blacklisten.
12017-04-01 07:40:28 UTCHjart I dette rettesæt flyttede du fejlagtigt Temper Chokolade 193 m
22017-04-01 08:31:26 UTCHjart På https://www.mapillary.com/map/im/WaELaRaumAIcOQTcmPRkRA kan man lige ane navnet på skiltet til højre for porten i den hvide bygning.
32017-04-12 09:12:00 UTCNiels Elgaard Larsen Tak. Ja det passer også med nr 32.
12017-03-20 16:17:15 UTCHjart https://www.openstreetmap.org/node/3404320592 er en dublet (se bygning), men med 2 forskellige fvst løbenumre
22017-03-20 20:57:51 UTCNiels Elgaard Larsen Tak, rettet.
Det er endda en af mine lokale kiosker.
12017-03-01 19:32:49 UTCHjart Hvad gør vi ved https://www.openstreetmap.org/node/279691266 ? (se https://www.openstreetmap.org/note/910937)
22017-03-08 12:10:50 UTCNiels Elgaard Larsen Noma er lukket permanet på adressen, så den må slettes. I alt fald som amenity=restaurant. Jeg ved ikke hvordan man så skulle ellers tagge det. tourism=attraction eller place_of_worship er nok lige i overkanten.

disused eller abandoned dur heller ikke. Der kommer jo nok o...
12017-02-25 14:28:52 UTCMichaelVL Hej.
Jeg tror placeringen af Le Coq er en smutter. Der ligger helt sikkert ikke nogen i Odensegade, derimod ligger der en i Graven. Måske det var den du mente?
22017-02-25 16:37:05 UTCNiels Elgaard Larsen Tak for at du opdagede det. Det er den i Gravel.

Positionen kom fra fødevarestyrlsen. Men i det seneste datasæt har de helt fjernet positionen fra LeCoq, så de har åbenbart selv opdaget det.
12017-02-13 21:33:30 UTCHjart Hvor du har placeret https://www.openstreetmap.org/node/4594438177 ligger der en nybygget Fakta (var der idag)
22017-02-13 22:41:49 UTCNiels Elgaard Larsen Tak, har rettet det.
12017-01-11 11:49:21 UTCmueschel Hi,
looks like you wanted to tag some opening_hours (note the spelling!) here, but the tag looks strange:
http://www.openstreetmap.org/way/365953558

Cheers, Jan
22017-01-11 18:40:08 UTCNiels Elgaard Larsen There was an access tag saying "only wednesdays" in Danish. I thought opening_hours would be more appropriate. I fixed the typo now.
32017-01-11 18:45:05 UTCmueschel Alright. The shortest opening_hours value I ever saw ;-)
12017-01-01 15:25:05 UTCAsgerFrank Unify FVST har genoplivet en afgået Pizzashop, punkt 3820867181 Solo Mio, ved overskrive min opdatering svt. den kommende Nonno Pizza.
Kunne jeg mon have markeret en lukning på en anden og bedre måde?
22017-01-01 16:12:51 UTCHjart Der er https://github.com/elgaard/OpenStreetmapTools/blob/master/restaurants/blacklist.json hvor man kan "blackliste" restauranter mm der er afgået ved døden.
32017-01-01 16:14:45 UTCHjart Der kunne dog måske godt være et lidt nemmere værktøj for de lidt mindre teknisk begavede blandt os.
42017-01-01 18:11:22 UTCHjart Jeg ser også andre bidragsydere (ofte helt nye) slette restauranter mm, så der kunne måske være en ide i jævnligt at tracke sådanne sletninger ved hjælp af et specialscript, så årsagen kunne undersøges og disse restauranter evt sortlistes,...
52017-01-02 09:12:39 UTCNiels Elgaard Larsen Jeg har genskabt Nonno.

Asger havde faktisk tagget det meget fint.

Der er et nyt script, der finder madsteder, der er ikke er rettet i 120 dage og som ikke har et fvst:navnelbnr.

Cyan i
http://digitalfrihed.dk/restaurants/uni.html

Der er nu kun ca 70 tilbage.

Selve genoplivningen er...
62017-01-02 17:39:17 UTCAsgerFrank Det er helt fint med den så. Den nye ejer får cvr-nr. fra den 15. jan, har jeg set.
Forresten tror jeg egentlig ikke old_fvst:navnelbnr vil blive sat ret tit, for de fleste sletter vist hele butikken. Og ved eftertanke kunne jeg blot have ladet det gamle navnelbnr overgå til pun...
12016-12-26 18:15:17 UTCHjart Euro Spar ville jeg kategorisere som supermarked. Convenience er mere i retning af hvad 7-Eleven eller hvad man finder på tankstationer eller campingpladser. Altså meget små forretninger.
22016-12-27 01:15:49 UTCNiels Elgaard Larsen Det har du ret i.
Jeg kender ikke rigtig Euro Spar.

Ser på hjemmesiden at de nu enten bliver til Meny eller Spar.

12016-12-22 09:14:39 UTCLytter1 Dunkin Donuts lukkede for snart 3 måneder siden i Odense, så denne bør slettes fra kortet.
22016-12-22 10:38:12 UTCHjart Indtil videre (indtil den ikke er i fvst databasen længere) kan det være en ide at sætte et "was:" foran amenity, dvs "was:amenity=*" og så tagge noden med "fixme=er stadig i fvst, men er lukket per [dato]"
32016-12-22 10:40:42 UTCHjart På denne måde kommer den ikke til at fremstå på kortet som andet end et navn, samtidig med at vi forebygger at Niels bliver forvirret og opretter den igen ;-)
42016-12-22 14:49:44 UTCNiels Elgaard Larsen Vi har en blacklist til den slags:
https://github.com/elgaard/OpenStreetmapTools/blob/master/restaurants/blacklist.json

Og jeg modtager gerne pull requests.
Jeg synes at det er bedst at holde ikke-eksisterende ting ude af OSM databasen.
52016-12-22 17:38:41 UTCHjart Den var jeg slet ikke opmærksom på. Det er jeg fremover :-)
12016-12-11 17:50:49 UTCHjart Pas på når du bruger copy-paste (fvst:name)
22016-12-12 00:21:15 UTCNiels Elgaard Larsen Tak.
Jeg prøver. Jeg brugte en bærbar uden en rigtig mus i dag, så er fejlraten større.
12016-12-04 20:12:46 UTCHjart https://www.openstreetmap.org/way/121793917 = restaurant / cafe ?
22016-12-05 01:03:27 UTCNiels Elgaard Larsen restaurant, tak
12016-11-07 20:44:02 UTCHjart Når jeg støder på dubletter, som f.eks. https://www.openstreetmap.org/node/4454269751 og https://www.openstreetmap.org/node/830137455, hvordan finder jeg så ud af hvilken fvst:navnelbnr der er korrekt?
22016-11-08 10:52:10 UTCNiels Elgaard Larsen Du slår dem op FVST:

http://www.findsmiley.dk/41104
ser tom ud, så det er den forkerte/gamle.
http://www.findsmiley.dk/663684 er fra Oktober 2016.

Jeg har for længe siden tilføjet det til linkify diskussionssiden, men der er ikke sket noget. Ellers ville du bare kunn...
12016-11-05 16:10:13 UTCHjart Merkaartor laver nemt dobbeltnavne (campingpladsen)
22016-11-05 22:10:18 UTCNiels Elgaard Larsen Tak. Lige den her var nu ogsaa pga af mit eget værtøj. Jeg har ikke kunnet finde ud af at håndtere "&", og konverterer derfor til " og " i URL-en.

Men nu er jeg snart færdig med alle madsteder og checker jeg den slags igen med noget overpass-turbo....
12016-11-03 13:30:22 UTCHjart https://www.openstreetmap.org/way/450658493 :-DD
22016-11-03 13:49:49 UTCNiels Elgaard Larsen Tak
12016-09-24 19:28:52 UTCHjart Se seneste ændring på https://www.openstreetmap.org/node/3799036768. Hvad er rigtigt, ikke mindst set i lyset af https://www.mapillary.com/map/im/PjT38gvtIUjGa5NVFEPBLQ ?
22016-09-25 09:24:32 UTCNiels Elgaard Larsen Selve ændringen er bare en opdatering af fvst:navnelbnr og den er korrekt nok.

Kontrolrapporten er for "Manarch & Domino's". Manarch må være en tastefejl. Jeg læste en kontrolrapport, den omtaler en ovn, så det lyder som Dominos.
på Monarch.dk er...
32016-09-25 09:34:56 UTCNiels Elgaard Larsen Og nu er bygningen tagget som Monarch med en Dominos indeni. Jeg ved om det afspejler virkeligheden.

Jeg ser at seneste ændring er at en tysker har tagget Dominos med name:de="Monarch Fast Food Restaurant". Det er naturligvis forkert udover at det er tagget på det forkerte o...
42016-09-25 09:45:00 UTCHjart Maps.me som han har brugt tillader i øjeblikket ikke at udfylde name tagget, derfor ryger alle navne i name:[sprog]. Det løser problemet med kinesiske turister der overskriver lokale navne (eller blot tilføjer kinesiske tegn til enden af dem), men medfører indtil videre a...
12016-09-14 18:42:18 UTCHjart Aladin Pizza her ser ud til at være en dublet
22016-09-15 08:04:28 UTCNiels Elgaard Larsen Dublet af hvad?
Jeg kan ikke se en dublet, måske er det allerede rettet?
32016-09-15 08:08:29 UTCHjart http://www.openstreetmap.org/node/4077558071 Der ligger 2 præcist oveni hinanden. Næsten samme navn men forskellige fvst numre
42016-09-15 08:10:37 UTCNiels Elgaard Larsen OK. tak
12016-09-11 20:40:58 UTCHjart Hmm. Jeg kan se du retter vinkler som jeg har forsøgt at lave pæne. Er det bedre at de er meget korte? Bemærk at det er forholdsvist sjældent jeg bruger navigation på motorvej.
22016-09-12 10:45:46 UTCNiels Elgaard Larsen På fx:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway%3Dmotorway_link
er de godt korte.

I praksis er det ret irriterende når man bruger fx OsMand når man kører på motorveje og kommer til en afkørses at den bare sige "keep right" eller "keep s...
32016-09-14 22:55:24 UTCHjart Selvfølgelig skal vi tagge til routere. Hvis ikke vi gjorde det ville vi jo hurtigt stå med et kort der ikke er anvendeligt og hvor er vi så henne?
Jeg vil mene det er en misforståelse at vi ikke skal tagge til routere (så længe de alle forstår diverse tag...
42016-09-15 07:26:50 UTCNiels Elgaard Larsen Enig. Jeg mente, at man skal passe på med at tagge til en bestemt ruter, ligesom med at tagge til en bestemt renderer. Problemer i rutere, skal ikke afhjælpes ved at rette i data.

Jeg har også bemærket nogle uheldige landuse=residential.
12016-09-05 12:10:17 UTCNiels Elgaard Larsen Er
http://www.openstreetmap.org/way/183961989

virkelig en cykelsti med "motor_vehicle=yes"?
Jeg kan se at du lige har ryddet op i området::
http://www.openstreetmap.org/way/165253883

Så måske har du en mening om det.

På luftfotos ser det ikke ud som om e...
22016-09-05 17:30:07 UTCHjart Tjah, jeg har også undret mig over det, men ikke følt mig sikker nok i min sag til at pille tagget af. Det kunne jo være at farmen til venstre havde brug for det for at kunne komme til nogen marker. På den anden side kan det godt være det er bedst vi bare piller det af...
32016-09-05 17:32:19 UTCHjart (Historikken for den oprindelige sti er på den vestlige del)
42016-09-05 17:33:56 UTCHjart (Og jeg glemte vist at pille access=* af tunnellen :-/)
52016-09-05 18:11:30 UTCNiels Elgaard Larsen Nu har jeg fjernet tagget. Hvis det var gården, der havde en særlig tilladelse til at køre maskiner gennem tunnelen, skulle det have være motor_vehicle=private eller lignende.

Jeg er ret sikker på at https://agol.dk/osm/motor.png
ikke kan være rigtigt.
62016-09-05 18:17:25 UTCHjart Udmærket. Jeg er enig i at "motor_vehicle=yes" højst sandsynligt er en fejl.
12016-09-05 14:25:16 UTCNiels Elgaard Larsen Hvor er der access=no på
http://www.openstreetmap.org/way/257008240/history
?
22016-09-05 17:38:14 UTCHjart Måske det har noget med motorvejsbyggeriet at gøre. Det er nok iøvrigt bedre at spørge på https://www.openstreetmap.org/changeset/20056417
12016-08-31 19:49:08 UTCHjart Hvis dette er *Rokkestenen*, hvad er så https://da.wikipedia.org/wiki/Rokkestenen (bemærk placeringen)?
22016-09-01 21:46:37 UTCNiels Elgaard Larsen Det her er rokkestenen i Almindingen.
Den på wikipedia er rokkestenen i Paradisbakkerne.

http://bornholm.info/da/rokkesten
12016-08-25 19:01:26 UTCNiels Elgaard Larsen Hej, pas på med at sætte generelle access tags.
Når du fx sætter access=yes på en footway, så tillader du biler at køre på den.


http://www.openstreetmap.org/way/150918149

http://www.openstreetmap.org/directions?engine=osrm_car&route=55.94...
12016-08-25 14:38:35 UTCNiels Elgaard Larsen Hej, pas på med at sætte generelle access tags.
Når du fx sætter access=yes på en footway, så tillader du biler at køre på den.

http://www.openstreetmap.org/way/344544587
http://www.openstreetmap.org/directions?engine=osrm_car&route=56.14709%...
22016-08-25 14:45:01 UTCMichaelVL Hej,
Ja, har godt set diskutionen på talk-dk. Var ikke klar over at disse access tags trumfer alle default access permissions...
32016-08-25 17:58:14 UTCNiels Elgaard Larsen Nej, det var også først nu da Osmand ledte mig ad en sti, at jeg kom til bunds i det.
12016-08-25 13:13:37 UTCNiels Elgaard Larsen Hej, pas på med access=yes

http://www.openstreetmap.org/way/228929959

http://www.openstreetmap.org/directions?engine=osrm_car&route=55.32332%2C11.16575%3B55.32345%2C11.16279#map=19/55.32339/11.16427
22016-08-25 13:24:55 UTCHjart Jeg har lært det :-). Denne her er 3 år gammel og dengang var der ifølge mine erfaringer mange af os der ikke rigtig var bevidste om det her. Langt hovedparten af de tilfælde jeg står som "last modifier" på, skyldes dog formentlig at jeg i skyndingen ha...
32016-08-25 13:30:47 UTCNiels Elgaard Larsen Ja, jeg er også last modifier på en del af dem. Endda den på Niels Bohr Instituttet, hvor jeg jeg selv arbejdede.

12016-08-25 12:34:42 UTCNiels Elgaard Larsen Be carefull with the access tag.
Today I was driving a car and was routed through the footway
The access=permissive overrides the default access for footways.

Hej, pas på med at sætte generelle access tags.
Når du fx sætter access=yes på en fooway, så till...
12016-08-24 16:40:10 UTCNiels Elgaard Larsen Be carefull with the access tag.
Today I was driving a car and was routed through the footway http://www.openstreetmap.org/way/421730976.

The access=permissive overrides the default access for footways.
22016-08-24 17:27:32 UTCff5722 Thanks, I wasn't aware, should I add motor_vehicle=no then? Or just remove the general permissive tag and add foot=permissive?
32016-08-24 17:42:33 UTCNiels Elgaard Larsen Yeah, I had to look at it a few times before I realized what the problem was.

remove the general permissive tag and add foot=permissive to also keep horses and bikes off the footway

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_tags_for_routing/Access-Restrictions#Denmark
12016-08-15 10:42:15 UTCmueschel Hi,
you used the key "take_away" - the common spelling is "takeaway". Just fixed it for you.

Cheers, Jan
22016-08-15 12:04:53 UTCNiels Elgaard Larsen Thank you.,
12016-07-22 17:07:55 UTCJojo4u The maxheight lanes tagging should be without the .3 in the key: maxheight:lanes = 4.3|4
22016-07-22 20:18:31 UTCNiels Elgaard Larsen please join the discussion at:

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Talk:Key:maxheight#Lanes_and_non-horizontal_bridges
12016-07-18 06:53:23 UTCHjart Pas på når du "merger" ting. Her har du igen fået lavet en "fast_food;restaurant", som også på andre felter ikke ser alt for valid ud.
22016-07-18 12:12:18 UTCNiels Elgaard Larsen tak. rettet
12016-07-10 13:14:28 UTCNiels Elgaard Larsen Hej.
decimaler i fx bredder (width) skal angives med punktum og ikke komma. dvs fx "width=1.5" og ikke "width=1,5"

http://www.openstreetmap.org/way/286805769
12015-09-23 15:30:45 UTCHjart Kan det passe den er ensrettet?
22015-09-23 21:23:33 UTCbocaj52 Hø bestemt nej, det er mig der har fået tastet forkert. Det må jeg lige ha' rettet. Godt spottet.
32016-07-10 13:01:31 UTCNiels Elgaard Larsen Hej.

decimaler i fx bredder (width) skal angives med punktum og ikke komma. dvs fx "width=1.5" og ikke "width=1,5"

http://www.openstreetmap.org/way/95164013
12016-07-10 13:00:20 UTCNiels Elgaard Larsen Hej.

decimaler i fx bredder (width) skal angives med punktum og ikke komma. dvs fx "width=1.5" og ikke "width=1,5"

http://www.openstreetmap.org/way/387203311
12016-07-10 12:58:24 UTCNiels Elgaard Larsen http://www.openstreetmap.org/way/390779646

decimaler i fx bredder (width) skal angives med punktum og ikke komma. dvs fx "width=1.5" og ikke "width=1,5"
12016-07-10 12:48:19 UTCNiels Elgaard Larsen decimaler i fx bredder (width) skal angives med punktum og ikke komma. dvs fx "width=1.5" og ikke "width=1,5"

http://www.openstreetmap.org/way/355174662
12016-07-10 12:41:29 UTCNiels Elgaard Larsen Fint at du har tilføjet en elevator på Arup station.

Men hvis den skal kunne bruges af rutning, skal du forbinde den med stier og tunneler foroven og forneden.
22016-07-11 07:58:19 UTCLytter1 Faktisk burde tagget laves om, da det er en trappelift man har sat i forbindelse med trapperne, således at gangbesværede kan bruge den op og ned af trapperne.
12016-07-07 11:25:38 UTCHjart Jeg har set flere steder at du har lavet en amenity=restaurant;fast_food. Er du sikker på at det duer?
22016-07-07 19:16:37 UTCNiels Elgaard Larsen Nej. Det var ikke meningen jeg har fået ryddet op i det meste. Der er stadig en håndfuld.
http://overpass-turbo.eu/s/hbL


Jeg er lidt i tvivl om cafe;social_facility.

Den med posthus/apotek, skal vel bare lave til to pois.
12016-07-05 18:48:13 UTCHjart Der er en dublet i på Storegade i Tistrup.
22016-07-05 22:32:44 UTCNiels Elgaard Larsen Tak rettet.
12016-07-05 11:48:48 UTCHjart Den i Bedsted er en dublet
22016-07-05 11:59:49 UTCNiels Elgaard Larsen Tak, rettet
12016-06-06 15:04:22 UTCNiels Elgaard Larsen Hedder Tidselbjerggård Kiselgården?

https://kiselgaarden.dk/kontakt/
22016-06-06 17:38:53 UTCHjart Ifølge Skærmkortet (ses nemmest i JOSM) hedder stedet sådan, men nu er det vel ejerne der bestemmer den slags?
32016-06-06 17:40:09 UTCHjart Vi prøver lige igen: Ifølge skærmkortet hedder stedet Tidselbjerggård.
42016-06-06 18:03:21 UTCSpectrokid Har kun brugt Skærmkortet, har ingen lokalt kendskab.
52016-06-06 20:56:20 UTCNiels Elgaard Larsen Det kunne se ud til at gården har skiftet navn:

http://historie.ugerloese.dk/steder/gaardenes-navne/ :

==
Jonstrupvej 18 2a, Jonstrup Kiselgård tidl. Tidselbjerggård
==

Og
http://samvirke.dk/mad/artikler/biodynamiske-krydderurter-dyrket...
12016-05-19 06:18:17 UTCHjart Er det ikke en fejl at "Royal Bagel DK;Royal Bagel" nu har 2 navne?
22016-05-19 09:26:06 UTCNiels Elgaard Larsen Tak, rettet.
12016-05-16 21:25:40 UTCNiels Elgaard Larsen Venligst lad være med at forkorte vejnavne.
Se http://oisfixes.iola.dk/rettelser/
12016-04-11 21:01:50 UTCHjart Der er lige kommet en http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Notes på Mikis Pizzeria der siger den ikke eksisterer. På Geodatastyrelsens fotos befinder den sig da også midt på en tom p-plads ved en Netto butik. Kender du noget til det?
22016-04-11 21:49:51 UTCNiels Elgaard Larsen Ja, det var en forkert FVST, position, jeg havde overset. Den rigtige Mikis Pizza var i OSM i forvejen: http://www.openstreetmap.org/node/572760767
12016-03-30 10:28:13 UTCNiels Elgaard Larsen Vi forkorter ikke vejnavne i Openstreetmap, heller ikke selvom de er forkortet i en database.

Se http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Vejnavne
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Names#Abbreviation_.28don.27t_do_it.29

Der vedligeholdes en side med OSM rettelser i forhold til offentlige data:
ht...
22016-03-30 12:57:14 UTCFod God forklaring findes også her:

http://www.microformats.dk/2011/08/09/geografisk-arvesynd/

--
Jakob
32016-03-30 13:21:31 UTCJWA_DK Så lader vi navnet stå. Var ikke bekendt med at OSM vælger at skrive de forkortede navne helt ud.
Jeg forholder mig til dagligt hvad der står i CPR Vej og det officielle vejregistre. Der står jo heller ikke Sanct Jørgensbjerg på vejskiltene.

Hvad g&osl...
42016-03-30 20:39:53 UTCHjart Det er godt spørgsmål JWA, som jeg også har filosoferet en del over (jeg har dog ikke bil og bor i et område hvor eventuelle problemer i den sammenhæng ikke er store, så det er ikke noget jeg har måttet slås med). Jeg kan godt lide tanken om i hvertfa...
52016-03-30 22:52:05 UTCNiels Elgaard Larsen Jeg ved ikke med Sanct Jørgensbjerg.
Men man kan ikke altid regne med at navnene i CPR vej er de samme som på vejskiltene.

Fx håber jeg virkelig ikke, at der findes vejskilte med "Kornblomstens Kvart" eller "Tengslemrk Strandvej".

Der er også veje,...
12016-03-04 06:37:35 UTCLarsBG https://www.openstreetmap.org/node/3922310491
Er det lavet om til et pitza sted ?
22016-03-04 10:24:05 UTCNiels Elgaard Larsen http://www.cafebrohus.dk/index2.php?id=2&mainid=2

siger:
==
. For bare 39,- kr. får du både kaffe og kage eller hvad med en lækker lun pizza slice,frit valg, for blot 29,- kr.
==

http://www.artistkok.dk/brohuset?id=18
antyder noget andet. Og det er catering.

Deres ...
32016-03-04 10:50:29 UTCLarsBG Jeg så først denne billed https://www.facebook.com/artistkok/photos/a.781292181932221.1073741828.235797453148366/892481514146620/?type=3&theater det ligner mest en isbod. Men jeg kan da godt se på denne at de også har/havde pitza http://www.molon.de/galleries/Denmark/Kro...
12016-02-29 18:50:53 UTCHjart Hmm. Jeg havde ellers modelleret cykelstien omkring rundekørslen ret nøjagtigt efter mine gps-spor. Ok. Så bliver jeg nødt til at rette det tilbage igen...
22016-02-29 18:51:38 UTCHjart Den er faktisk ikke helt cirkulær.
32016-02-29 19:47:30 UTCNiels Elgaard Larsen Så må du undskylde. Du kan omgøre mit changeset. Det var ikke så stort endda.

Jeg kørte forbi i dag og der var et sådan et advarselsskilt med "ny rundkørsel", men jeg burde have gættet, at du havde været hurtig.
42016-02-29 20:02:31 UTCHjart Nu er det jo ikke så stor en skade der er sket. Min klage gik såmænd lige så meget ud på at gøre opmærksom på at det kan være en god ide at tjekke hvorfor et objekt ser så mærkeligt ud inden man retter det (er dog noget mere besv&ael...
12016-02-14 07:14:02 UTCMichaelVL Hej.
Er det korrekt at slette 'name=Kjærs Køkken' og erstatte det med 'shop=Kjærs Køkken' eller er det en fejl?
22016-02-14 12:12:13 UTCNiels Elgaard Larsen Nej, jeg har rettet det.

Shop skulle være name
og shop_1 skulle være shop.

Jeg vil en dage lave en overpass søgning på _1 endelser. Jeg kan ikke umiddelbart se hvornår de ikke skulle indikere fejl.
12016-01-31 22:07:12 UTCHjart Er det ikke en fejl med det nye navn du har givet Emmerys her?
22016-02-01 00:02:08 UTCNiels Elgaard Larsen Tak, rettet.
Jeg er i øvrigt ikke sikker på at bakery er det rigtige tag. Det er måske mere en cafe.
12016-01-05 01:14:52 UTCHjart Jeg forstår ikke lige at du blot har tegnet oven i en ældre bygning.
22016-01-06 02:28:22 UTCNiels Elgaard Larsen Det gør jeg heller ikke.

Jeg har nok zoomet for langt ind så den ikke blev indlæst og har så tegnet den igen.
Jeg har slettet min dublet.
Tak.
12016-01-02 05:24:16 UTCLarsBG Hej Niels

Jeg tvivler kraftigt på at Pizza Huset (Smiley 542038) Ligger i vogterhuset til Aalborg Kaserne

Mvh Lars
22016-01-02 13:56:04 UTCNiels Elgaard Larsen Tak, jeg har flyttet det til Greve
12015-12-29 21:28:16 UTCHjart JOSM's validator beklager sig over Torvet i Svendborg. Den siger der er en kode mindre end 0x20 i opening_hours. Jeg kan ikke lige finde ud af at fixe det. Måske du kan?
22015-12-30 21:42:10 UTCNiels Elgaard Larsen Det ser ud til, at du selv har fixet det. Tak for det.
Den der '&#10' er nu væk.

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<osm version="0.6" generator="OpenStreetMap server" copyright="OpenStreetMap and contributors" attribution...
32015-12-30 22:06:49 UTCHjart JOSM må have fixet det så :-)
12015-12-18 23:59:27 UTCAsgerFrank Niels, Cafe Klinker i Haslev har iflg. FVST (og /uni) navnelbnr 90394724, men pladsen er allerede optaget af et andet nr., du har rettet til og fra tidligere, så du kan nok bedst selv vælge det rigtige.
/asger
22015-12-19 01:42:15 UTCNiels Elgaard Larsen Tak, ja FVST har fo cafe Klinter, men den ene har ikke nogen kontrolrapporter, så det må være den anden.
32015-12-19 08:13:00 UTCAsgerFrank Nå sådan, ja så er den sikker nok, for cafeen linker også selv til smiley 90394724.
12015-11-20 14:07:20 UTCtbrixen Er det en fejl at ringgårdens pizza er tilføjet på ny?
22015-11-20 21:26:23 UTCNiels Elgaard Larsen Det er uden tvivl en fejl. Du må gerne slette dubletterne (jeg er på en langsom internetforbindelse lige nu)
32015-11-22 11:21:59 UTCtbrixen Jo og det er hermed gjort. Den var af en eller anden grund tilføjet 8 gange.
12015-11-11 11:53:38 UTCAsgerFrank Har ikke meldt noget til fvst, men rettet/oprettet dem i osm.
Forkerte koordinater hos fvst på Kafé 93, Nordborg (navnelbnr70324206) (200m fejl).
Juventus Pizza, Frederiksborg (navnelbnr530916) forkert i Borgen Sø., hvor Castillo & Co i virkeligheden er (200km fejl).
22015-11-11 12:08:20 UTCNiels Elgaard Larsen Fint,
jeg tagger rettede maddsteder med
fvst:fixme=wrong location in FVST

Jeg har skrevet til FVST og gjort dem opmaeksom paa det. De kan se alle rettelser paa:

http://overpass-turbo.eu/s/cd9

Jeg vil senere lave et vaektoj, der viser hvor OSM koordinater adskiller sig fra FVST's for at fi...
32015-11-11 13:05:15 UTCAsgerFrank Åh ja, så havde jeg alligevel set det før, i http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Restauranter_og_Smiley_kontrolresultater
- men minde-forvekslede det med som vi efter lignende princip bruger ois:fixme til adressepunkter.
12015-10-22 17:54:24 UTCAsgerFrank Ser ud til det er FVST der har stavet "Rundelens" galt.
22015-10-23 02:33:39 UTCNiels Elgaard Larsen Tak, rettet.
Vi maa antage at stedet ikke selv har valgt at stave saadan.
12015-10-21 15:50:52 UTCGerdP please review:
would it be okay to change highway=racetrack to highway=raceway so that it is rendered in the map?
22015-10-21 16:12:05 UTCNiels Elgaard Larsen No, I do not think it is for motorized races.
We do not tag for the renderer

But we should investigate what it is and if it has a name.

And maybe the area could be tagged with a leisure tag.
32015-10-21 16:27:20 UTCGerdP okay, I thought it is used for motocros
In fact I try to repair typos in highway tags,
I am not so much concerned about rendering.
42015-10-21 16:58:51 UTCNiels Elgaard Larsen If you think it is for motocross, then go ahead and use racetrack.

I am no expert of motocross. I would just think that motocross would leave a bigger mark on the ground. But maybe the aerial was made just before the season. Then again is it not a bit small for motocross?
52015-10-21 17:11:32 UTCGerdP yes, a used motocross trail looks very different.
Seems you also don't know what it is (now)?
62015-10-21 17:13:30 UTCNiels Elgaard Larsen I have no idea. I tried to search the net, but nothing came up.

But it has been there for four years now, so it must be somewhat permanent.
72015-10-22 18:46:57 UTCAsgerFrank Aerials at www.faxekommune.dk/faxe-kommune-kort reveal the track is established between 2002 and 2004.
But judging from subsequent development, as well as the current OSM-imagery, to me it definitely looks abandoned, not in use the latest several years.
82015-10-22 18:58:18 UTCGerdP so maybe it is a highway=abandoned now?
92015-10-22 19:32:29 UTCAsgerFrank Apparently, according to the wiki, the key racetrack is not recommended http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/racetrack
Raceway should be right for a track of any motorized sport; looks to me as such, moped possibly.
I'd suggest abandoned:highway=raceway
102015-10-22 19:46:40 UTCGerdP yes, fine with me
12015-09-10 15:45:27 UTCNiels Elgaard Larsen If the restaurant is permanently closed, then just delete it.
22015-09-16 10:46:55 UTCAsgerFrank Not closed, only changed. New owner/name added (Frida).
Generally, I suggest source information should be provided. If it's just a hint or friendly remark, consider making use of the "Map Notes" facility.
12015-09-01 08:21:41 UTCAsgerFrank Er vejen hos bagerens drive-in service ikke et eksempel på en "ægte" drive-through?
22015-09-01 09:02:32 UTCNiels Elgaard Larsen Jo, bestemt.
Jeg fik tagget bageren netop fordi jeg ville finde ud af hvad der var i den bygning. Og derfor har jeg ikke ændret drive-through tagget. Byens brød skriver jo klart på deres hjemmeside, at det er drive-in og der er endda billeder. Til gengæld er jeg lidt i tviv...
32015-09-01 09:48:26 UTCAsgerFrank Der var jeg lidt for hurtig, eller rettere for langsom i det, for det var lykkedes mig at overse tagget allerede er der; jeg har nok kigget på parkeringsvejen kun :-(
Til gengæld har jeg top-nyheder om stedet, masser af dramatik, for det lukker og bliver til et Lagkagehuset netop i dag....
42015-09-04 14:06:47 UTCAsgerFrank Har opdateret bygning og navn Lagkagehuset
52015-09-04 14:28:08 UTCNiels Elgaard Larsen Tak
12015-08-31 18:50:41 UTCNiels Elgaard Larsen Man kan måske diskutere hvad den her er.
http://www.openstreetmap.org/way/368410738

Men det er i alt fald ikke en drive-through.

Jeg rettet en del af dem nu.
22015-08-31 19:00:01 UTCHjart Du har fuldstændig ret. Dem jeg er ansvarlig for skyldes en dialog i JOSM, som ikke altid er lige heldig med at gætte hvad jeg ønsker. Når jeg har for travlt får jeg det ikke altid rettet. Tror det er på tide jeg får lavet et alternativ. Tak for dit arbejde...
12015-08-23 23:06:21 UTCHjart Du glemte vist et enkelt 's' her.
22015-08-24 07:51:59 UTCNiels Elgaard Larsen ja, tak
12015-06-27 23:15:48 UTCNiels Elgaard Larsen Parkeringspladser tagges med
amenity=parking
og ikke med area
12015-06-12 13:49:30 UTCrasmusv Sletter du ikke lige den vej du har tegnet ud til det gamle færgeleje? Jeg har bevist slettet den fornyligt fordi rampen er blevet demoleret i løbet af maj måned. Mvh Rasmus
22015-06-12 14:20:33 UTCNiels Elgaard Larsen Tak,
er fjernet.
12015-06-11 22:36:25 UTCNiels Elgaard Larsen Hvad er den runde ting?
12015-06-11 22:15:30 UTCNiels Elgaard Larsen Alting skal tagges som et eller andet.
Dette er en golf bunker
12015-06-07 13:45:17 UTCHjart Når du laver indkørsler hvis ender slutter meget tæt på hinanden (<5 m), som du har gjort i flere tilfælde her, kommer de til at lyse op på routinglaget på OSMI.
22015-06-07 15:30:11 UTCNiels Elgaard Larsen Ja, men det er jo faktisk indkørsler, der slutter meget tæt på hinanden. Det er ret almindeligt for indkørsler. Vi skal jo ikke tagge til OSMI's gætterier. Og det er ikke fejl.

Når det er sagt, så sker det samme i Keepright. Medmindre man fx sørg...
32015-06-07 16:01:01 UTCHjart Jeg har i mange tilfælde løst problemet ved at sætte en noexit=yes på enden af enten den korteste eller begge.
12015-05-04 07:36:30 UTCHjart Her ville jeg mene at der under bilvejen er tale om en (stor) rørunderføring (culvert) mere end en bro. Jeg er enig i at lave en bro på cykelstien.
22015-05-04 11:21:12 UTCNiels Elgaard Larsen enig, har ændret det.
12015-05-02 06:34:07 UTCHjart Jeg har lavet denne her om til footway, da jeg ikke anser den for at være en decideret gågade
22015-05-02 14:19:59 UTCNiels Elgaard Larsen Ifølge wikien bør footway ikke bruges på arealer.

32015-05-02 15:31:50 UTCHjart Det har du ret i. Jeg fatter dog ikke at det skulle være bedre at bruge highway=pedestrian, som det ifølge selvsamme wiki åbenbart er almindeligt.
12015-04-05 08:52:42 UTCHjart Hvorfor har du slettet layer=-1 i en af tunnellerne her? Jeg tilføjer dem fordi bl.a. JOSM's validator brokker sig hvis de ikke er der.
22015-04-20 19:22:26 UTCNiels Elgaard Larsen Efter at have studeret wikien, må jeg give dig ret i at der burde være layer=-1. Jeg skal sørge for at sætte det fremover.
32015-04-20 19:27:22 UTCHjart Mange tak :-)
12015-04-20 18:06:17 UTCHjart If it's not a tunnel then what is it?
22015-04-20 18:51:28 UTCNiels Elgaard Larsen it is a tunnel. The commit message means that not the entire footway was a tunnel.
12015-02-16 06:37:36 UTCHjart Er Bings billeder nyere end Geodatastyrelsens her?
22015-02-16 09:29:17 UTCNiels Elgaard Larsen Nej, jeg tror at GDS er nyere. Har rettet.
12015-01-28 20:37:11 UTCHjart Bør det ikke være sunrise-sunset?
22015-01-28 20:44:39 UTCNiels Elgaard Larsen Jo, naturligvis, rettet
12015-01-28 15:23:33 UTCHjart Hvad har du tegnet Nordstjernen efter?
22015-01-28 15:31:50 UTCNiels Elgaard Larsen Mine fingre må være smuttet.
Id har et ikol, der gør en lukket way til en cirkel.
Har rettet det tilbage.
12015-01-17 09:23:36 UTCHjart Du har lagt servicevejen dobbelt
22015-01-17 12:42:40 UTCNiels Elgaard Larsen Tak, jeg kan nu godt huske at der var noget underligt med Id og flere tabs, jeg havde åbne.
Niels Elgaard Larsen has contributed to 81 changeset discussions(s) with a total of 199 comment(s)