Changeset No. Date Contributor Comment
12018-09-16 21:34:06 UTCHjart Er det kun det ene punkt der i realiteten er "Vejle Sygehus?
22018-09-17 03:14:29 UTCDK7080BE Nej, det er sygehusets hovedindgang, hvorfra der er adgang til alle afdelinger. Punktet er placeret tæt på sygehusets hovedadresse: Beriderbakken 4. Denne adresse er oprettet for at GPS'erne lettere kan finde vej. Som det har været indtil nu har OSM angivet forkert adresse (Kabbelt...
12018-09-06 13:03:01 UTCJKHougaard Jeg havde egentlig ændret til tertiary her da der først er skiltet med motortrafikvej nede i svinget, ikke helt oppe ved Tømmervej: https://www.mapillary.com/map/im/t3kDyJ-_OeRZVZs4ZWmk4A

Modsat tilkørslen på den anden side, hvor der er skiltet med motortrafikvej ...
22018-09-06 16:58:59 UTCDK7080BE Det er vel af praktiske grunde at man placerer skiltet et stykke inde. Dette vejstykke er jo ret kort.
Ude ved Tømmervej er der bl.a. et skilt for cyklister med pil der viser hvad vej de skal køre.
https://www.mapillary.com/app/?lat=55.645432267836014&lng=9.660107523418977&z=...
32018-09-06 17:23:52 UTCDK7080BE Meget værre er det at man på Tømmervej ned mod Industrivej har placeret byzoneskiltet i den forkerte side af vejen; på venstre side i stedet for højre. Skiltet på venstre side kan jo være usynlig pga. modkørende trafik:
https://www.mapillary.com/ap...
12018-08-27 14:27:30 UTCJKHougaard Jeg mindes ikke der er skiltet med ensretning her
22018-08-27 18:22:12 UTCDK7080BE Der er heller ikke skiltet med ensretning, nord for rundkørslen. Er default ikke ensretning ved cykelstier langs veje. Hvis cykelstien var dobbeltrettet ville man så ikke skilte med det som her i den anden side af Lilholtvej: https://www.mapillary.com/app/?lat=55.63493452633942&lng=...
32018-08-27 18:50:18 UTCJKHougaard Tjo måske, men ud fra den logik burde https://www.openstreetmap.org/way/372517140 jo også være skiltet med dobbeltrettet?
42018-08-27 19:11:15 UTCDK7080BE Den cykelsti er jo et stykke væk fra vejen og der er jo ikke cykelsti i begge sider. Så vidt jeg læser rundkørslen, så er cykelstien ikke en del af rundkørslen. Hvis man på cykel kommer fra Mølleparken og vil til Lilholtvej, skal man benytte rundk&o...
12018-08-09 21:10:20 UTCpangoSE Vilken amenity är C156?
22018-08-10 00:33:02 UTCDK7080BE highway=emergency_access_point
https://www.respektforvand.dk/i-vandet/paa-stranden/redningsnumre
32018-08-11 09:34:16 UTCpangoSE Super, ser at du har fixet det allerede :)
12018-07-29 17:55:06 UTCDK7080BE Er belægningen her "gravel", "fine_gravel" eller "compacted"?:
https://www.mapillary.com/app/?lat=55.63388086555792&lng=9.641702299046667&z=17&pKey=nbt9aU_iCUG-lg4qCnIN9w&focus=photo
22018-07-29 18:30:50 UTCHjart "compacted" betyder at der ikke er kørt nogen form for materiale på og at det naturlige underlag der nu engang var, bare er "kørt til".
Efter danske forhold ville jeg sige det er "gravel".
32018-07-29 18:36:21 UTCHjart Hmm.. Læs dog https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:surface, som er finpudset væsentligt siden jeg studerede den første gang for mange år siden...
42018-07-29 19:07:58 UTCDK7080BE Gravel på den side du henviser til, ligner de sten der er ved togskinner. De fleste grusveje i Danmark bruger vel ikke den slags sten.
52018-07-31 08:49:01 UTCHjart Du har ret. "gravel" har i JOSM altid været oversat til "grus" (fra før jeg startede), men burde så retteligt oversættes til "skærver". "compacted" er så hvad man ser på en typisk dansk grusvej (eks: https://www.mapil...
12018-07-29 05:17:58 UTCHjart Hvorfor tilføjer du et area=yes her?
22018-07-29 15:26:34 UTCDK7080BE Jeg bruger iD, hvor jeg kan vælge mellem punkt, linje og areal. Jeg har ikke selv indtastet "area=yes". Hvordan laver man p-pladsen uden "area=yes" i iD?
32018-07-29 15:51:53 UTCHjart Jeg forsøgte mig lige med at lave en p-plads i iD også: http://www.openstreetmap.org/changeset/61167565. Jeg har ikke gjort noget specielt og når jeg ellers ser iD brugere lave p-pladser kommer der ikke noget area=yes, så jeg tænkte du måtte have gjort noget us&...
42018-07-29 17:07:14 UTCDK7080BE Når jeg klikker på "Område" øverst kommer der ikke et "area=yes", men når jeg derefter klikker på Område i venstre panel bliver den indsat.Efter jeg har klikket på Område i venstre panel kommer der et formular med Alle tags, ...
52018-07-29 17:31:55 UTCHjart Hvorfor klikker du på "Område" i venstre panel? Hvis du taster "park.." i søgefeltet, kommer bl.a. "Bilparkering" frem, som du så kan klikke på. Er der først et tag på objektet, kommer "Alle tags" feltet frem.
12018-06-22 17:59:46 UTCDK7080BE Jeg tror at https://www.openstreetmap.org/way/521667199 , dvs. den vej der sydfra drejer af mod Vallensbækvej, skal være highway=primary_link
12018-05-22 20:02:00 UTCJKHougaard Var det ikke bedre at bruge motor_vehicle=no? Når du tagger hele vejen som construction ødelægger det jo også ruteplanlægning for cyklister og gående
22018-05-22 20:09:25 UTCBilbo-denmark Det er jeg uenig i af det giver samme effekt, så kan man ikke se det på kortet.

Highway=cycleway findes stadig ved siden af
32018-05-22 20:24:24 UTCHjart Jeg er enig med JKHougaard og har ændret så der bruges en conditional i stedet. Det betyder at folk der henter kort inden genåbningen ikke vil blive unødig generet.
42018-05-22 20:26:00 UTCHjart Ok. Cykelstien er separat og blev derfor ikke påvirket.
52018-05-23 18:06:43 UTCDK7080BE Ifølge Vejdirektoratet er fællesstien på broen åben for knallert 45. Passer det til den nuværende tagning? http://www.vejdirektoratet.dk/DA/om-os/nyheder-og-presse/pressemeddelelser/Sider/Gl.-Lilleb%C3%A6ltsbro-bliver-sp%C3%A6rret-lige-efter-pinse-.aspx
62018-05-23 18:10:51 UTCBilbo-denmark Uhh scooter45 er jo noget dansk, det ved jeg ikke om vi har tags til, husk motorcykel er forbudt på broen
72018-05-23 18:12:19 UTCHjart Det vil formentlig være noget i retning af moped=yes + maxspeed=45
82018-05-23 18:14:46 UTCBilbo-denmark Det lyder ikke som en ide med maxspeed.

Moped tags er okay
92018-05-28 08:09:14 UTCBilbo-denmark Denne vej virker stadig ikke, ruten sender os stadig over broen. Hjart vil du kigge på det igen.
102018-05-28 08:10:47 UTCHjart Hvilke(n) router har du prøvet?
112018-05-28 08:13:27 UTCHjart Det virker med https://www.openstreetmap.org/directions?engine=graphhopper_car&route=55.5309%2C9.7161%3B55.5037%2C9.7057
12018-02-17 16:28:36 UTCMichaelVL Hej Leif,
Jeg har set, at du ofte bruge "source_url" - mig bekendt er det ikke et standard tag/særlig udbredt tag. Måske "source" eller "source:ref" er mere korrekt?

Iøvrigt, så syntes jeg det er super med denne slags lidt specialiseret feod...
22018-02-17 17:43:19 UTCHjart JOSM's validator bryder sig ikke om "source_url" og foreslår istedet "source:url". Flere JOSM brugere har iøvrigt gennem tiden ladet validatoren automatisk lave ændringen i forskellige områder.
Jeg har flere gange tænkt om det kunne være en i...
32018-02-17 19:27:15 UTCDK7080BE eller fx angive "kulturarv 121220" som alternativt navn:
alt_name=kulturarv 121220
---
På den måde vil man kunne søge på lokalitetsnummeret i openstreetmap.org
42018-02-18 18:25:03 UTCLeif Lodahl Hej,
Jeg kan ikke huske hvad den oprindelige baggrund har været for at bruge source_url. Et alternativ kan være source:url.
Jeg vil gerne ændre fsva. fremtid, men hvad gør vi med de 10.000 (!) høje jeg allerede har oprettet?t
Kan de rettes maskinelt?
Med hensyn ti...
12018-02-03 18:03:20 UTCHjart I don't quite understand the title of this changeset, but I think oneway=reversible is quite misleading here
22018-02-03 18:08:44 UTCHjart I have reverted this change. Could you please explain any problem here more clearly?
32018-02-03 19:33:39 UTCglewik When I try set trace from Glued to Billund application (OsmAnd) leads me via side roads. It is not have sense. And that happen even when I drive in main road. Application all the time want from me turn to on the side roads. But when I pass the last roundabout, aplication show me right way. Somwhere ...
42018-02-03 20:38:14 UTCHjart Using Graphhopper the route appears quite fine: https://www.openstreetmap.org/directions?engine=graphhopper_car&route=55.80748%2C9.99806%3B55.74571%2C9.14346 .
You are sure you didn't use OsmAnds bicycle option?
52018-02-03 21:03:19 UTCosmviborg Insert a intermediate point at the start of 'Ringvej Syd', then you will get the direct route.
62018-02-04 08:54:15 UTCglewik I inserted inter point in road 451 (Vestvejen) and OsmAnd setted a trace correctly.
I had setted car option all the time.
I do not know why OsmAnd without intermediate point, setting route in that way.
Maybe is somthing wrong with speed limit.
By the way thank you for your help. And sorry for...
72018-02-04 10:31:09 UTCDK7080BE Perhaps Osmand is trying to avoid the Parking Area-amenity tagged on the road: Vestvejen.
12017-04-30 11:18:12 UTCFreso Åbningstiderne er hvornår der er fuldt åbent. Der er udvidede (ubetjente) åbningstider for registrerede lånere. Er der en måde at angive dette?
22017-11-19 21:39:10 UTCHjart Prøv at se på https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:opening_hours/specification#explain:comment
32017-11-20 05:07:34 UTCDK7080BE På nedenstående link kan du se hvordan jeg har angivet det for Børkop Bibliotek:
http://www.openstreetmap.org/node/3675876841
12017-10-22 17:39:54 UTCHjart Er du sikker på at disse er p-pladser og ikke https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway%3Drest_area ?
22017-10-22 17:42:17 UTCHjart Se http://overpass-turbo.eu/s/sxl
32017-10-22 21:42:07 UTCDK7080BE Pladserne er skiltet som parkering:
https://www.mapillary.com/map/im/ĜPd7csZZ77a2a4D7G_zYg

--- i modsætning til en rigtig rasteplads:
https://www.mapillary.com/map/im/DTvs5TRIPucp9gXl8swklg

--- Jeg kan se at der ikke er helt enighed om hvor disse lay-by's skal tagges:
http://wiki.ope...
42017-10-22 21:56:43 UTCDK7080BE Jeg gentager lige:

Pladserne er skiltet som parkering:
https://www.mapillary.com/map/im/GxPd7csZZ77a2a4D7G_zYg

--- i modsætning til en rigtig rasteplads:
https://www.mapillary.com/map/im/DTvs5TRIPucp9gXl8swklg

--- Jeg kan se at der ikke er helt enighed om hvordan disse lay-by's skal...
52017-10-23 07:32:55 UTCDK7080BE Kan man ikke kombinere "highway=rest_area" med "amenity=parking parking=lay-by"?

iD foreslår som argument til "parking=":

surface
underground
multi-storey
layby
lane
yes
garage
rooftop
park_and_ride
carports
garage_boxes
disabled
entrance
sheds\...
12017-10-13 17:43:29 UTCDK7080BE Er ruteforløbet fra Sandalvej til Herredsvej øst for Snoghøj Landevej, syd for Fredericia ikke forkert med hensyn til afstikkeren på Sandalvej. http://www.openstreetmap.org/relation/20828#map=17/55.54630/9.72580
22017-10-14 16:47:37 UTCHammershoej Jo tak, det tror jeg du har ret i. Tak for det. Jeg går hele ruten igennem for fejl sammen med én fra Vejdirektoratet når hele ruten er inde.
12017-10-13 09:03:31 UTCHjart Jeg ved ikke om det kan betale sig at spørge: https://www.openstreetmap.org/changeset/8569010
22017-10-13 09:22:30 UTCAsgerFrank Sandt nok; ulejligede mig da heller ikke til at spørge forfatteren. Sletter.
32017-10-13 09:31:00 UTCDK7080BE Mon ikke det rigtige navn er:
Ballebro Strand
- som her:
https://www.instagram.com/explore/locations/288836627/ballebro-strand/
42017-10-13 10:01:45 UTCAsgerFrank Jo, det kunne navnet godt være, men jeg vil synes der helst skal være dokumentation af lidt mere officielt eller almengyldigt tilsnit end at det er sket "nogen" har kaldt den det, men det er da en flydende grænse. Jeg kan ikke finde en Ballebro Strand hos kommune, turistf...
12017-09-29 15:30:53 UTCLeifRasmussen I noticed that some bike lanes where missing, so I added them. I then started improving the alignment of the intersection when I was interrupted. I saved my changes and forgot that I had deleted the turn lanes. Thank you so much for fixing my mistake before anything bad happened! I am so sorry.
22017-09-30 10:03:28 UTCDK7080BE Are there still bike lanes/cycleways missing. I have added two turn-lanes on the cycleways.
This is how it looked a month ago: http://www.openstreetmap.org/#map=18/55.64357/12.40052&layers=C
and this is how it is now: https://ahorn.lima-city.de/tr/?zoom=19&lat=55.643338&lon=12.40112&am...
12017-09-29 06:05:29 UTCHjart Hvad var ideen i at slette venstresvingsbanerne her?
22017-09-29 06:07:29 UTCHjart Bemærk at der nu ikke længere er mulighed for at blive navigeret fra Ringvejen og til Vallensbækve/motorvejen
32017-09-29 10:51:38 UTCDK7080BE De to små vejstykker til og fra Vallensbækvej til "Link til primærvej" skal nok have fjernet ensretningerne, hvis navigationen skal virke.
42017-09-29 11:12:35 UTCHjart Der er også stadig svingforbud (nogle af dem delvist ødelagte).
Jeg bider mærke i at gutten normalt redigerer i USA (og har lavet nogle ret unikke ting, som f.ek.s http://www.openstreetmap.org/user/BjornRasmussen/diary/42345)
Man kan undre sig over at han pludselig redigerer her...
52017-09-29 12:04:39 UTCDK7080BE Mapningen i dette kryds bør rettes hurtigst muligt, for at undgå at der bliver fejl i oktober 2017-kortene til fx OSMAND og Mapfactor Navigator.
62017-09-29 12:08:26 UTCHjart Jeg ruller tilbage så
12017-09-21 05:57:05 UTCDK7080BE Jensens Bøfhus, Fredericia fjernede jeg for 3-4 uger siden i http://www.openstreetmap.org/changeset/51519395 ref: http://www.fyens.dk/Fredericia/Jensens-Boefhus-Drejer-noeglen-paa-restaurant-ved-Lillebaelt/artikel/3179411
22017-09-21 07:23:27 UTCHjart For at undgå uheld som dette, vil jeg foreslå at man i stedet for direkte at slette, bruger et "lifecycle prefix" (https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Lifecycle_prefix), så vi får f.eks. "closed:amenity=restaurant".
Niels har også en blacklist et st...
32017-09-21 07:35:36 UTCNiels Elgaard Larsen Tak. Slettet.
Jeg checkede faktisk deres hjemmeside og så at der ikke var noget i Frederecia, men kom alligevel til at uploade ændringen.
Har tilføjet til blacklisten nu.
12017-09-20 09:27:05 UTCHjart According to our imported adressnodes the previous spelling was correct.
22017-09-20 16:27:48 UTCNuno Salgueiro Thank you, Hjart. Isn't "Allé" the correct Danish spelling?
32017-09-20 17:47:31 UTCDK7080BE Since 1986, the acute accent on e (é) is no longer obligatory in any words in Danish: https://books.google.dk/books?id=QHMGCAAAQBAJ&pg=PA678&lpg=PA678#v=onepage&q&f=false
42017-09-20 17:58:22 UTCNuno Salgueiro Understood, DK7080BE, but then the usage is inconsistent, as you can see from "Borups Allé" in OSM. Since both are correct and accepted forms, shouldn't we give preference to the canonical way of writing?
52017-09-21 05:44:54 UTCDK7080BE Yes, I agree that the use of "é" is inconsistent in Denmark. I think we should map what's on the traffic signs or in the address points next to the road. The other spelling can be specified in "alt_name ="
62017-09-21 07:27:06 UTCHjart I think what's on our imported addresses (please do not touch those btw) is generally the official spelling.
Note that streetsigns isn't always correct.
72017-09-21 07:39:25 UTCNuno Salgueiro Agreed. Thank you for the clarification.
82017-09-21 08:32:07 UTCosmviborg Vejledning på dansk: http://danmarksadresser.dk/file/383079/ds-vejledning-retskrivning.pdf
12017-09-12 07:55:56 UTCHjart website er her og i flere andre tilfælde er angivet 2 gange (via website & contact:website)
22017-09-12 08:11:35 UTCDK7080BE contact:website erstatter her contact:email
32017-09-12 08:18:00 UTCHjart Så vidt jeg forstår er website & contact:website synonymer (se https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:contact)
42017-09-12 08:55:25 UTCDK7080BE Ifølge vejl. beskrives contact:
The contact tag is the prefix for several contact:* keys to describe contacts --
Jeg opfatter contact:website som et alternativ til phone: contact:phone facebook: twitter: osv. Hvis telefonnummeret eller emailadr. ikke længere er gyldigt, finder vi aldr...
52017-09-12 09:14:56 UTCHjart Ok, men hvis du ser nede i tabellen, vil du kunne se at contact:website=* simpelthen er ment som et alternativ til website=* på samme måde som f.eks. contact:phone=* er ment som et alternativ til phone=* (bemærk her at jeg personligt foretrækker de simple versioner uden conta...
62017-09-12 09:42:12 UTCDK7080BE Det vil sige at der ikke findes et tag til en kontaktoplysningsside. Fx findes der opening_hours:url= . Er contact:url også synonym med website= og contact:website= ?
72017-09-12 09:54:01 UTCHjart https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:url er ikke synonymt med website= (bemærk iøvrigt sektionen "Creating a robust tag". En stor del af de ikke-funktionelle links der rapporteres på KeepRight skyldes omorganiserede hjemmesider. Dvs den måde man retter dem p&ari...
82017-09-12 10:04:19 UTCHjart Undskyld ikke alt efter den første"/", men alt efter "*.dk/"
12017-09-11 07:47:59 UTCDK7080BE Linker du ikke til en eShop (resenbro-by.dk) ?
22017-09-11 08:06:27 UTCHjart Hmm, jo.. Jeg overførte blot linket fra en eksisterende bynode og troede den var i orden. Sletter nu
12017-09-02 17:35:35 UTCHjart Forstår dit program ikke dansk?
22017-09-03 12:40:11 UTCDK7080BE Mon ikke den skal hedde: name=MR. HESS

--
https://munchies.vice.com/da/article/z48v75/poelsemanden-fra-den-grimme-side-af-hovedbanen-har-et-jernroer-i-vognen
32017-09-03 14:28:32 UTCHjart Jo, det kan der være noget om :-)
12017-08-27 07:18:57 UTCHjart Også her vil jeg mene det evt skulle have være en primary_link og ikke en tertiary_link. Tænk i stil med motorvejsramper, som klassificeres som motorway_link
22017-08-27 08:04:38 UTCDK7080BE I iD-editoren stod der for denne vej før:
"Link til primærvej", og det er jo forkert. Nu står der "Link til tertiærvej" og det passer. Er der noget galt med den danske oversættelse af iD?
32017-08-27 08:08:24 UTCHjart Jeg kan godt se hvad du mener, men igen tænk på motorvejsramper. Set fra Strevelinsvej er der her retteligt tale om "Link til primærvej".
42017-08-27 08:24:27 UTCHjart Se også 2. paragraf i afsnittet https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Highway_link#Grade-separated_interchanges
52017-08-27 08:40:54 UTCDK7080BE Ja, jeg har læst http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:highway#Link_roads
hvor der står "til og fra primærvej". Ordet "til" kan være tvetydig i denne sammenhæng.
62017-08-27 08:47:40 UTCHjart For mig virker formuleringen i dit link tydeligt nok. Måske vi skulle få det oversat til dansk til gavn for folk der måske ikke er helt skarpe til det engelske :-)
72017-08-27 09:19:34 UTCDK7080BE Er dette kryds i Karlsruhe ok efter vejledningen: http://www.openstreetmap.org/way/173773628
- Der er der ingen af linkvejene der er primær
82017-08-27 09:58:44 UTCJørn-osm Kan se JOSM editor kalder det forbindelser.
På wiki kaldes det ramper.

Er der mest stemning for ID editor ændres til som JOSM gør eller wiki?


JOSM
Motorway Link
Motorvejsforbindelse
Trunk Link
Motortrafikvejsforbindelse
Primary Link
Primærforbindelse
Secondar...
92017-08-27 10:06:48 UTCDK7080BE ja, jeg ville foretrække ordet (vej)forbindelse.
fx
Link til primærvej -> Vejforbindelse til primærvej
102017-09-01 12:56:26 UTCHjart Hverken "forbindelse" eller "rampe" forekommer mig at være noget en normal dansker ville bruge i denne forbindelse (bortset fra ved motorveje). Vejdirektoratet bruger en helt tredje mulighed: http://www.vejdirektoratet.dk/DA/vejprojekter/Odisvej-Kolding-h050113/Sider/defaul...
112017-09-01 15:05:00 UTCJørn-osm Jeg er i tvivl om præcis hvilket ord der er den 3. mulighed.

Er det "tilslutning", "tilkørsel" eller?

Med "tilslutning" bliver det:

Motorway Link
Motorvejstilslutning
trunk Link
Motortrafikvejstilslutning
Primary Link
Primærrutetilslutni...
122017-09-01 15:18:25 UTCDK7080BE ordnet.dk har:
frakørsel:
stykke vej der fører trafik fra en motorvej eller motortrafikvej til en almindelig vej

Tilkørsel:
stykke vej der fører trafik fra en almindelig vej ind på en motorvej eller motortrafikvej
- Desuden findes: frakørselsvej og til...
132017-09-01 16:15:17 UTCJørn-osm Jeg er i tvivl om hvilket ord DK7080BE nu foretrækker.
Tidligere var det ordet "forbindelse".
Er det nu "tilkørsel" og/eller "frakørsel"?
142017-09-02 07:58:49 UTCHjart Jeg lagde specielt mærke til at Vejdirektoratet bruger betegnelsen "tilslutningsanlæg" om de her nye motorvejs frakørsler.
Jeg synes "tilslutning" i denne sammenhæng lyder væsentlig mere forståeligt og mindre klodset end "forbindelse&quo...
152017-09-02 14:53:44 UTCDK7080BE Der findes en Vej- og trafikteknisk ordbog fra Vejdirektoratet på nettet. Der kaldes de frafart/tilfart, så vidt jeg kan se. Tilkørsel og frakørsel er et punkt på vejen.
https://www.google.dk/search?q=Vej-+og+trafikteknisk+ordbog
162017-09-02 17:24:04 UTCHjart Fordelen ved "tilslutning" er at ordet lige som "link" dækker over både fra- og til-kørsler/farter. Skal vi til at bruge fra/tilfart, synes jeg det til vores formål bliver alt for klodset.
12017-09-01 17:42:32 UTCDK7080BE No, "primitive overnatningspladsen" isn't correct Danish: Correct is: Primitiv overnatningsplads.
The "Nature Agency" of the "Ministry of Environment and Food of Denmark" calls them "Små lejrpladser" (=Kleine (Zelt)Lagerplätze) Singular of that is:...
12017-08-31 20:31:14 UTCHjart The previous name/description was probably the best
22017-08-31 20:32:34 UTCHjart The new one is in plural, so will have to be corrected anyway
32017-09-01 06:38:45 UTCDK7080BE Burde "capacity=2 - 3 telte" ikke være
"capacity:tents=3" http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/Extend_camp_site
----------
Jeg vil mene at overnatningspladser bør være i flertal da man her mener de 3 teltpladser.
42017-09-01 06:50:10 UTCHjart capacity:tents lyder meget passende, tak. Pladsen som et hele skal være i ental. Man siger heller ikke f.eks. "Ribe Campingpladser" selv om der kan være flere hundrede campingvogne.
52017-09-01 13:45:16 UTCDK7080BE Jeg tror Naturstyrelsen kalder dem for "Små lejrpladser". Måske: name=Lejrplads
-----
http://naturstyrelsen.dk/naturoplevelser/overnatning/smaa-lejrpladser/#{%22x%22:877595.3999999987,%22y%22:6133116.4,%22zoom%22:8}
12017-08-29 07:02:14 UTCDK7080BE Strevelinsvej på dette vejstykke https://www.openstreetmap.org/way/518933902
har funktion som en vej mellem parkeringspladser, dvs. biler bakker ud på vejen. Den har samme vejbelægning som parkeringspladserne dvs. belægsningssten el.lign. Asfaltvejen begynder først ve...
22017-08-29 07:51:56 UTCHjart Ok, på luftfotos får jeg bare indtryk af at der er tale om offentlig vej, ikke mindst adresserne Snaremosevej 186-194 taget i betragtning.
32017-08-31 13:38:39 UTCDK7080BE adresserne Snaremosevej 186-194 ser på Mapillary ud til alle at være administrations- og erhversbygninger: https://www.mapillary.com/app/?lat=55.53621780000003&lng=9.718204300000025&z=17&focus=photo&pKey=p7JBfoqdiqWBv359649mkA&x=0.4884627704640291&y=0.451888114217...
12017-08-27 07:58:16 UTCHjart I stedet for bare at fjerne website, bør det overvejes om stedet stadig eksisterer.
22017-08-27 09:50:38 UTCDK7080BE Ja, stedet eksisterer stadig. Linket var mere eller mindre irrelevant i forvejen, da det var fra Fredericia Kommune. Turismelinkene i Fredericia Kommune er nu på Fredericias og Middelfarts fælles turismesite: visitlillebaelt.dk
12017-08-21 18:45:32 UTCHjart Sekundærveje har normalt et rutenummer. Hvilket har denne?
22017-08-22 20:54:56 UTChoerup Er faktisk lidt i tvivl lige nu om den bliver en del af 451 - eller om den skal laves om til primærrute 52
32017-08-22 21:08:21 UTChoerup Skiltningen i området viser den som primær rute 52 og skiltning til strandkærvej der før var en del af 52, er ændret til stiplet [52]
42017-08-23 06:43:34 UTCDK7080BE Er den skiltet som motortrafikvej; i så fald skal den vel være highway=trunk. Jeg kan se på kommunes hjemmeside at cyklister og fodgængere ikke må færdes på vejen: http://horsens.dk/Borgerinfo/TrafikOgVej/Projekter/Omfartsvej%20syd%20om%20Horsens
52017-08-23 06:53:59 UTCHjart Er primærrute 52 ændret til at følge Ringvej Syd, så skal vi vel have overført de relevante ref=52 tags til Ringvejen og fjernet dem fra Strandkærvej/nordlige del af Bjerrevej + nedgraderet samme strækninger til tertiary
62017-08-23 12:31:50 UTChoerup Jeg har fået bekræftet fra Horsens kommune at Rute 52 nu går via ringvej syd
72017-08-23 12:45:32 UTCHjart Super. Har du mod på at lave ændringen?
82017-08-23 13:03:19 UTChoerup var ved at prøve - men kan ikke lige finde ud af at splitte Bjerrevej i 2 dele ved krydset bjerrevej/ringvej syd
92017-08-23 13:06:24 UTCHjart Marker noden/punktet i krydset, højreklik, så kommer der en saks frem i menuen ved musen. Den bruger du bare :-)
12017-08-21 09:51:49 UTCDK7080BE Det var nu kun osak-linjerne, jeg foreslog skulle forblive som de var. Men de nye adresser er allerede på Danmarks Adresser, så de bliver nok snart opdateret. http://danmarksadresser.dk/danmarks-adresser/0/42?x=10.13640558&y=56.72632656&zoom=10
12017-08-20 16:48:41 UTCDK7080BE Linjerne med osak: fx osak:street bør man vel ikke rette i, da de, så vidt jeg ved, kommer fra et centralt register?
22017-08-20 19:32:25 UTCtvoe Først vil jeg lige slå fast, at vejnavnet officielt er blevet ændret for et par dage siden, og derfor mener jeg, at det må være ok at foretage de ændringer, jeg har foretaget. Jeg er godt klar over at adressepunkterne bliver automatisk opdateret, men jeg kan ikke...
32017-08-20 20:54:24 UTCDK7080BE osak-felterne bliver vist ikke brugt i OpenStreetMap, så ved at lade være med at ændre osak-felterne, kan man se hvad det tidligere navn var, indtil botten har opdateret adresserne.
42017-08-21 06:06:43 UTCtvoe Jeg kan ikke rigtig se, hvem der kan have glæde af at se det gamle vejnavn i en ukendt periode frem over, men jeg ønsker ikke at bruge mere tid på det, så jeg ændre nu tilbage.
12017-08-05 13:28:12 UTCHjart It had a sign on the door saying "Open"? :-D
22017-08-05 13:30:50 UTCMichaelVL Yes... :-)
32017-08-05 14:45:42 UTCDK7080BE Der står "åben" på skiltet:
https://da.wikipedia.org/wiki/Hundelev#/media/File:Hundelev,_marts_2012_(ubt)-27.JPG

Galleri Katte fra Hundelev er registreret som
477840 Kunsthandel og gallerivirksomhed

Burde det ikke være: shop=art ?
42017-08-05 15:01:29 UTCMichaelVL Der står ikke længere Galleri Katte på bygningen. Nu står der 'Kitsch, Antik, Retro' på vinduerne. Jeg har ikke observeret noget rigtigt butiknavn på bygningen.
52017-08-05 15:03:06 UTCHjart Hmm. Ok. Nu nåede jeg lige at opdatere :-(
12017-07-21 07:36:21 UTCHjart Hvad tegner du efter?
22017-07-21 12:40:04 UTCDK7080BE Det var tegnet i løs hånd efter denne side:
https://servicelist.kortforsyningen.dk/show_sample.aspx?maptype=WMS&servicename=orto_foraar_temp&layerselector=true&screenmode=newwin

Nu har jeg finjusteret vha gps/glonass-spor
12017-07-10 07:10:55 UTCDK7080BE Er det hensigtsmæssigt at fjerne adresser på fx sygehuse. Vejle og Kolding sygehuse har netop ændret deres officielle adresser pga. krav fra Geodatastyrelsen. Når man nu søger på Vejle Sygehus, får man opgivet adressen Kabeltoft 4, mens den officielle adres...
22017-07-10 18:55:14 UTCJørn-osm Ja, det er hensigtsmæssigt.
Teksten der henvises til forklarer en af grundene, "fremover bliver ledt direkte til hovedindgangen".
I stedet for at have en adresse på et område, så er adressen et punkt. https://www.openstreetmap.org/way/24219496
Om det så hen...
12017-07-04 20:33:12 UTCHjart Bike_friend tagget er ikke dokumenteret på wikien?
22017-07-05 09:04:57 UTCDK7080BE Og hvad betyder tagget "bike_friend"? I normalt sprogbrug betyder "bike friend" vel (motor)cykelven, (motor)cykelkammerat, jvf. golfven. Er "bike" ikke snarere us-engelsk end britisk-engelsk, fx siger man "bike helmet" i USA og "cycle helmet" i Engl...
32017-07-05 09:42:00 UTCosmviborg Se her: http://www.visitfaaborg.dk/faaborg/hvad-er-en-bike-friend-station
42017-07-05 12:20:38 UTCDK7080BE Så "bike_friend=yes" betyder i denne sammenhæng at man er medlem af en Sydfynsk sammenslutning som kalder sig "Cykelvenner - Bike Friends"
52017-07-05 12:50:16 UTCHammershoej Hej, du får den lige på engelsk, da jeg har svaret på et andet changeset:
Hi,
Bike_friend is a new tag. It is used to show that the location in question is registered as bike friendly. It is a programme offered by the local tourist organisation for Southern Funen:
http://www.vis...
12017-06-29 16:21:29 UTCDK7080BE Jeg kan se at en af vejene i 9-10 år har heddet "Tove Ditlevsense Vej", men det skal vel være "Tove Ditlevsens Vej" ??
22017-06-29 16:23:05 UTCHjart Ups, det har du da ret i :-)
12017-06-28 00:20:28 UTCDK7080BE Står der "ringeridning" eller ringridning" i inskriptionen?

Burde navnet ikke være:
Gammel hestesko i træstub
?
12017-06-26 09:12:16 UTCDK7080BE Burde "bjerg" ikke skrives med stort, dvs.

MTB-spor - Det Skaldede Bjerg
22017-06-26 13:35:12 UTCDK7080BE "MTB spor" skrives vist i ét ord på dansk,
selvom man meget hyppigt ser det skrevet i to. Men på dansk har man normalt ikke mellemrum i ord.

mountainbikespor=mtb-spor=MTB-spor

Her er en tekst fra naturstyrelsen, som ser ud til at være grundigt sprogligt gen...
12017-06-13 16:23:35 UTCDK7080BE På Spar Esbjergs hjemmeside står der HANS på facaden. Burde navnet så ikke være "HANS", dvs name=HANS; alt_name=SPAR Esbjerg; old_name=Kurts Supermarked
22017-06-13 17:16:27 UTCMikkel Kirkgaard Nielsen Det er en gimmick, de har manipuleret alle købmænds fornavn ind på facaden af deres butik på hjemmesiden. Fandt eksempel i Munkebo der havde et nyligt Mapillary-billede, virkelighed vs. hjemmeside; https://www.mapillary.com/app/?pKey=7oCXcFIGssP5kihQDF567A&focus=photo og...
32017-06-13 18:01:29 UTCHjart Med hensyn til stednavne (på butikker), kan det være en god ide at være opmærksom på https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Shops#Name (sidste paragraf)
42017-06-13 18:12:28 UTCDK7080BE Burde det så ikke være:
name=SPAR
alt_name=HANS; Hans; SPAR Esbjerg
old_name=Kurts Supermarked
52017-06-13 18:32:16 UTCHjart Indtil videre må det formentlig være lidt efter smag og behag.
Jeg er begyndt at forsøge mig med branch tagget: http://overpass-turbo.eu/s/pJl
Jeg er dog endnu ikke begyndt at prøve af hvorvidt det hvorvidt det (kan) fungerer efter hensigten.
62017-06-13 18:47:33 UTCDK7080BE Bliver branch-tagget taget med i betragtning når man søger i osm.orgs søgefelt? alt- og old-tagget gør.
72017-06-13 18:58:01 UTCHjart Det ser ikke ud til det. På den anden side er tagget jo allerede anvendt 50k gange (de fleste endda før wiki artiklen blev oprettet), så det er ikke usandsynligt det kommer. Bemærk dog at ikke alle anvendelserne følger beskrivelsen i artiklen (prøv at kø...
82017-06-13 19:06:18 UTCDK7080BE Det er et problem på kortet at man ikke kan se kædens navn, hvis man anvender fornavnet som butiksnavn, men efter fornavnet er der et symbol som står for "SPAR", så man kan vel bruge:
name=HANS (SPAR)
alt_name=SPAR Esbjerg
old_name=Kurts Supermarked
92017-06-13 21:25:47 UTCMikkel Kirkgaard Nielsen Personligt synes jeg købmandens fornavn er irrelevant i name, hvorfor vil du havde det der? At putte felter i parentes er en formatteringsting, som vi helst skal overlade til databrugeren og kontekst.
Ifht. "place annotation" tænkte min struktur-hjerne som udgangspunkt at der...
12017-06-08 11:07:10 UTCHjart Velkommen til vores projekt og tak for dit bidrag.
Jeg har fjernet de motor_vehicle=yes tags du satte, fordi det dels er implicit for og dels negerede det access=no du også satte.
22017-06-08 12:51:32 UTCLuc Sandré Hej Hjart.
det er første gang jeg rediger i OpenStreetMap, men som ansat i Vejdirektoratet vi jeg nok gør det oftere fremover.
32017-06-08 12:54:02 UTCHjart Spændende som vores lille hobbyprojekt udvikler sig :-)
42017-06-08 13:04:57 UTCLuc Sandré Har jeg ikke ret i at på en motorvej eller motortrafikvej og ramperne
- er det ikke adgang til alle
- der er kun adgang til motoriseret køretøjer
- der er ikke adgang til cykler og hestevogn
52017-06-08 13:08:49 UTCHjart Præcist
62017-06-08 13:11:25 UTCHjart Bemærk dog at når vi tagger en vej som motorvej, så de ting implicitte. Dvs det behøver ikke tagges explicit.
72017-06-08 13:43:57 UTCLuc Sandré Hej Hjart.
Vil du KS min sidste ændringer, også samme sted
82017-06-08 13:48:09 UTCHjart KS="kvalitetssikre"?
92017-06-08 14:13:08 UTCLuc Sandré Ja, jeg mente om du kunne tjekke om det er udført efter "bogen".
Du rettede jo min første redigering... :-)
102017-06-08 14:26:49 UTCHjart Vi prøver at undgå alt for mange unødvendige tags :-)

https://www.openstreetmap.org/user/J%C3%B8rn-osm har formentlig mere styr på forholdene i området., så jeg vil lige spørge ham. Der foregår jo en del vejarbejde i området og der har ogs&...
112017-06-08 16:40:41 UTCDK7080BE Er det ikke nødvendigt at tagge alle danske motortrafikveje med "motorroad=yes", for at undgå at navigatorer navigerer fodgængere og cyklister ad disse veje?
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway%3Dtrunk

Og kan det passe at der er en minimumshastighed p&arin...
122017-06-08 16:46:52 UTCHjart Nej, det er ikke nødvendigt explicit at tagge motortrafikveje for at undgå fodgængere etc. Prøv selv at eksperimentere med at route ad sådanne: https://www.openstreetmap.org/directions?engine=graphhopper_bicycle&route=55.4127%2C8.7008%3B55.3840%2C8.7544.
132017-06-08 16:49:36 UTCHjart Og forklaringen ligger i https://www.openstreetmap.org/relation/1124103
142017-06-08 16:56:13 UTCHjart I udlandet er der steder hvor man må cykle osv på motorveje mm. Dvs i de lande kan de ikke have standardregler for hvilke vejklasser man må cykle på og er derfor nødt til at bruge motorroad=* tags
152017-06-08 17:56:44 UTCDK7080BE Ja både Osmand og Mapfactor Navigator navigerer udenom motortrafikvejen Varde Hovedvej ved cykelnavigation, men da motortrafikvejen her eksplicit er tagget med foot=no og bicycle=no, er dette eksempel ikke et bevis på at det ville fungere uden den eksplicitte tagning.
162017-06-08 18:05:42 UTCHjart Ok. Det var et dårligt eksempel, så :-). Vi prøver et andet: https://www.openstreetmap.org/directions?engine=graphhopper_bicycle&route=55.4382%2C9.3177%3B55.4206%2C9.3095
172017-06-09 05:33:15 UTCJørn-osm Kan se der er sat access no på flere veje.

Normalt bør dette tag ikke sættes på, hvis veje er lukket et par uger på grund af vejarbejde. Skal være lukket flere måneder.

Så hvilke veje er lukket hvor længe?

Se f.eks. https://www.openstre...
12017-06-06 14:45:16 UTCDK7080BE This "Guest House" is a duplicate. And the label "name: fi" is wrong, I think.
http://www.openstreetmap.org/node/4895970821
22017-06-06 15:22:18 UTCHjart Bemærk at her er tale om en Maps.me bruger uden forudgående erfaring med redigering i OSM. Ofte har disse ingen ide om at de lige har lavet tilføjelser til OSM, så her er det generelt bedst bare at slette evt dubletter eller andre fejl
12017-06-04 10:53:34 UTCDK7080BE Skal "Flordbakken" ikke være "Fjordbakken" ?
22017-06-04 11:07:47 UTCosmviborg @DK7080BE, finger trouble ;-)
12017-06-01 19:41:37 UTCHjart Brugsen staves almindeligvist med stort begyndelsesbogstav
22017-06-01 22:17:23 UTCDK7080BE Jeg har bare kopieret navnet ved at klikke på websitelinket - og valgt "find butik", og indtastet "thyregod", klikket på "D"-ikonet og kopieret navnet derfra. Men skal det være: "Daglig' Brugsen" med eller uden mellemrum. Retskrivningsmæ...
32017-06-02 17:26:39 UTCHjart Vi var en lille gruppe der for nogen tid siden blev enige om at stave forretningers navne således som de findes på skilte uden på forretningen. Derfor er stort alle Fakta forretninger nu stavet (i OSM) "fakta". De fleste ser ud til at være enige om at stave bå...
12017-05-22 20:02:55 UTCDK7080BE Skal Pilgrimsruten (EuroVelo 3) i Vejen ikke gå hen ad Plantagevej i stedet for op ad Søndergade. Som det er nu, er der et hul i ruten.
EuroVelo 3:
https://www.openstreetmap.org/relation/1911568#map=16/55.4740/9.1415
22017-05-22 20:36:42 UTCHjart Ændringen her har skabt to huller i ruten. Både oppe ved Jættehøj og ved Plantagevej. Jeg vil se om jeg ikke kan finde tid til en rekognosceringstur, for at finde ud af hvordan ruten reelt hænger sammen nu.
12017-05-12 08:33:40 UTCDK7080BE Burde det ikke være surface=gravel
isf. surface=grus
på denne sti: https://www.openstreetmap.org/way/492564871
22017-05-12 09:15:05 UTCHjart Jeg er enig. Bemærk at her er tale om en begynder og at det sandsynligvis vil være smartest bare at rette det.
32017-05-13 06:59:24 UTC3rtmus Jo det er måske en god ide :)
I må gerne bare rette det. Som Hjart siger så er jeg en nybegynder :)
42017-05-13 15:21:34 UTCDK7080BE > Jo det er måske en god ide :)
> I må gerne bare rette det. Som Hjart siger så er jeg en nybegynder :)

Velkommen her på OpenStreetMap

Ja her bruger man engelsk til mapning,
og ikke bare engelsk, men britisk engelsk,
så man skriver fx ikke "color&quo...
52017-05-13 22:47:59 UTCHjart For lige at præcisere: I DK kan vi sagtens kommunikere på dansk, men for at kunne lave et kort der i rimelig grad kan tolkes af så mange brugere (programmer) som muligt er vi nødt til (generelt) at bruge nogle standard "tags" og da OSM er startet i England er regl...
12017-02-24 08:08:51 UTCDK7080BE men Fakta har vist altid skrevet "fakta" på deres butikker og i deres reklameaviser og som logo bruger de: f,- https://fakta.dk/
22017-02-24 10:54:54 UTCHjart Hmm, tja. På deres hjemmeside staver de det også konsekvent med lille begyndelsesbogstav. Det har jeg aldrig rigtig tænkt over. Jeg har bare fulgt almindelige danske retskrivningsregler for navne. Skal vi så til at ændre dem alle?
32017-02-24 10:57:08 UTCosmviborg ja :-)
42017-02-24 11:09:35 UTCHjart Ok :-). Der er pt ialt ca 340 faktabutikker i OSM: http://overpass-turbo.eu/s/mZj
Så er det bare at gå i krig. Hvem tager opgaven?
52017-02-24 11:16:30 UTCosmviborg Den som kan skrive et script der ordner det i ét hug ;-)
62017-02-24 11:36:43 UTCHjart Den som gør det bør være opmærksom på https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Automated_Edits_code_of_conduct
Bemærk også at en rutineret JOSM bruger kan køre den der overpass søgning direkte i JOSM og ved hjælp af https://wiki.openstreetm...
72017-02-24 13:07:16 UTCHjart Hov, der er vist en svensker der har fulgt med i vores diskussion: https://www.openstreetmap.org/changeset/46366571 :-)
82017-02-25 16:09:39 UTCAsgerFrank En hel del butikker kunne skrives anderledes, hvis man skal gå ud fra den måde de selv brander sig på.

Det er faktisk i overensstemmelse med wiki'ens https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Shops#Name hvor det angives, at det er butiksskiltet eller hvad folk kalder den, man bruger....
92017-02-27 00:12:54 UTCAsgerFrank En stor mundfuld skal forstås sådan, at jeg har overvejet at lave nogle af korrektionerne eller foreslå at man gør det hen ad vejen. Overvejelserne er dog foreløbig ikke kommet længere end til SuperBrugsen, hvor jeg har følt mig helt sikker.
102017-02-27 01:00:27 UTCHjart Jeg har leget lidt med nogle presets til JOSM i dag: https://github.com/Hjart/JOSM-presets . Den ene fil indeholder indtil videre standard stavemåder for supermarkeder og tankstationer. Kan i kigge lidt på dem og sige om de er ok?
112017-02-27 09:26:27 UTCosmviborg Tankstationer kun på node, er det velvalgt?
122017-02-27 10:07:32 UTCAsgerFrank Stavemåderne ser for mig rigtige ud. INGO kan diskuteres, for deres skilte og logo er ingo med småt, selvom de i tekster skriver lutter stort, dér vil jeg hælde til ingo som label. CamelCasen i minKøbmand tror jeg ikke rigtig på, for facadeskiltet er tydelig(ere...
132017-02-27 10:11:49 UTCAsgerFrank Nej hov, dit forlæg ER jo med stort, det er så blot en deling jeg foreslår, som Min KØBMAND.
142017-02-27 18:22:01 UTCHjart Jeg har leget med forskellige måder at gøre det på gennem årene, jcaviborg, og foretrækker nu blot at placere en node hvor standerne er. Men det skal bemærkes at jeg ikke har bil og derfor kun sjældent har brug for at frekventere sådan nogen og s&arin...
152017-02-27 18:23:46 UTCHjart Ups, se https://www.mapillary.com/map/im/GArNaTnwHvmsuuF4k2WV0A
162017-02-27 18:26:06 UTCAsgerFrank Det er et billede magen til jeg har set, og det synes jeg passer udmærket til "Min KØBMAND" (?)
172017-02-27 18:36:08 UTCAsgerFrank Og så alligevel, skråsikker bliver jeg ikke, for søgning med "minkøbmand" viser at diverse varianter uden mellemrum også jævnligt er brugt.

182017-02-27 18:44:19 UTCHjart Ud af de 7 jeg umiddelbart kan finde, ser det ud til at jeg er ansvarlig for de 6 ;-)
192017-02-27 18:51:50 UTCAsgerFrank Nåh ja, i kortet, det var nu en googlesøgning jeg prøvde, hvor Lokalavisen og div købmænd selv skrev det i ét. Til gengæld er det suspekt (støttende ét ord), at sitet minkøbmand.dk helt konsekvent altid skiller i to ord.
202017-02-27 18:54:09 UTCosmviborg Det tog ikke mange sekunder at rette "node" til "node,closedway" ;-)
212017-02-27 19:00:12 UTCAsgerFrank - bortset fra, at jeg lige tidligere har argumenteret for at logo/skilte tæller mere end fremtrædenerne i tekster. Jeg forstår godt du har grublet i flere år :-)
222017-02-27 19:24:15 UTCHjart Jeg vil ikke protestere, hvis du vælger en lidt anden stavemåde end jeg, Asger. Jeg synes det er svært at blive klog på hvilken der er den "rigtige". Det kan være vi bare skal se hvilken folk generelt foretrækker.
Bemærk også at kun en lille...
12017-01-14 12:16:08 UTCHjart https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:opening_hours (åbningstider) har et specielt maskinlæsbart format. Derfor har jeg ændret på din tilføjelse.
22017-01-14 16:59:24 UTCDK7080BE @Hjart - skal kommaet i: Sa 09:00-13:00, Su .... ikke være et semikolon, dvs:
Sa 09:00-13:00; Su
32017-01-14 17:04:00 UTCHjart Jo det har du helt ret i. Jeg fik de fleste men den sidste her smuttede :-/
12016-12-28 18:37:14 UTCHjart Er stykket bygget om fornyligt?
22016-12-29 10:00:01 UTCDK7080BE Ja, december 2016, tror jeg.
Vejændringen er en del af et cykelstiprojekt:
http://www.fredericia.dk/Borger/Trafik-veje-parker/Sider/Cykelfaciliter-Egeskov-B%C3%B8geskov-Trelde.aspx
12016-12-27 01:12:25 UTCAsgerFrank De mange ændringer af path til footway kunne fortjene en begrundelse i comment to changeset, hvis der er én. Ændringer af det bestående skal jo gerne være fordi det er en forbedring.
Eksempelvis er det ikke umiddelbart til at forstå, at den relativt brede bugten...
22016-12-27 04:42:05 UTCAshlyAsh Okay jeg husker at henvise til offficel side
32016-12-27 09:38:33 UTCAsgerFrank Nåh, nej det er nu ikke sådan at man i almindelighed behøver at henvise til wiki'en, hvis det er den du tænker på, det er vist kun af og til.
Mere at skrive en smule når det kan gøre nytte for at forstå ændringer.
42016-12-27 10:01:31 UTCAsgerFrank Wiki'en skriver helt fint om changesets, selvom man polemisk kan hævde det er noget idealistisk, sammenlignet med hvordan praksis ses http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Changeset
"comment=* – describing why a mapper made that group of changes, or what was changed ..."
"...
52016-12-27 14:09:36 UTCDK7080BE Jeg vil mene at det er forkert at bruge highway=footway for skiltede fællesstier, hvor der må færdes fodgængere, cyklister og elcyklister, i hvert fald stierne indenfor Vindinggård Ringvej, da stierne har bicycle=designated. Jeg vil mene at highway=path eller måsk...
62016-12-27 14:47:04 UTCAsgerFrank Et link til "fællessti", som vi kender det i Danmark
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Da:Cykelstivejledning
72016-12-27 20:39:04 UTCDK7080BE Dit link er ikke til "fællessti" men til cykelsti.
Fx. bruges highway=cycleway ofte ved dobbeltrettede cykelstier, såsom den dobbeltrettede cykelsti ved Andkærvej.

Ved fællesstier bruges hyppigst "highway=path", som vist her:
https://wiki.openstreetma...
82016-12-27 21:16:41 UTCHjart Her vil jeg gerne henvise til en diskussion jeg fornylig deltog i: http://www.openstreetmap.org/changeset/44274061. Sagen er ikke helt så enkel som man kunne ønske sig ;-)
12016-10-12 15:55:08 UTCDK7080BE Jeg mener ikke at Solkilde Centret er en "Mall", dvs. et indkøbscenter/storcenter,
da det vil blive indrettet som en række "forretningsrækkehuse". En "Mall" defineres som a single building with multiple commercial retail stores where the entrances t...
12016-09-21 17:29:05 UTCHjart Hvordan kommer du til at bruge tagget https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:designation ? Det giver jo slet ingen mening i denne sammenhæng. Er der mon tale om en uhensigtsmæssig beskrivelse/oversættelse i Potlatch? Bemærk at min version af Firefox ikke længere er gla...
22016-09-22 09:49:06 UTCIslingtonian Jeg har ikke sat designation på fodboldbaner i dette changesæt
Forklar nærmere om det er stien du mener men den er i andet changesæt
32016-09-22 09:56:03 UTCHjart Jo, du har faktisk sat tagget "designation" på begge baner her. Se selv efter: http://www.openstreetmap.org/way/443595778
42016-09-22 20:45:24 UTCDK7080BE I Potlatch 2 (simple) hedder rubrikken "Official classification: "

og under forklaring til rubrikken:

The official designation or classification (if any). Only use this if the organisation that runs it has its own classification system.
52016-09-25 21:53:06 UTCHjart Jeg har set nogle få andre begyndere bruge det her tag på forskellig måde der ikke har givet mening for mig og har længe undret mig over det. Jeg forstår ikke umiddelbart ovenstående rubrik tekst (måske fordi jeg aldrig har fundet anledning til at bruge tagg...
12016-06-06 06:02:27 UTCHjart Hvorfor det? Vejen hedder jo Aggersundvej på begge sider, så for mig ville det være naturligt om også rundkørslen hedder det.
22016-06-06 14:58:33 UTCDK7080BE Rundkørsler har normalt ikke navn. Det gælder både for OSM og Google Mapmaker. Undtagelsen er hvis rundkørslen har sit eget navn, som fx Frederik 3.s Plads i Fredericia: http://www.openstreetmap.org/way/61984855#map=19/55.56893/9.74951
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Ta...
32016-06-06 16:59:03 UTCHjart Ha, jeg har navngivet i hundredevis af rundkørsler uden at være klar over det der :-).
42016-06-12 13:54:14 UTCmikkolukas "A roundabout should only be tagged with name=* if the junction itself is named independently and differently from the roads crossing it." --- http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:junction%3Droundabout
12016-02-28 03:28:03 UTCDK7080BE Fredericia Vandrerhjem (Stationsvej Brejning) ??

Er det ikke her den ligger?:
http://www.openstreetmap.org/node/1775332924
DK7080BE has contributed to 51 changeset discussions(s) with a total of 237 comment(s)