Changeset No. Date Contributor Comment
12017-12-16 21:26:53 UTCMartin Borsje Ziet er netjes uit!

Misschien - als je lokaal bekend bent - kun je van panden de adresnodes aan de betreffende winkels koppelen?
22017-12-16 21:33:36 UTCMartin Borsje Alleen de barriers laat je fietsen toe maar de area is pedestrian; dat gaat niet samen.
32017-12-16 22:31:03 UTCWhoazzup Thanks. En het is inderdaad om de hoek. Ik zal eens kijken.

Mbt de area pedestrian. Pedestrian staat toch voor "voornamelijk bedoeld voor voetgangers", maar er is geen restrictie toch dat niemand anders erop mag? In grote voetgangersgebieden kan het onder bepaalde voorwaarden of op bepa...
42017-12-16 23:57:36 UTCWhoazzup Ik heb de winkels geactualiseerd. Helaas zijn er ook een paar vervallen. Verder heb ik de huisnummers op de plek van de winkels geplaatst en de nummers van de appartementen bij de betreffende entrees gezet.
12017-12-15 20:11:53 UTCMartin Borsje Netjes op zich; knap dat je het met een multipolygonrelatie hebt opgelost. Ik heb wel area=yes toegevoegd, maar denk dat dat in geval van een MPR niet veel uitmaakt. Ik zag wel dat de pedestrian area niet overal netjes aansluit, bijvoorbeeld aan de parking area. Doe je dat zelf?
22017-12-15 22:21:24 UTCWhoazzup Bedankt voor je reactie. Ik vroeg me idd af hoe ik dat (meer) aan moest laten sluiten dan nu. Bij de parking bijvoorbeeld zit de pedestrian overal aan de parking geknoopt. Niet aan de weg, maar aan de parking area. Ik dacht dat ik de pedestrian misschien tot aan de weg moest doortrekken, maar wist h...
32017-12-16 11:28:53 UTCWhoazzup Ik zag nu pas wat je bedoelde daar onderin. Ik heb het aangepast.
12017-12-11 15:40:02 UTCWhoazzup Volgens mij zou de oprijlaan tussen N314 en rotonde getagt moeten worden als "tertiary". Dit stukje weg linkt 3 wijken en de maximum snelheid is hier gewoon 50.
22017-12-11 15:41:15 UTCWhoazzup JOSM geeft wel een validatiefout alsof deze rotonde residential moet zijn (waarschijnlijk door de 3 residential aansluitingen?). Vandaag even aangeboden ter controle.
12017-12-05 11:47:49 UTCeggie Oke.. goed bezig. Tip: wanneer je aangeeft sidewalk=both hoeft dat niet als er al een trottoir is getekend zoals in de Hawkinsstraat. Dat zou dus sidewalk=right moeten zijn. Die linker is al fysiek getekend.
Goed kijken naar de richting van de weg voor left of right, maar dat heb je wel door denk i...
22017-12-05 12:00:37 UTCWhoazzup Ehm welke weg bedoel je? Ik heb nog geen sidewalks toegevoegd. Misschien een ervenis van een stuk weg wat er al lag dat hij die attributen mee heet genomen in mijn weg?

Ik ben heel bewust aan het opletten dat ik niet overbodig voetpaden teken. Er zijn hier in de wijk nogal wat losse paden. Dan li...
32017-12-05 12:04:52 UTCWhoazzup Ik heb ondertussen gezien dat die tags idd al op die hoofdwegen zaten. Netste is om inderdaad het juiste trottoir te benoemen als sideway. Maar vragen blijven staan. Ben benieuwd naar je reactie.
42017-12-05 12:08:17 UTCeggie Zal zo eens kijken. Wanneer er geen paden naar een brug lopen kun je deze als man_made=bridge, layer =1 tekenen.
Op de kaart verschijnt dan wel het woord bridge. Je kunt ook bridge=yes op een path tekenen, maar dan krijg je weer foutmeldingen als ze niet verbonden zijn.

Ben even druk bezig met h...
52017-12-05 12:14:05 UTCWhoazzup Ok bedankt dan haal ik dat voetpad bij de Beatonstraat weg. Dat is dan meer een sideway. Nadat ik hem had opgeslagen viel het me zelf ineens op dat ik 'm daar had ingetekend. De overige padden zijn wel gescheiden met groen. Mbt de bruggetjes: die liggen gewoon in de voetpaden, dus daar kan ik dan no...
62017-12-05 12:14:25 UTCWhoazzup En succes met ontparken
72017-12-05 12:15:27 UTCWhoazzup Oh losse bomen die langs zo'n weg staan doen we niks mee verder toch?
82017-12-05 12:29:12 UTCeggie natural=tree op een node .. Je kunt zelfs aangeven of de blaadje vallen, de soort. Dat gaat heel ver.
Er zijn ook biologen die mappen.
Zie Engelse wiki features
92017-12-05 12:29:46 UTCeggie .. en bomenrij natural=tree_row
102017-12-05 12:31:25 UTCWhoazzup Ok dus eigenlijk zeg je: ga je gang? ;-)

Mbt die Hawkinstraat. Ik zal zo eens gaan kijken. Maar op de beelden lijkt het erop dat je aan beide kanten een trottoir hebt (sideways=both) maar dat je verderop ook nog een voetpad achter de wadi's hebt liggen. Ik zal zo checken of dat idd het geval is....
112017-12-05 12:32:07 UTCeggie Zie hier: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:natural%3Dtree
122017-12-05 12:34:05 UTCWhoazzup Ik had de bomen idd op de wiki (en in sommige steden) zien staan. Ik zag ze bijna niet op de kaart, dus dacht dat het werd gezien als overbodig.
132017-12-05 12:35:09 UTCWhoazzup De tree_row had ik idd al 2x toegepast (berghegelaan).
142017-12-05 12:39:07 UTCeggie http://demo.f4map.com/#lat=51.7773991&lon=4.6601812&zoom=17&camera.theta=65.939&camera.phi=11.163

Hier zie je de bomen terug.
152017-12-05 15:53:11 UTCWhoazzup Het is in een paar straten inderdaad zo dat er aan beide kanten van de weg een trottoir zit gevolgd door een groenstrook (wadi) met wandje en daar achter een voetpad waar je alleen kan komen via bruggetjes... dus ik zou daar wel een voetpad willen laten liggen met op de weg sideways=both. Dat is nam...
162017-12-05 18:16:37 UTCeggie sidewalk :)
172017-12-05 18:19:56 UTCWhoazzup Lol haha ik wist dat er iets fout ging :-) Was een tikkeltje te gehaast met het berichtje :-P
12017-12-02 15:10:41 UTCWhoazzup Ik zie de memorial (nog) niet. Heb ik misschien iets fout gedaan met die multi polygon? En nu ik toch vraag. Hoe kan ik het beste zo'n area taggen die bedoeld is als memorial? Moet ik die een aparte landuse geven? Of juist niet?
22017-12-02 16:19:41 UTCeggie Ik begrijp niet wat je bedoeling is. Je memorial zal toch gewoon te zien zijn en staat los van de landuse. De multypoligonen zijn nodig op de playground te laten renderen op de afgeleide kaarten. anders zie je alleen het symbool.
En rendering duurt gewoon even.
Ik kijk even naar je edits.
32017-12-02 16:21:57 UTCeggie Je wilt kennelijk een inner creëren in de Multi, maar daar hoeft toch niet de tag memorial op?
42017-12-02 16:23:02 UTCWhoazzup De "echte" memorial is een node (kruis met plaatje etc), maar het staat op een apart stukje grond. Geen gras, maar split/grind. Dus ik vroeg me af hoe ik dat zou moeten taggen. Gisteren had ik die speeltuintjes over de layer met gras gelegd en kreeg als comment dat dat wel goed gaat, maar ...
52017-12-02 16:24:59 UTCWhoazzup De memorial moet op de node, maar ik vroeg me af wat voor tag dan op de inner zou moeten. Kan/mag ik hier een link plaatsen naar een afbeelding met de betreffende plek?
62017-12-02 16:31:55 UTCeggie Op de inner heb ik area=yes gezet en highway=pedestrian
Op de outer relatie komt het grass dus niet op het vlak zelf.
72017-12-02 16:32:41 UTCeggie Kijk hoe ik het heb opgelost. Die speeltuin valt buiten de outer nu. Ook in het noordelijke stukje grass
82017-12-02 16:35:56 UTCeggie Die speeltuintjes kun je alleen in de Multi opnemen als ze binnen de grenzen van de outer vallen. dat is dus niet het geval. De os,.org laat alles gewoon zien. Op afgeleide kaarten zie je de speeltuinen niet. je zet ze of in een Multi of je laat dat gras er omheen lopen zolas nu. Ze horen er niet bi...
92017-12-02 16:41:32 UTCeggie Probeer maar eens dat skatepark the canyon in een Multi te zetten ter lering ende vermaeck. Dat zie je ook niet op afgeleide kaarten. Dan check ik het wel zo.
102017-12-02 16:56:55 UTCWhoazzup Ik heb het geprobeerd. Staat nog niet online. Maar uiteindelijk zie ik niet veel verschil met wat ik net gedaan had, dus ik zie waarschijnlijk wat over het hoofd. Die area=yes was niet nodig ivm leisure=pitch. Als ik 'm even upload kan jij kijken wat ik vergeten ben?
112017-12-02 17:15:55 UTCeggie Ik kijk zo..
122017-12-02 17:33:15 UTCeggie Je moet wel natuurlijk eerst de outer een landuse meegeven. landuse= of Leisure-=?
dan gereedschappen en een Multi aanmaken. Dan rechts in het keuzevak op die Multi dubbelklikken . dan de inner selecteren en kiezen voor toevoegen. Daarna zet je in het vakje inner erbij. Vervolgens OKe.
132017-12-02 18:11:12 UTCWhoazzup Ok bij het omzetten naar multi stonden die attributen op de multi, die moet je ook toevoegen op de outer of juist weghalen van de multi zelf of al voordat je hem multi maakt? Misschien moet ik me eerst maar even tot basishandelingen beperken?
142017-12-02 18:30:21 UTCeggie Nou .. de landuse=gras bv zit eerst op het vlak. Zodra je de multipolygon-relatie aanmaakt zit die opeens op de relatie. De inner heeft wel de landuse, pedestrian, water op de vlak.
'k Zou me er niet te veel door laten afleiden. Ik kijk wel even. Nog genoeg te mappen daar.
Voor JOSm .. kijk een h...
152017-12-02 18:35:10 UTCeggie skatepark staat in Multi.
162017-12-03 12:51:09 UTCWhoazzup Ik heb nog even "offline" met multipolygons zitten spelen. Was mijn fout nou dat ik de tags op de outer zette in plaats van op de multipolygon zelf? Dus als je een multi maakt alle tags met betrekking tot het "hoofdobject" op de multi zetten. En als je de inner wil taggen de betr...
172017-12-03 19:13:27 UTCeggie yep... zo is het.
12017-12-01 22:13:33 UTCMartin Borsje Netjes gemapt!
Een paar klein opmerkingen:
Het is niet strikt nodig om de landuse=grass op te knippen rondom het fietspad. Je kunt het lijnelement fietspad gerust door de landuse=grass heentrekken. Tekent makkelijker en voorkomt grijze gebieden bij hoge inzoomfactoren.
En de leisure=playground zo...
22017-12-01 22:59:07 UTCWhoazzup Thanks. Wat mij opviel is dat de rendering niet helemaal netjes is. Het is alsof de layer het groen een beetje vermengt met de layer van de construction/nieuwbouw. Nu zag ik bij de bewoning dat daar een layer=-1 opgenomen. Is dat bij die construction ook nodig waardoor de rendering beter gaat of zou...
32017-12-02 07:36:46 UTCeggie layer=-1 heeft geen effect bij landuse is mijn ervaring en kan gewoon weg.
Wel bij een highway=.... en tunnel=yes, layer=-1.
Dan loopt de weg onder een andere weg door. Of highway=...., bridge==yes layer=1
In het verleden werd landuse=residential vaak met layer-1 getagd. Hoeft niet.
12017-12-01 16:39:47 UTCeggie Welkom bij OSM per PB verstuurd
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Welkom_op_OSM

Je gebied van je edit is zo groot omdat je zaken plakt aan de resisential van Zutphen. footway=sidewalk is een tag niet niet wordt gebruikt om voetpaden te taggen. Dat rendrt niet. parallelvoetpaden worden niet geta...
22017-12-01 16:51:32 UTCeggie footway sidewalk heb ik verwijderd. dat is geen tag om een highway=footway te mappen. Het is een extra tag om aan te geven dat het om een trottoir gaat in combinatie met highway=footway. Dat rendert wel.. Maar parallelvoetpaden worden niet getagd.
De residential heb ik losgemaakt van je edits. De L...
32017-12-01 17:48:14 UTCWhoazzup Bedankt voor je feedback. Hier in de buurt was de kaart nog zo achterhaald dat ik alles was gaan toevoegen wat nog ontbrak. De engelse wiki erbij gepakt waar de tags voor dienen. Ik had het inderdaad beter in stukjes kunnen doen. Dus waar een voetpad grenst aan de weg wordt helemaal geen tag opgenom...
42017-12-01 22:15:46 UTCMartin Borsje Ik zou kleine stroken met parkeerplaatsen zeker niet taggen. Ze hebben enerzijds geen publieke functie en anderzijds willen we toch de kaart niet verzadigd van 'P's zien?
52017-12-01 22:26:40 UTCeggie Het toverwoord is alles mag, maar dan hadden we nooit zo'n kaart gekregen als nu. Het toverwoord nu is consensus. Met elkaar komen we eruit. :)
Zo'n recreation gebied van beton zou je als een vlak kunnen tekenen met highway=pedestrian en area=yes. ..dan rendert het al een beetje als beton.
surfac...
62017-12-01 22:29:22 UTCMartin Borsje De discussie in dit forum over village green neigt toch meer naar de Engelse definitie, te weten een centraal, publiek grasveld in een stad of dorp (de 'brink'). Om een strok gras langs een weg village_green te taggen?
72017-12-01 22:33:19 UTCeggie Het ging ook meer over van die onbestemde stukjes waar ook plantjes e.d. in groeien en werd veel gebruikt als gemeentegroen, maar wel met een tag met een van oorsprong heel andere insteek. landuse=grass is prima, maar dekt ook niet altijd de lading.
Whoazzup has contributed to 7 changeset discussions(s) with a total of 53 comment(s)